Hei,
Olen tässä muutaman vuoden askarrellut php:llä nettisivuja paikalliselle yritykselle ja palkkaus on aina tapahtunut projektikohtaisesti urakkapalkkana. Nyt olen hetken mietittyäni alkanut miettimään semmoista että minkälaisia palkkoja noin yleensä ohjelmoijan tulisi saada urakkana per projekti. Tietysti projektin koko vaikuttaa huomattavasti mutta olen viime aikoina tehnyt esimerkiksi yhden verkkokaupan ja kaksi kiinteistönvälittäjä sivua joihin on kumpaankin on tullut parseri joka hoitaa taustalla 24/7 tietokantojen päivityksen joko XML:stä tai sitten erään yrityksen omasta txt-muotoisesta tiedostosta. Tiedustelisinkin että minkä suuruista palkkaa yleensä noista kuuluisi saada, kun oma palkka luokka on ollut n. 1k€ per projekti.
Saattoi mennä vähän väärään kategoriaan.. kiitokset vastauksistanne jo ennakkoon.
Riippuu ihan projektista. Sanoisin että 1k€ - 5k€ / vko riippuen osaamisesta ja projektin vaativuudesta.
Jos osaaminen/kyvyt on "harrastelija"tasolla niin sitten ehkä allekin 1k€ / vko.
Minulla ei varsinaisesti ole projektikohtaista hintaa.Määrittelen hinnan tuntitaksan mukaan. Projektin hinta vaihtelee suuresti välillä 0.5-3k€ +alv
Laskemalla työtunnit ja vähentämällä niistä joitakin bugin korjauksia näkee suuntaviivaa siitä,mitä hommaan menee aikaa ja ei erehdy tekemään puoliilmaista työtä.
Aika mahdotonta nyt ylipäätään on määritelläkään projektikohtaista hintaa, kun kuitenkin jokainen projekti on erilainen.
Kiitokset hyvistä vastauksista,
Taitotaso on luultavimmin melko hyvällä tasolla koska olemme yrityksen kanssa aloittelemassa Alma Median alihankkijoina. Siksi ajattelinkin laittaa samaan syssyyn uuteen syyniin nuo palkka asiat. Kuitenkin esim. verkkokauppakin on melko laaja projekti jo. Kun siihen liitetään uutiset,tuotteet, osto tapahtumat, hallinnoinnit, jne. Niin luulen ainakin itse että 1k€ semmoisesta on ns. puoli-ilmaista työtä. :)
Itse suosittelen tuntiveloituksen käyttöä. Asiakkailla on joskus taipumusta haluta lisää ja lisää noihin pakettihintoihin. Loputon ulkoasun muokkaaminen yms. Saattaa helposti haukata yhden työpäivän. tuollainen 1€K per verkkokauppa on joko halpaa. Valmiin verkkokaupan polkaiseen kyllä jalalle muutamassa päivässä, mutta silloinkin pitää olla tuntemus tuotteesta jo ennestään hyvä. Muista että kyseessä on asiakkaan satsaus markkinointiin useiksi vuosiksi eteenpäin. Älä ajattele ns. "omalla lompakolla" vaan laita osaamisellesi oikean hintalappu. Ammattitaito takaa myös asiakkaalle jouhevaa ja parempaa vastinetta rahoille. Tämä yleensä säästää isommassa projektissa kustannuksia kuin nostaa.
Itse en näe mitään järkeä ihmisten rahojen riistämisestä. Olen tehnyt muutamia verrattain monimutkaisiakin softia ja nettijärjestelmiä täysin veloituksetta.
Kai minä sitten olen tälläinen kommunisti joka ei tajua kapitalismin riistosta mitään.
Riippuu vähän kenelle tekee. Yksityisille olen tehnyt ilmaiseksi, mutta yhdistyksiltä olen veloittanut n. 200 FIM.
Mutta jos haluaa työvoimaa oikeasti palkata, niin suosittelen www.mol.fi
Hakijana en lähtisi foorumilta töihin ihan varauksetta.
kaviaari kirjoitti:
Itse en näe mitään järkeä ihmisten rahojen riistämisestä. Olen tehnyt muutamia verrattain monimutkaisiakin softia ja nettijärjestelmiä täysin veloituksetta.
Kai minä sitten olen tälläinen kommunisti joka ei tajua kapitalismin riistosta mitään.
Toiset haluaa ehkä elääkin ohjelmoimalla.
kaviaari kirjoitti:
Tulihan tuota hyväntekeväisyyttä harrastettua innokkaana opiskelijana pelkästään oman oppimisen ilosta. Nykyään kun töitä - oli se työ sitten leipätyötä, auton korjaamista tai kämpän remppaamista - on muutenkin tarpeeksi, niin ei sitä vaan viitsi enää hyväntekeväisyyttä harrastaa. Varsinkin kun opinto- ja asuntolainat painaa päälle ja jälkikasvullekkin pitää saada jotain jotain leivän päälle...
Omat webbiprojektit ovat olleet siinä hieman alle k-euron luokkaa. Asiakkaita ovat olleet pääasiassa yksityiset ihmiset ja pienet firmat ja muutamalle graafikollekkin olen koodia vääntänyt tietämättä sen enempää mihin se on menossa. Perus tuntipalkka 36€/h, tosin projekteissa sovitaan yleensä könttäsumma ja projektista riippuen jäänyt joskus reilusti allekkin tuon. Toisaalta joissakin projekteissa tuntipalkka noussut reilusti viidenkympin paremmalle puolellekin.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.