Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Yli-innokkaat moderaattorit

Sivun loppuun

T.M. [30.05.2007 17:54:38]

#

Taas lähti muutama viesti ihan syyttä suotta.

Täysin asiallisia viestejä lähetin, hieman offtopikkia vain. Säännöissä ei kyllä puhuta ettäkö aiheen sivusta ei saisi puhua.

Todella rasittavaa käyttää foorumia jossa viestejä poistellaa tätä rataa.

Onko muilla vastaavia tapauksia, vai olenko kenties ainoa henkilö johon kohdistuu tälläistä toimintaa?

Antti Laaksonen [30.05.2007 18:50:53]

#

Kirjoitusvirheestä valittaminen ja siitä viriävään jatkokeskusteluun osallistuminen ovat hyviä tapoja saada viesti poistetuksi. Yksi asiaton viesti ei vielä paljon haittaa, mutta jos siitä alkaa laaja keskustelu, moderaattorit puuttuvat yleensä asiaan.

Aiheen vierestä saa keskustella kohtuuden rajoissa, mutta kirjoitusvirheistä huomauttelu on täysin turhaa. Huvittavinta on, että poikkeuksetta myös näiden huomauttelijoiden viesteissä esiintyy yhtenään vakavia kirjoitusvirheitä.

squid [30.05.2007 18:51:12]

#

Eikös niitä viestei voisi sitten siirtää johonkin uuteen aiheeseen, jos offtopikki on kuitenkin jotain ihan asia tekstiä?

T.M. [30.05.2007 19:54:56]

#

Alkoiko siitä sitten laaja keskustelu?

Näin vain 3 viestiä kyseisestä sivuaiheesta, ja kolmas niistä oli minun, ja vain minun viestini poistettiin, jossa ei ollut edes mitään huomauttelua kirjoitusvirheistä tai muuta ivailua.

Olisi voinut samalla tasa-arvoisesti poistaa kaikkien kolmen lähettäjän viestit, erityisesti sen viesti, joka kyseisen kirjoitusvirheen huomautuksen lähetti. Hieman kyllä tulee syrjityksi tulemisen maku suuhun tuommoisesta toiminnasta.

lainaus:

Yksi asiaton viesti ei vielä paljon haittaa, mutta jos siitä alkaa laaja keskustelu, moderaattorit puuttuvat yleensä asiaan.

Kyseessä ei ollut asiatonta keskustelua.

Antti Laaksonen [30.05.2007 21:28:13]

#

T.M. kirjoitti:

Alkoiko siitä sitten laaja keskustelu?

Ehkä juuri siksi ei alkanut, että viestit poistettiin. :)

T.M. kirjoitti:

Olisi voinut samalla tasa-arvoisesti poistaa kaikkien kolmen lähettäjän viestit, erityisesti sen viesti, joka kyseisen kirjoitusvirheen huomautuksen lähetti.

Tässä olet kyllä oikeassa. Homma jäi tosiaan vähän puolitiehen, mutta nyt typeryydet on siivottu ketjusta kokonaan.

T.M. kirjoitti:

Hieman kyllä tulee syrjityksi tulemisen maku suuhun tuommoisesta toiminnasta.

Tarkoitus ei ole ollut syrjiä ketään, olen pahoillani väärinkäsityksestä.

T.M. kirjoitti:

Kyseessä ei ollut asiatonta keskustelua.

Kirjoitusvirheistä keskustelu on 99,9 % tapauksista asiatonta.

K_L [31.05.2007 17:29:30]

#

Mielestäni täällä on ollut todella asiallista moderointia. Pointsit siis modeille!

Blaze [31.05.2007 17:45:49]

#

Moderointia täällä tarvitsee noin yleensäkin harrastaa varsin vähän. Pointsit siis keskustelijoille!

Metabolix [31.05.2007 23:43:51]

#

Pahoittelut puutteellisesta poistelusta, tarkoitus oli kaikki neljä poistaa (neljä niitä muistaakseni lopulta oli). Jos jotain jäi, niin se jäi aivan huolimattomuuttani vain: napsuttelin vain kaikki poistosivut uusiin tabeihin, laitoin sopivat rastit ja lähetin, ja tuollaisessa massatoiminnassa voi yksi tabi helposti eksyä jonnekin, kun en lopputulostakaan jää kummemmin tarkastamaan (sivunlataukset joskus kestävät, ja yleensä sitä kuitenkin osuu lähetysnappulaan tarkistamattakin).

Viime aikoina on kyllä tosiaan ollut kiitettävän vähän asiattomia viestejä, ja hyvä näin.

tesmu [01.06.2007 02:20:54]

#

Perustetaan alue kirjoitusvirheille, johon kaikki kirjoitusvirheistä valitus siirretään. :) (Kivaa luettavaa myöhemmin.)

Lebe80 [01.06.2007 11:45:39]

#

Mä en kyllä ole jaksanu koskaan valittaa kirjoitusvirheistä. Enemmänkin voin mainita, jos kysymys on sellainen ettei siitä oikein selviä mitä kysytään.

Mielestäni on eri asia valittaa esim. kirjan kirjoitusvirheistä kuin jonkun random-foorumin/irc:n/jokumuumikä kirjoitusvirheistä.

Jos tekstin sisältö tulee selville, on oikeastaan erittäin typerää alkaa mouhoamaan jostain yhdys .... sana .... virheestä (+puuttuva piste lauseen lopussa) :|

T.M. [01.06.2007 14:47:21]

#

Kyseinen henkilö siinä aiheessa jossa viestit poistettiin, ei valittanut, vaan huomautti virheestä, joka oli mielestäni täysin asiallista.

E.K.Virtanen [01.06.2007 15:12:26]

#

Viestit jotka on lähetetty vain kirjoitusvirheestä (virheistä) huomauttamisen/valittamisen takia, saisi kyllä poistaa. Kielipoliisit menkööt jonnekin asiaan kuuluvalle foorumille.

Antti Laaksonen [01.06.2007 15:54:33]

#

Kirjoitusvirheisiin puuttuminen on jo siksi tyhmää, että niitä on lähes joka viestissä. Moni kauhistelee yhdyssanavirheitä, mutta ei tiedä tuon taivaallista pilkkujen käytöstä. Muutama ehkä hallitsee pilkkusäännöt jotenkuten, mutta erehtyy pronomineissa. Sitten jos siirrytään tutkimaan tyyliasioita, virheitä vasta alkaakin löytyä.

Lisäksi kirjoitusvirheestä huomautus vie huomion muualle pääasiasta. Virheen tekijää kohtaan huomautuksen sävy on väistämättä "oletpa tyhmä, kun et tätäkään tiedä". Muille keskustelijoille huomautukset taas ovat häiritseviä ja rasittavia. Yhteenvetona siis, jos ei vielä tullut selväksi: kirjoitusvirheistä huomautus ei ole asiallista.

Grez [01.06.2007 17:07:57]

#

Antti Laaksonen kirjoitti:

Sitten jos siirrytään tutkimaan tyyliasioita, virheitä vasta alkaakin löytyä.

Eikös tyyli toisaalta ole kunkin itse päätettävissä, joten mielestäni ei voi valittaa siitä jos toinen kirjoittaa eri tyylillä kuin olisi itse kirjoittanut.

tkarkkainen [01.06.2007 17:20:26]

#

Yhteenvetona siis, jos ei vielä tullut selväksi: kirjoitusvirheistä huomautus ei ole asiallista.

Uskaltaisin väittää, että tähän on olemassa poikkeus. Jos teksti on muuten hyvää, mutta jokin termi kirjoitetaan toistuvasti väärin, asiallinen oikaisu on mielestäni ihan paikallaan. Oikaisun voi tehdä huomaamattomasti, esimerkiksi livauttamalla sen muun tekstin sekaan vaikka lihavoimalla omasta tekstistä sen kohdan sanasta, jossa toinen on virheen tehnyt.

Lurahin kanssa olen samaa mieltä. Pelkästään kirjoitusvirheeseen kantaa ottavien viestien informaatioarvo on nolla.

Antti Laaksonen [01.06.2007 17:41:01]

#

Grez kirjoitti:

Eikös tyyli toisaalta ole kunkin itse päätettävissä, joten mielestäni ei voi valittaa siitä jos toinen kirjoittaa eri tyylillä kuin olisi itse kirjoittanut.

Tyyliasiat ovat tosiaan usein mielipideasioita, mutta joistakin asioista ollaan aika yksimielisiä. Esimerkiksi useimmat pitävät kieliopillisesti virheetöntä lausetta "Viestin kirjoitus suoritettiin käyttäjän toimesta." tyylillisesti kehnona, ja parempi tapa ilmaista asia olisi "Käyttäjä kirjoitti viestin." Suomen kielen sanakirjoja lukemalla huomaa, että monien aivan yleisesti käytettävien sanojen ja ilmausten tilalle suositellaan jotain parempaa (tai "parempaa") muotoa, ja tarkka äidinkielenopettaja merkitsee ne myös virheiksi.

tkarkkainen kirjoitti:

Uskaltaisin väittää, että tähän on olemassa poikkeus. Jos teksti on muuten hyvää, mutta jokin termi kirjoitetaan toistuvasti väärin, asiallinen oikaisu on mielestäni ihan paikallaan.

Näin on, ja muitakin poikkeuksia varmasti löytyy. Olin vähän turhan jyrkkä edellisessä viestissäni, josta saa lähinnä sellaisen kuvan, että kirjoitusvirheestä maininta on pahinta, mihin keskustelussa voi syyllistyä. Eli kirjoitusvirheitäkään ei sentään tarvitse vaieta kuoliaaksi joka tilanteessa, mutta yleensä huomauttelu on tarpeetonta.

Grez [02.06.2007 16:54:05]

#

Esimerkiksi useimmat pitävät kieliopillisesti virheetöntä lausetta "Viestin kirjoitus suoritettiin käyttäjän toimesta." tyylillisesti kehnona, ja parempi tapa ilmaista asia olisi "Käyttäjä kirjoitti viestin." Suomen kielen sanakirjoja lukemalla huomaa, että monien aivan yleisesti käytettävien sanojen ja ilmausten tilalle suositellaan jotain parempaa (tai "parempaa") muotoa, ja tarkka äidinkielenopettaja merkitsee ne myös virheiksi.

Itse en ole koskaan ajatellutkaan "huonoa suomea" kirjoitustyyliksi.. Mutta noin ajateltuna olet tietysti oikeassa.

setä [02.06.2007 21:42:14]

#

Vastausta ei yleensä saa kysymykseensä silmänräpäyksessä joten kannattaa käyttää hetki aikaa harkintaan ja laatia kysymys ymmärrettävään muotoon ja vielä tarkistaa kirjoitusvirheet ennen kysymyksen lähettämistä. Olisi hyvä muistaa myös että nämä keskustelut ovat julkisia. Näin ei moderaattoreilla olisi tarvetta intoiluun ja säästyisivät siltä vähäiseltäkin vaivalta.

hejppa [03.06.2007 16:57:23]

#

T.M. kirjoitti:

Onko muilla vastaavia tapauksia, vai olenko kenties ainoa henkilö johon kohdistuu tälläistä toimintaa?

Olet luultavasti ainoa. Epäilisin jonkinlaista salaliittoa ja juonittelua.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta