Olisko jossain jotain hyviä ohjeita miten sulava avaruus aluksen tai muun liikkuminen pelissä kannattaisi toteuttaa. Elikkä fysiikka oppaita aluksen liikkumiseen. Plussaa olis jos olis suomeks ja esimerkkejä Javalla toteuttamiseen.
Avaruusaluksen fysiikka noudattaa ihan samoja peruskaavoja kuin muidenkin olioiden liikkuminen.
Eli
paikka: x = x0 + t*v; nopeus: v = v0+t*a kiihtyvyys: a = moottorien aiheuttama kiihtyvyys + mahdollisesti painovoima x0 ja v0 ovat tietenkin aluksen nykyiset paikat ja nopeudet.
Aluksen liike voidaan yleensä tehdä askelittain eli joka silmukalla lasketaan aluksen uusi paikka edellisen paikan ja nopeupden avulla. Askeleen suuruus voidaan sisällyttää aikaa kuvaavaan muuttujaan t, joka voidaan suhteuttaa oikeasti kuluneeseen aikaan. Noissa kaavoissa kaikki muuttuja aikaa lukuunottamatta on vektorisuureita, jolloin lasken voidaan jakaa tapahtuvaksi erikseen x-, y- ja mahdollisesti z-akselilla.
Joo, siis tämähän on maailman yksinkertaisin asia:
- Aluksen rakettimoottorin tms. aiheuttaa kiihtyvyyden (painottomassa tyhjössä)
- Nopeus on kiihtyvyyden integraali ajan suhteen
- Sijainti on nopeuden integraali ajan suhteen
Ja kuten tuosta huomaa, käytin termiä nopeus (ei vauhti) joten vektoreista on kysymys, ei skalaareista. Toki vauhdin saa samalla nopeuden itseisarvosta (jos vaikka haluaa "nopeusmittarin" tehdä)
Heippa taas!
Silloin, kun on luovittava, time out'n pelko perseessä, rankassa meteorisateessa ja hirveessä aurinkovastatuulessa kiihtyvällä nopeudella 'eteenpäin', nostettava samalla 'korkeutta' ja aivan yht'äkkiä kaarrettava täpöillä 'paapuriin', pois vihulaisen tulituksen alta, Alfa Persei'n valtaisan vetovoimakentän 'imiessä' kokoajan puoleensa... on paras suunnata Javalasta Aurinkoon!
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.