Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Paha nettiongelma

Sivun loppuun

Azure [09.05.2007 22:18:13]

#

Kokeilin tuossa pari viikkoa sitten Specrem "Aki Kirjavaisen" pilaohjelmaa *kotonani* olevaan toiseen tietokoneeseen. Laitoin serverin sinne ja toiseen clientin ja puhtaalla mielenkiinnolla kokeilin miten se toimii. Lähetin tähän pari chat viestiä.

Sitten parin päivän päästä netti ei toiminu enää ja viikon päästä tuli soneralta kirje että he ovat sulkeneet netin koska koneeni on häirinny verkkoliikennettä. Kirjeessä luki että pahoittelemme sulkemista ja kertoivat, että se voi johtua viruksesta joka lähettää roskapostia. Sitten suoittelivat tietoturva pakettejaan ja yhteyden ottoja koneen korjaamiseksi.

Netti suljettiin samoihin aikoihin kun käytin sitä pilaohjelmaa. Joten epäilen että olisiko se voinu johtaa sulkemiseen vai jostain muusta viruksesta.

Olen kauhuissani, että minua luultaisiin scripti pennuksi tai krakkeriksi ja olisin tehny rikoksen. Ei kai omalle koneelle pilailu ole rikos vai onko? Pitääkö tästä ohjelmasta ilmoittaa soneralla vai tuleeko siitä turhaa taka-ajatuksia?

Mitä ajattelette? Sitäpaisti voitte olla varma että minä en uhraa tulevaisuuttani johonkin rikoksen tekoon... :(

tkarkkainen [09.05.2007 22:56:44]

#

Azure kirjoitti:

Ei kai omalle koneelle pilailu ole rikos vai onko?

Käsittääkseni ei.

Tässä teoria siitä, mitä on voinut tapahtua: koneelta toiselle menevä liikenne ei ole kulkenut suoraan kotiverkkoasi pitkin, vaan se on kiertänyt Soneran kautta. Soneran systeemit evat sitten tulkinneet, että nyt ollaan pahoilla teillä, ja pistäneet liittymän kiinni tutkimatta sen tarkemmin, mistä minne liikenne kulkee.

Tässähän ei tosiaan pitäisi olla kyse laittomuudesta, sillä olet itse käyttänyt omaa järjestelmääsi, vaikkakin hieman epätavallisella tavalla. Suosittelisin soittamaan Soneralle ja selostamaan tilanteen, tuskinpa tuo muutenkaan ratkeaa.

Azure [10.05.2007 14:00:33]

#

Eikö kaikki maailman tietomurtajat ja heidän takaovi ohjelmat voi estää, jos operaattori tietää koko ajan missä mennään? Miten itse voin ohjelmoida chat ohjelman niin että voin todistaa että se ei ole mikään takaovi ohjelma?

FooBat [10.05.2007 19:28:58]

#

Olen hiukan yllättynyt, että Sonera oikeasti sulkee maksavan asiakkaan liittymän, mutta olen iloinen, että tälläistä tapahtuu. Epäilen, että ihan pienien ongelmien takia tälläisiin toimiin ei kuitenkaan ryhdytä.

Epäilisin, että tarvitaan joko
a) asiakkaiden tekemiä valituksia spämmistä tai hyökkäysyrityksistä
b) tilastollisesti havaittuja DoS hyökkäyksiä tai suuria määriä spämmiksi tulkittavaa liikennettä
c) mahdollisesti jollain filtterillä havaittuja ainoastaan hyökkäyksiin tarkoitettuja paketteja (esim. tietyllä tavalla virheellisiä paketteja, jotka kaatavat windowsin)

En tunne kyseistä 'pilailu'-ohjelmaa, mutta mikään yksinkertainen client-server ohjelma, jolla vaan availlaa CD:tä ei pitäisi tuollaisia aiheuttaa.

Käsittääkseni laki rajoittaa operaattoreiden mahdollisuuksia liikenteen tutkimiseen, joten ihan minkä tahansa perusteella ei tälläisiä liittymän sulkemisia pitäisi tapahtua.

Epäilisin, että tässä tapauksessa suurin mahdollisuus on, että koneellasi oikeasti on spämmirobotteja, jotka lähettävät viestejä eli palomuurit, virustorjunnat yms. kuntoon ja heti.

tsuriga [10.05.2007 22:03:50]

#

Elisalla toimitaan samoin, tuli winukkaa asennellessa jätettyä ammoisina aikoina verkkopiuha kiinni ja eikös siitä päässyt helvetti valloilleen.

lapm [12.05.2007 02:58:23]

#

Saisi microsof vihdoin laittaa sen verkkotietoturvansa kuntoon, säästyisi maailma monelta pahalta.

gamehouse [14.05.2007 18:11:01]

#

Hmm... Tuli mieleen eräs itselleni sattunut nettikommellus... Kun aikoinaan vielä sammutin modeemin nettiselailun päätteeksi, niin tapahtuipa näin: Olin lähdössä lomalle ja sammutin modeemin. Kun tulin lomalta, niin netti ei enää toiminut. Soitin elisalle ja sanoin asiani (siis elisan netti). Elisalta sanottiin, että internettiä ei kannata sammuttaa. Niiden laitteistot olivat tulkinneen sen niin, että minä muka olin lopullisesti lopettanut internetin käytön ja sulkivat nettiyhteyteni! Argh! (onneksi sain netin takaisin, mutta sainpa opetuksen: Älä ikinä sulje modeemia!)

Grez [14.05.2007 18:13:00]

#

No onpas taas onnetonta toimintaa Elisalta. Maksaakohan ne sähkölaskut ja salaman hajottamat ADSL-päätteet lomien ajalta.

Olli Vanhoja [14.05.2007 20:18:34]

#

Ei maksa. Sanotaan sopimuksessa ;)

Grez [14.05.2007 23:19:51]

#

Olli Vanhoja kirjoitti:

Ei maksa. Sanotaan sopimuksessa ;)

Sanotaanko siellä sopimuksessa myös, että mikäli asiakas ei pidä ADSL-modeemia päällä, niin Elisa katkaisee yhteyden?

feenix [15.05.2007 14:01:08]

#

lapm kirjoitti:

Saisi microsof vihdoin laittaa sen verkkotietoturvansa kuntoon, säästyisi maailma monelta pahalta.

Niinhän se on laitettu, kauan sitten jo. Mutta kukas korjaa ne käyttäjät etteivät tee virheitä ja asentele vanhoilta levyiltä väärin?

Dramo [15.05.2007 17:50:14]

#

Soneraa käyttelen ja olen laittanut modeemin yöksi pois aina, eikä ole ikinä mennyt netti kokonaan poikki. I <3 Sonera

Grey [15.05.2007 20:42:06]

#

Dramo kirjoitti:

ja olen laittanut modeemin yöksi pois aina, eikä ole ikinä mennyt netti kokonaan poikki.

Niin olen minäkin ja koko koneen siinä sivussa. Sattuu olemaan sisäinen modeemi tässä möhkäleessä nimittäin..

-Grey-

Dude [16.05.2007 14:36:25]

#

Mäki sammutan sen aina ja on netti pysyny(netikka). Paitsi kaikki meillä ei sammuta.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta