Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: Java: Mikä 3D kirjasto peliini...

Sivun loppuun

kpzpt [05.06.2007 11:58:12]

#

Hello!

Olen ammatiltani persoona joka ei käytä tietokonetta työssäänsä lainkaan,
jotenka on tullut monenlaista uutta sanaa ja termiä opeteltua kun on näitä netin Java tutorialeja selaillut..

nyt kun olen useamman kuukauden opiskellut Javaa niin olen oppinut luokkien käytön, muuttujat, ikkunat ja graphics2Dn..

oppimallani olenkin sitten tehnyt ensimmäistä peliäni JCaveGame -
web start - http://www.5mingames.eurojari.net/jcavegame/JCaveGame.jnlp -

en usko että peliä saa enää paljoakaan sulavammaksi ja näyttävämmäksi Java2Dllä
jotenka olen päättänyt siirtyä 3D maailman textureitten ja lookatin käyttöön.

kysymykseni ovat tässä

mikä 3D kirjasto olisi paras peliini ja helpoin oppia ??
mikä 3D kirjasto olisi sivujani selaavan henkilön kannalta paras ??( eli binaarit sisältyisivät lopulliseen .jar fileeseen , applet taikka webstart, ei ylimääräistä kirjasto installointia ? )

kuulostaako tuo kenties LWJGL lältä ??

kiitos:

JariTapio / Helsinki

Olga [05.06.2007 21:17:55]

#

En itse kysymykseen osaa vastata, mutta mielelläni olisin testannut tuota tekemääsi peliä. Erroria kuitenkin pukkasi käynnistyksen yhteydessä:

java.lang.ClassCastException: sun.awt.image.DataBufferNative cannot be cast to java.awt.image.DataBufferInt
	at jcavegame.JavaGame.kuvaPut(JavaGame.java:715)
	at jcavegame.JavaGame.upDateKuvaGame(JavaGame.java:750)
	at jcavegame.JavaGame.<init>(JavaGame.java:260)
	at jcavegame.JavaGame.main(JavaGame.java:783)
	at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke0(Native Method)
	at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke(NativeMethodAccessorImpl.java:39)
	at sun.reflect.DelegatingMethodAccessorImpl.invoke(DelegatingMethodAccessorImpl.java:25)
	at java.lang.reflect.Method.invoke(Method.java:597)
	at com.sun.javaws.Launcher.executeApplication(Launcher.java:1205)
	at com.sun.javaws.Launcher.executeMainClass(Launcher.java:1151)
	at com.sun.javaws.Launcher.doLaunchApp(Launcher.java:998)
	at com.sun.javaws.Launcher.run(Launcher.java:105)
	at java.lang.Thread.run(Thread.java:619)

Ja alustana Kubuntu ja Javan kutosversio.

Pekka Karjalainen [05.06.2007 21:55:37]

#

Windows XP-koneessani käynnistyi ihan hyvin. Pelissä sitten juutuin viherkasvin sisään, enkä voinut jatkaa lentämistä :-)

Blaze [06.06.2007 00:33:01]

#

Olga kirjoitti:

Erroria kuitenkin pukkasi käynnistyksen yhteydessä:

Juu, tasan sama virhe täällä, ja alustakin on samantyyppinen: Gentoo Linux, Sun JRE 1.6.0_01-b06

kpzpt [06.06.2007 15:54:38]

#

Hello!

java.awt.image.DataBufferInt

hmmm.. bufferedimage error, hmmm...
onko teillä 32bit graphics mode päällä linuxissa,
java.awt.image.databufferint on 32bit grafiikalle ja databuffershort taitaa olla 16bittiselle..
16bit grafiikkatila saattaa aiheuttaa kyseiset virhe ilmoitukset..
pelini on kokoruudun ikkunassa ja käyttää BufferedImageen suoraan kirjoittamista,
ja pelini olettaa että grafiikka tila on 32bittinen kun alustaa grafiikkoja.

täytyykin kurkistaa illalla java docista mikähän tuo databuffernative onkaan, taas uusi termi..

kasveista ja ohjuspattereista pääsee kuulemma irti kun hirttää kaasun pohjaan ja kääntyilee edestakaisin..

grafiikka kirjastoista sen verran, että, kokeilin JOGLia ja Java3Dtä,
ja JOGL tuntuu helpommalta oppia, jotenka luulempa, että, teen tulevat (vain harrastetta) projektini JOGL kirjaston kanssa..

JOGL web start - http://www.5mingames.eurojari.net/jcavegame_jogl/JCaveGame_JOGL.jnlp -

kiitoksia,

JariTapio / Helsinki

Pekka Karjalainen [06.06.2007 16:46:51]

#

Taas toimi Windows-puolella. Toivottavasti tuo Linux-puolen ongelma selviää.

Tosin sellainen häiritsevä ominaisuus oli, että se alkuruudun sininen tausta jäi oikeaan ja vasempaan laitaan näkymään ja siellä välkkyi mustan ja sinisen väliä aika häiritsevästi.

Joka tapauksessa tässä projektissa on lupausta. Grafiikka on minusta retrohenkisen tyylikästä, ja ohjattavuus & painovoima ovat hyvin kohdalla. Hieman rauhallisempi pelivauhtikin kävisi, mutta en valita.

Kerro vain meille myöhemmistä versioista, koska minä ainakin kokeilen mielelläni toistekin.

kpzpt [06.06.2007 18:16:16]

#

Hello!

JOGL versio jättää graafista "roskaa" ruudulle,
ruudun saa tyhjennettyä roskasta PageUp ja PageDown näppäimiä vuorotellen painelemalla..

JariTapio / Helsinki

Blaze [06.06.2007 20:28:21]

#

kpzpt kirjoitti:

onko teillä 32bit graphics mode päällä linuxissa

24-bittinen, jonka mun ymmärryksen mukaan pitäis vastata sitä, mitä Windowsissa sanotaan 32-bittiseks.

kpzpt kirjoitti:

JOGL web start - http://www.5mingames.eurojari.net/jcavegame_jogl/JCaveGame_JOGL.jnlp

Tämä JOGL-versio toimii.

Olga [06.06.2007 22:03:45]

#

Juu, samoin täällä tuo toinen versio toimii. Tai "toimii", sillä peli nyki niin ettei sitä voinut pelata. Mutta hienolta näytti :)

Pöytälamppu [07.06.2007 11:44:10]

#

Peli on hieno, mutta tuon jälkimmäisen muistinvaraus kyllä hieman ihmetyttää (170mt ja kasvoi siitä). Ensimmäiseen verattuna ero on lähes 100mt.Ei kai tuo pelkkä JOGL:in käyttäminen vie niin paljon muistia?

kpzpt [07.06.2007 12:09:47]

#

Hello!

sanotaan nyt näitten ohjelmieni päivittämisestä ensiksi sen verran että en usko että nyt kesällä jaksan kovinkaan montaa hetkeä ruudun äärellä viettää, rantaa, ystäviä ja aurinkoa..

Blaze ->

pelini kaikki muuttujat ja grafiikat sisältävät aplha kanavan ja ovat näin 32bittisiä.

24-bittinen grafiikka on Red(8bit),Green(8bit),Blue(8bit) kun taas
32-bittinen grafiikka on Alpha(8bit),Red(8bit),Green(8bit),Blue(8bit)

en itsekkään ole asiantuntija, mutta, linuxin 24 bittisestä puuttuu se alpha kanava eli se ei taida olla sama asia kuin windowsin 32bittinen..

ohjelmani saattaa toimia jos koetatte sitä 32bit grafiikan kanssa..

Olga ->

pelit sisältävät paljon liikkuvaa jota päivitetään usein, varmaankin 1.2G prossu ja "uusi" OpenGL näyttis vaaditaan..

Pöytälamppu ->

en valitettavasti tunne tapaa jolla Java käyttää muistia,
mutta, Java ON kuuluisa muistin käytöstäänsä..
minulla peli vei "vain" 134 megaa ja muistin tarve kasvoi koko ajan..
tein tässä pienen testi ajon,
käynnistin JOGL esimerkin "Simple JOGL"
ohjelma alustaa JOGL kirjaston, JOGL näytön ja piirtää ruudulle yhden "väri" kolmion ja sinisen neliön ei mitään muuta,
ohjelman ajon aikainen muistin varaus oli 26megaa,
eli, vain neliö kolmion kanssa ruudulla 26 megaa,
hurjaa on..

Olga [07.06.2007 13:05:00]

#

Hmm, en nyt pääse töistä testailemaan, mutta potkua kyllä koneessa pitäis riittää. Ei mikään ihan tuore pumppu, mutta kelvollinen (prossu 2,4 GHz, muistia 1,2 gigaa ja näytönohjain Nvidian 6600GT) kuitenkin. Pitänee katsoa vielä kotona että mikä siellä mättää.

Blaze [07.06.2007 13:34:07]

#

Olga kirjoitti:

näytönohjain Nvidian 6600GT

Mulla on tässä Radeon 9500 Pro, sillä toimi hyvin. Läppärin i855GM:llä taas ei, mikä nyt ei kyllä yllätä.

Olga [07.06.2007 22:51:07]

#

No nyt kun kokeilin, peli pyöri erittäinkin sulavasti. Mikähän lie eilen jurrannut taustalla. Mutta joo, mukavalta näytti ja tuntui, joten kerrohan jatkossakin lisää projektin etenemisestä :)

Mobel [08.06.2007 10:13:59]

#

Ihmettelen kyllä jos ei noinkaan vakuuttavalla raudalla toimi. Olisiko softapuolella vikaa? Kokeilin perus Acerin läpällä ja kumpikin versio toimi hyvin(tosin alemmassa tuo em. välkkyvä tausta eikä myöskään ohjuksia näkynyt alemmassa versiossa). Erittäin hyvin tehty peli!

kpzpt [09.06.2007 10:42:04]

#

Jeps, 3D kirjaston valinta oli se keskustelun aihe,
olen nyt tehnyt tutorialien pohjalta pysyvän päätöksen käyttää vain JOGL kirjastoa projekteissani, helppo oppia ja tuntuu olevan tehokas..

kiitos,

GoldenDragon [19.06.2007 01:46:30]

#

Miten pitkään tuon pitäisi latautua? Minulla ei tule kuin vaan musta ruutu ja jää siihen. Ja Java JRE on tuo 1.6.0, alustana Ubuntu Linux Feisty Fawn 7.04.

kpzpt [19.06.2007 13:51:37]

#

GoldenDragon kirjoitti:

Miten pitkään tuon pitäisi latautua? Minulla ei tule kuin vaan musta ruutu ja jää siihen. Ja Java JRE on tuo 1.6.0, alustana Ubuntu Linux Feisty Fawn 7.04.

Minä epäilen että "vain musta ruutu" ongelma johtuu siintä että tietokoneesi ei ole 32bit grafiikka tilassa, onhan se tietenkin minun huonouttani/laiskuuttani kun ohjelma ei toimi 16bit taikka 24bit grafiikkatilassa, mutta, näin on asian laita vielä toistaiseksi, "peli" on vain minun kokeilujani grafiikka2dn kanssa, ei ihan vakava projekti, saas nähä milloin "valmistuu" :)

näyttötila on ongelmana ollut monella, mutta, olen laiska, ei ole tulossa muutosta, vain 32bit tila..
JOGL versio taitaapi toimia myös muissa kuin 32bit näyttötiloissa..

musta ruutu tarkoittaa, että, ohjelma on latautunut ja käynnissä, musta ruutu kestää noin kaksi sekunttia ja sitten grafiikat räpsähtävät 32bit ruudulle..

JariTapio / Helsinki

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta