Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: QB: Käyttöjärjestelmän käynnistys

Sivun loppuun

gamehouse [25.05.2007 14:54:18]

#

Rakentelen tässä QB:llä NS. Fake os:sia ja nyt sain siihen hiiren! Mutta nyt varsinaiseen ongelmaan:
Tarvitsisin Fake os:sini käynnistymään koneen kanssa vaikka tähän tyyliin:

?-------------?
   Käynnistä
   FAKE OS?
?-------------?
[k/e]?
--------------

Tajusitteko?

tgunner [25.05.2007 15:48:36]

#

Tälle kyl repesin. :D
Et saa QBASICilla tehtyä fo:ta käynnistymään tietokoneen mukana. Voit haun avulla kokeilla löytää aiheita, joissa keskustellaan käyttöjärjestelmien tekemisestä ja sitten pohtia, että miksei tämä toimi.

Antti Laaksonen [25.05.2007 17:42:52]

#

Vanhaan hyvään aikaan DOSin tiedostoon AUTOEXEC.BAT saattoi kirjoittaa komentoja, jotka suoritettiin heti tietokoneen käynnistyksen jälkeen. Tämä olisi oiva paikka myös oman QB-käyttöjärjestelmän käynnistykseen, mutta uusissa Windowseissa tällaista mahdollisuutta ei taida olla. Jos sinulla on tai löydät jostain vähän vanhemman tietokoneen, niin homman pitäisi kuitenkin onnistua.

Dude [25.05.2007 19:34:34]

#

Siis tuleeko siittä ihan kunnon käyttöjärjestelmä joka toimii ilman mitään muuta? eihän semmoonen taira onnistua qbeellä. jos aiot dosin päällä ajettavaa niin joku kone johona on joku dos/win98/win95 ja config.sysiin tai autoexec.batiin.

tesmu [25.05.2007 20:38:25]

#

dos käyttöliittymän saat tuosta ku teet binäärin ja luot boottaavan korpun jonka jälkeen laitat sun binäärin korpulle ja sen autoexeciin tuon binäärin

p-p [25.05.2007 22:36:02]

#

Dude kirjoitti:

Siis tuleeko siittä ihan kunnon käyttöjärjestelmä joka toimii ilman mitään muuta?

gamehouse kirjoitti:

Rakentelen tässä QB:llä NS. Fake os:sia...

Eli tuskin tulee.

TGunner kirjoitti:

Tälle kyl repesin. :D
Et saa QBASICilla tehtyä fo:ta käynnistymään tietokoneen mukana. Voit haun avulla kokeilla löytää aiheita, joissa keskustellaan käyttöjärjestelmien tekemisestä ja sitten pohtia, että miksei tämä toimi.

Kyllä saa. Vanhemmalla windowsilla editoi vain vähäsen autoexec.batia ja heittää sinne jonkun komennon tyyliin qbasic -run koodi.bas tai jotain. En ole QB:tä paljon käytellyt.
Tai sitten teet siitä binäärin ja sen heität autoexec.batiin.
Kolmas hyvä vaihtoehto on tuo tesmun vaihtoehto. Silloin se jopa tuntuu "oikealta" käyttikseltä :) ála win3.1 ;P

EDIT: Meniköhän toi ála oikein :o

Antti Laaksonen [25.05.2007 23:11:08]

#

Oikea muoto on à la, aksentin suunnan muistaa siitä, että viiva menee àlas. :)

tgunner [26.05.2007 01:21:03]

#

p-p kirjoitti:

TGunner kirjoitti:

Tälle kyl repesin. :D
Et saa QBASICilla tehtyä fo:ta käynnistymään tietokoneen mukana. Voit haun avulla kokeilla löytää aiheita, joissa keskustellaan käyttöjärjestelmien tekemisestä ja sitten pohtia, että miksei tämä toimi.

Kyllä saa. Vanhemmalla windowsilla editoi vain vähäsen autoexec.batia ja heittää sinne jonkun komennon tyyliin qbasic -run koodi.bas tai jotain. En ole QB:tä paljon käytellyt.
Tai sitten teet siitä binäärin ja sen heität autoexec.batiin.
Kolmas hyvä vaihtoehto on tuo tesmun vaihtoehto. Silloin se jopa tuntuu "oikealta" käyttikseltä :) ála win3.1 ;P

eeh? Saako muka qbasic-ohjelman käynnistymään Windowsin tilalla. Luulin, että tässä puhutaan nyt ihan ei-windowssissa tapahtuvasta käynnistymisestä.

Dude [26.05.2007 09:11:31]

#

p-p kirjoitti:

Dude kirjoitti:

Siis tuleeko siittä ihan kunnon käyttöjärjestelmä joka toimii ilman mitään muuta?

gamehouse kirjoitti:

Rakentelen tässä QB:llä NS. Fake os:sia...

Eli tuskin tulee.

Eli siis autoexec.batiin/config.sysiin jotain. win98/win95 ei muuten käykkää siihen.

moptim [26.05.2007 09:30:20]

#

Ääh, koodaa joku bootloaderi ja tallenna boottisektoriin. :)

moptim [26.05.2007 11:50:44]

#

Ups, ei ehtinyt muoksia edellistä viestiä. Siis ei tietenkään millään kuikpeisikillä bootloadereita tehdä, vaan tarkoitin että asmilla tekis ja nasmilla kääntäs :)

matpit [26.05.2007 12:41:57]

#

KingOfTheWorld kirjoitti:

Ups, ei ehtinyt muoksia edellistä viestiä. Siis ei tietenkään millään kuikpeisikillä bootloadereita tehdä, vaan tarkoitin että asmilla tekis ja nasmilla kääntäs :)

Kun kerran olet noin taitava ja kaikki tietävä, niin miksi et kertoisi gamehouselle kuinka tämä tapahtuu, ja anna neuvoa hänelle? Häntä tuskin auttaa sinun datauskielesi. Koko viestisi ulkoasu näyttää muutenkin siltä että haluat vain egota tiedoillasi.

moptim [26.05.2007 18:07:01]

#

Pyydän anteeksi tuota peeloiluani. Yritän jatkossa vähentää noita.

gamehouse [26.05.2007 18:36:18]

#

Sain homman toimimaan, mutta tuli uusi kysymys:
Siis Fake OS:sissani on hiiri(saatu aikaan Antti Laaksosen hiirivinkillä), mutta en saa siihen toimivia nappeja! (olen kokeillut putkassa olevia vinkkejä nappien tekoon, mutta ei toimi!) Siis miten saan napit toimimaan?

moptim [26.05.2007 18:38:41]

#

Jos olet ottanut tavaran suoraan Antin vinkistä, nappi% sisältää hiirulaisen namiskan.

gamehouse [26.05.2007 18:42:58]

#

Sen kyllä tajusin, mutta en saa ohjelmaan painettavia nappeja, joista painettaessa tapahtuisi jotakin!

Antti Laaksonen [26.05.2007 18:56:50]

#

Tarkoitatko painettavilla napeilla, että ruudulla olisi näkyvillä nappeja, ja kun niiden kohdalla painaa hiirellä, tapahtuu jotakin? Miten olet koettanut toteuttaa niitä nappeja?

gamehouse [26.05.2007 20:44:06]

#

Tarkoitan juuri sellaisia nappeja. No, koetin ainakin tätä koodivinkkiä, mutta se ei toiminut ollenkaan yksinäänkään!
EDIT: outoa... Nyt se toimii, mutta hiirtä ei näy...

Antti Laaksonen [26.05.2007 21:13:32]

#

Nappien tekeminen ei ole loppujen lopuksi kovin vaikeaa. Tässä tulee pari täydennystä hiiriesimerkkiini.

Ensin napit täytyy piirtää jonnekin:

LINE (65, 123)-STEP(75, 25), , B
LINE (65, 155)-STEP(75, 25), , B
LOCATE 9, 10: PRINT "Musiikki"
LOCATE 11, 10: PRINT "Lopeta"

Sitten täytyy vielä huomata, kun napista painetaan, ja toimia sen mukaisesti. Kun tiedetään napin sijainti ja koko, on aika helppoa tutkia, osuuko hiiri sen alueelle. Tämä koodi tulee hiirtä tarkkailevan silmukan sisään:

IF nappi% = 1 THEN
  IF x% >= 65 AND x% <= 65 + 75 AND y% >= 123 AND y% <= 123 + 25 THEN
    PLAY "t180l8>cl16ccc<gfg>l8cl16cccdedl8cl16ccdc<b>cl32dededede"
    PLAY "dedededel8gl16gggfe-fl8gl16gggfe-fl8g<l16ga>l8cl16cel4dc<"
  END IF
  IF x% >= 65 AND x% <= 65 + 75 AND y% >= 155 AND y% <= 155 + 25 THEN
    END
  END IF
END IF

Esim. ylempi nappi on kohdassa (65, 123) ja sen leveys on 75 ja korkeus 25. Toisin sanoen hiiri on napin päällä, jos hiiren x on ainakin 65 ja korkeintaan 65 + 75 ja hiiren y on ainakin 123 ja korkeintaan 123 + 25.

Nappeja voi tehdä toki hienostuneemminkin (niin kuin tuossa toisessa koodivinkissä), mutta aika usein näinkin yksinkertainen toteutus riittää.

gamehouse [26.05.2007 22:09:35]

#

Outoa... Sain kaikki muut toimimaan, mutta kun lisäsin tuon, se ei löydä hiirtä!
Tästä voi ladata Beta- version, jossa on se nappivika. Valitse sivulta Fixmix_X.exe:n latauslinkki. En tiedä onko vika vain minun koneessani, joten voisitteko testata, antaako se virheen?
EDIT: Häh! minun koneessani kyseinen sivu antaa käyttäjän nimen!
Nyt on kyllä palvelimessa vikaa...
EDIT2:
Nyt toimii!

Blaze [26.05.2007 22:26:57]

#

gamehouse kirjoitti:

Nyt on kyllä palvelimessa vikaa...

Indeed:
"The site on www.justfree.com you are trying to reach is unavailable or has been deleted."

Dude [26.05.2007 22:43:07]

#

...ja KingOfTheWorld muuttui moptim:iksi...

Antti Laaksonen [26.05.2007 22:53:32]

#

gamehouse kirjoitti:

Tästä voi ladata Beta- version, jossa on se nappivika.

Minulla hiiri kyllä näkyy, mutta ohjelma väittää, että hiirtä ei löydy.

Jos lähetät ohjelman lähdekoodin minulle sähköpostilla (antti.laaksonen@mbnet.fi), niin voin yrittää tutkia, mikä siinä on vikana. Mitä QB:n versiota muuten käytät?

Hauska hakkerointiharjoitus muuten, kun tunnus ja salasana täytyi selvittää heksaeditorilla ohjelmasta. :)

gamehouse [27.05.2007 10:20:59]

#

Anteeksi, unohtui laittaa tunnus ja salasana, jolla pääsee sisään... Siis:
Tunnus: FIXMIXX
Salasana: SALASANA
Nyt ehkä joillekkin tuli selväksi Fake OS:sini nimi. Sanotaan nyt sekin vielä..
Nimi: FIXMIX_X
Jos haluatte tietää lisää, niin painakaa tästä


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta