Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Litteät näytöt tosikäytössä

Sivun loppuun

Tumpelo [03.05.2007 14:57:06]

#

Tulipa huomattua että edes nettisivujen suunnittelu ei onnistu litteällä näytöllä, ainakaan tällaisella pari vuotta vanhalla ViewSonic VE-700:lla. Eilen sain ulkoasun aika lailla kondikseen ja ylpeänä kyselin jo mielipiteitä. No kun testasin koulussa sivustoa putkinäytöllä niin eiköhän löytynyt sanomista. Mun ihana näyttö oli jättänyt harmaat kokonaan toistamatta. Niinpä sivuilla oli monet yksityiskohdat päin jotakin (ja on vieläkin). Esim tämä kuva http://tuomas.arkku.net/Pictures/logo.gif sisältää harmaan ruudutuksen, mutta sitä ei näy minun näytöllä laisinkaan.

Olen kokeillut säätää asetuksia mutta noita vaaleita harmaan sävyjä ei saa kirveelläkään näkyviin. Pelottaa vähän että mitähän kaikkea tämä jättää toistamatta. :/ Se on ehdoton että testaan sivustoni putkinäytöllä säännöllisesti, harmi vain että tässä taloudessa ei sellaista ole eikä tule. Mikä vielä mukavampaa, tod. näk. monet sivut näkyy minulla hiukan väärin, puhumattakaan elokuvista yms.

Myös ne värit, jotka näyttöni näyttää, näyttävät vaaleammille kuin putkinäytöllä. Lienee tämän mallin ongelma. Nyt ei sitten oikein uskalla tällä suunnitella leiskaa kun se näyttää kunnon näytöllä kuitenkin hyvinkin erilaiselle. :( Kuin kuuntelisi musiikkia muovipurkeilla, puolet soittimista jää kuulematta.

Varmasti uudet näytöt toistaa värit paljon paremmin, mutta varmaan kannattaa tarkistaa, jos on näyttöä ostamassa, mitä sen väritoistosta sanotaan. Ihan vain varoitukseksi tämä, ei ole kiva jos pitkän ajan päästä tällainen ylläri käy kuten minulle.

EgeTheGod [03.05.2007 15:03:37]

#

Jospa vika on näytönohjaimessa. Koitas säätää sitä.

Tumpelo [03.05.2007 15:15:54]

#

EgeTheGod kirjoitti:

Jospa vika on näytönohjaimessa. Koitas säätää sitä.

Kuten miten? Eiköhän se ihan näytössä ole vika, tai pikemminkin ominaisuus. On tässä Linuxin asetuksissa jotain gammakorjauksia, niitä piti vähän hienosäätää mutta ei se kyllä tuonut esiin puuttuvia värejä. En ole kyllä kuullut että näytönohjain söisi värejä.

ukko [03.05.2007 15:17:21]

#

http://www.suomenmaa.com/docs/gamma/ps5_gamma.html
http://www.leuku.fi/info/kalibrointidata.htm

Grey [03.05.2007 15:18:20]

#

Ihmettelen hieman tuollaista huolta, sillä moniko käyttäjä loppujen lopuksi välittää näkyykö nyt logossa jotkut viivat vai eivät? Puhumattakaan siitä että kaikilla ei edes johdu näytöstä vika, vaan silmistä. Jotkut eivät näe värejä, toisilla on vaikeuksia erottaa pieniä yksityiskohtia, esim. pientä tekstiä. Eräät muut taas tykkäävät käyttää suuria resoluutioita, ettei sen kautta näy, puhumattakaan muista säädöistä.

Itse vastaavasti kiroan kuvaputkia, sillä liian tummat sävyt eivät näy niillä kunnolla. En suunnittele nettisivuja, mutta grafiikkaa kyllä tulee tehtyä paljon ja tummalla sävyllä. Toki jotkut masokistit käyttävät kuvaputkissa kirkkaita säätöjä (ja sitten ihmettelevät miksi pää on kipeä, että napsivat särkylääkkeitä.)

Vaan omalla tft:llä nuo näkyvät. Tiedä sitten johtuuko harjaantumisesta vai näytöstä. Kummiskin, kuten aiemmin sanottua. Jos et ole suunnittelemassa tosiaan sellaisille pilkuntarkoille tuollaista, vaan sille valtaväestölle, jolle Windows on sama kuin tietokone, tarkkuus saa heittää. Sitä paitsi, eihän valtaosa varmaan edes tiedä miten tuon pitäisi oikeasti näkyä, puhumattakaan tosiaan siitä jos sattuu värisokea olemaan joukossa..

-Grey-

PS. Olisi muuten ylimääräisiä kuvaputkia täällä päässä. Kolme, joista kaksi enemmän tai vähemmän luovutuskunnossa. Jääneet käyttämättä, kun en tee mitään pöytätilan puutteesta ja erittäin säteilyarkojen silmien vuoksi..

EDIT: Kappas, näyttöni säädöt ovat näköjään kohdillaan. Tuon kalibrointisivun mukaan ainakin. Ei ihme että näkyi viivoja :-P

Tumpelo [03.05.2007 15:35:57]

#

ukko kirjoitti:

http://www.leuku.fi/info/kalibrointidata.htm

Koitinpa kalibroida. Ongelma on siinä että lopputuloskin jäi kauas oikeasta. Kontrastia ei voi nostaa, koska sitten värit sekoaa kokonaan, eli vaaleat katoaa täysin yms. Kirkkauden säätö oli jo valmiiksi ok. Tuon testikuvan mukaan mun näyttö on täysin perseestä. Ja niinhän se onkin. :D Pitäis voittaa lotossa niin vois ostaa uuden ja kalliin näytön.

Grey kirjoitti:

Ihmettelen hieman tuollaista huolta, sillä moniko käyttäjä loppujen lopuksi välittää näkyykö nyt logossa jotkut viivat vai eivät? Puhumattakaan siitä että kaikilla ei edes johdu näytöstä vika, vaan silmistä. Jotkut eivät näe värejä, toisilla on vaikeuksia erottaa pieniä yksityiskohtia, esim. pientä tekstiä. Eräät muut taas tykkäävät käyttää suuria resoluutioita, ettei sen kautta näy, puhumattakaan muista säädöistä.

Niin, tästä voi aina kinastella mutta miksi sitten esim tuolla kalibrointilinkissä oikein paasataan että kuvia saa katsoa vain kalibroidulla näytöllä. Sama sisältö niissä silti on, kattopa niitä vaikka mustavalkotelkkarista.

Grey kirjoitti:

Itse vastaavasti kiroan kuvaputkia, sillä liian tummat sävyt eivät näy niillä kunnolla. En suunnittele nettisivuja, mutta grafiikkaa kyllä tulee tehtyä paljon ja tummalla sävyllä. Toki jotkut masokistit käyttävät kuvaputkissa kirkkaita säätöjä (ja sitten ihmettelevät miksi pää on kipeä, että napsivat särkylääkkeitä.)

Vaan omalla tft:llä nuo näkyvät. Tiedä sitten johtuuko harjaantumisesta vai näytöstä. Kummiskin, kuten aiemmin sanottua. Jos et ole suunnittelemassa tosiaan sellaisille pilkuntarkoille tuollaista, vaan sille valtaväestölle, jolle Windows on sama kuin tietokone, tarkkuus saa heittää. Sitä paitsi, eihän valtaosa varmaan edes tiedä miten tuon pitäisi oikeasti näkyä, puhumattakaan tosiaan siitä jos sattuu värisokea olemaan joukossa..

Kummallinen väite. Käsittääkseni lcd-näyttöjen ongelma on nimenomaan tukkoutuneet tummat sävyt. Kuvaputkella ne näkyvät oikein hyvin jos aurinko ei paista näyttöön. Ainakin tässä näytössä on tummat aivan tukossa, jos katsoo jotain kauhuleffaa niin hyvä jos näkee mitään. Aulassa on XBox 360:een kytkettynä Sony Bravian hd-telkkari, siinä sama ongelma, tosin ei yhtä paha kuin tässä näytössä mutta silti tummat ovat tukossa. Vaaleissa ei tuossa Braviassa ole ongelmaa. Onhan se jo uudempaa sukupolvea.

Grey [03.05.2007 16:00:08]

#

Tumpelo kirjoitti:

Kummallinen väite. Käsittääkseni lcd-näyttöjen ongelma on nimenomaan tukkoutuneet tummat sävyt. Kuvaputkella ne näkyvät oikein hyvin jos aurinko ei paista näyttöön. Ainakin tässä näytössä on tummat aivan tukossa, jos katsoo jotain kauhuleffaa niin hyvä jos näkee mitään.

Ilmeisemmin sitten vain näytössäsi on jotain häikkää. Toisaalta, mainitsin silmieni olevan melkoisen herkkiä säteilylle, mikä on johtanut jokaisen kuvaputken säätämiseen niin tummalle, ettei ole enää sattunut silmiin. Joten voi olla että tummat sävyt saattavat silloin näkyä kehnosti.

Tumpelo kirjoitti:

mutta miksi sitten esim tuolla kalibrointilinkissä oikein paasataan että kuvia saa katsoa vain kalibroidulla näytöllä. Sama sisältö niissä silti on, kattopa niitä vaikka mustavalkotelkkarista.

Totta, sisältö on sama, riippumatta millä katsoo. Ihmiset eivät yleensä välitä siitä onko säädöt oikein, kunhan sisältö on kunnossa. Vasta kun säädöt ovat todella pahasti pielessä, voi enemmistö älähtää, jonkun vähemmistön vieläkin ollen aivan hiljaa. Enemmän huolta kantaisin sivuissa siinä että näkyvät sitten oikein kaikilla mahdollisilla selaimilla. Ei värit siis mitään, kunhan ovat likimain kunnossa (esim. ei vihreää pinkillä pohjalla, tai vastaavaa)..

-Grey-

Grez [05.05.2007 21:41:58]

#

Tumpelo kirjoitti:

Varmasti uudet näytöt toistaa värit paljon paremmin, mutta varmaan kannattaa tarkistaa, jos on näyttöä ostamassa, mitä sen väritoistosta sanotaan. Ihan vain varoitukseksi tämä, ei ole kiva jos pitkän ajan päästä tällainen ylläri käy kuten minulle.

Tuskin on millään tavalla kiinni näytön iästä. Esimerkiksi tässä 9 vuotta vanhassa littunäytössä nuo harmaat viivat näkyi ihan mainiosti.

Ja samalla tavalla sävyt saa säädettyä näkymättömiin putkinäytölläkin, eli sikäli jossain määrin turhaa haukkua littunäyttöjä.

squid [05.05.2007 23:24:11]

#

Hyvinhän tuo ruudukko tuolta löytyi, parillakin näytöllä(oli pakko katsoa viel muidenkin näytöiltä)...

Grez [06.05.2007 00:18:14]

#

Joo, näkyi myös uudella littunäytöllä, joskin testatuista näytöistä huonoiten. Tosin se ei ole hirveän yllättävää kun tämä näyttö on puhtaasti koodausta silmällä pitäen hankittu, eli mahdollisimman suuri (koko&resoluutio) sekä mahdollisimman halpa eikä säädetty mitenkään erityisesti. 9 vuotta vanhassa näkyi kyllä selvemmin :D

Tumpelo [06.05.2007 14:42:12]

#

Tarkoitus ei ollut haukkua littunäyttöjä vaan tuoda esille se että niissä on vielä ongelmansa. Samalla tavalla kuvaputkinäytöissäkin on ongelmansa. Ennemmin käytän tätä littunäyttöä kuin lämpöpatteria mutta harmittaa kyllä kun omalle kohdalle sattui sellainen malli (vai yksilö?) joka ei halua toistaa värejä kunnolla.

Grez [06.05.2007 15:39:17]

#

Tuo kuvailemasi ei silti ole yleisesti ottaen yhtään enemmän littunäyttöjen kuin kuvaputkinäyttöjenkään ongelma.

Tumpelo [06.05.2007 16:48:23]

#

No kyllä se nyt vain on. Suora lainaus Wikipediasta (http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_crystal_display):

lainaus:

# Although LCDs typically have more vibrant images and better "real-world" contrast ratios (the ability to maintain contrast and variation of color in bright environments) than CRTs, they do have lower contrast ratios than CRTs in terms of how deep their blacks are. A contrast ratio is the difference between a completely on (white) and off (black) pixel, and LCDs can have "backlight bleed" where light (usually seen around corners of the screen) leaks out and turns black into gray.

lainaus:

# Many LCDs cannot "truly" display as many colors as their CRT and plasma counterparts, typically ones that have lower-end panel types (see List of LCD matrices) such as Twisted Nematic panels (TN).

...Grey muuttui Greziksi..?

DrDeath [06.05.2007 17:23:26]

#

en lukenut edellisiä viestejä, mutta minulla on litteä näyttö parin vuoden takaa ja kyllä se logo näkyy ihan hyvin yksityiskohtineen. Malli on hp f2304

Grez [06.05.2007 20:07:14]

#

Silti tuon logon harmaiden näkymättömyydessä on kaksi selitystä:

1) Näytön säädöt on pielessä
tai
2) Näyttö on harvinaisen paska

Kumpikin onnistuu yhtä hyvin myös putkinäytöllä.

Ja onneksi olkoon siitä että onnistuit valitsemaan Wikipediasta täysin irrelevantit lainaukset. Tumman pään taustalon läpipaistamisesta johtuva kontrastin heikkous ei liity asiaan mitenkään ja jos TFT-paneelista oli kysymys niin passiivi-TN-paneelin sävymäärä ei myöskään liity asiaan mitenkään.

Tiedän kyllä että jotkin 8-bit ja huonommat TFT-näytöt jättävät teknisestä syistä osan väreistä toistamatta, mutta tuossa esimerkkikuvassa oleva harmaa ei kyllä ollut niin lähellä valkoista että normaalitilanteessa tuo voisi asiaa selittää.

Yksi asiaa selittävä tekijä voisi olla myös katselukulma (jossa toki putket on parempia) mutta ymmärsin kyllä että olisit katsellut vähän joka suunnasta.

Tumpelo kirjoitti:

...Grey muuttui Greziksi..?

Lähinnä kahdella eri käyttäjällä on sattumalta melko samantapaiset nimimerkit.

Tumpelo [06.05.2007 21:14:12]

#

Grez kirjoitti:

2) Näyttö on harvinaisen paska

Näin sen täytyy sitten olla.

Mutta miksi kannettavan näyttökin näyttää värit huonosti? Ja on ihan ihQu-uusi kannettava.

Grey [06.05.2007 21:29:46]

#

Tumpelo kirjoitti:

Mutta miksi kannettavan näyttökin näyttää värit huonosti? Ja on ihan ihQu-uusi kannettava.

Kannettavissa lienee useimmiten halvemmat näytöt, kuin mitä on pöytämalleihin saatavilla olevat. Tosin, voi olla myös että kannattaa tutkia oma näkökin. Jos joku muu samalla näytöllä näkee viivat, oman näkösi säädöt ovat pielessä ja siihen ei sitten löydy säätökeinoa..

Grez kirjoitti:

Tumpelo kirjoitti:

...Grey muuttui Greziksi..?

Lähinnä kahdella eri käyttäjällä on sattumalta melko samantapaiset nimimerkit.

Mutta onneksi sentään vain toinen käyttää allekirjoitusta :-P

-Grey-

Tumpelo [06.05.2007 21:47:25]

#

Grey kirjoitti:

Tosin, voi olla myös että kannattaa tutkia oma näkökin. Jos joku muu samalla näytöllä näkee viivat, oman näkösi säädöt ovat pielessä ja siihen ei sitten löydy säätökeinoa..

No johan on markkinat. :< Viimeksi kun näkö tarkistettiin oli värinäkö erinomainen että se siitä sitten. Pitäisikö järjestää avoimet päivät, tulkaa kaikki katsomaan: kaksi huonoa LCD-näyttöä samassa talossa.

Lisäys: aika pokka kyllä, olen tottunut kaiken maailman hifi ja pelisivustoilla lukemaan kun valitetaan että LCD telkkari ei toista tummaa, ei toista vaalea, ei toista sitä ei tätä ja sit täällä pokkana sanotaan et LCD:issä ei oo mitään vikaa.

Grez [06.05.2007 23:00:05]

#

Tumpelo kirjoitti:

Lisäys: aika pokka kyllä, olen tottunut kaiken maailman hifi ja pelisivustoilla lukemaan kun valitetaan että LCD telkkari ei toista tummaa, ei toista vaalea, ei toista sitä ei tätä ja sit täällä pokkana sanotaan et LCD:issä ei oo mitään vikaa.

No 90% littutelkuista onkin jotain sellaista mitä en itse kehtaisi myydä kenellekään, joten ei mikään ihme jos ihmisillä on ongelmia niiden roskien kanssa.

Joka tapauksessa jos et saa säädettyä niin, että näet nuo harmaat viivat tuossa esimerkkikuvassasi, niin olen edelleen sitä mieltä että ko. monitori tai näytönohjain on ala-arvoinen.

Ja edelleenkin, kuten jo sanoinkin, niin kyllä ne säätämällä riittävän surkealla putkitöllöläkin saa katomaan.

sooda [06.05.2007 23:23:56]

#

Ja onhan noi litut suhteellisen uusi tekniikka. Omani (samsung syncmaster 172x) ostin kai pari vuotta sitten, maksoi maltaita ja silti toistaa värit suht huonosti, harmaasävyistä huomaa että mokomat sinertävät. Tämäkään ei osaa "kaikkia" värejä vaan tuntee ne kuusibittisinä ja sotkee ditheroimalla. Harmaaväriliu'usta näkee epäosaamisen helposti selvinä raitoina/rajoina.

Koulun jotkut dell-litut taas ovat aivan naurettavia. Näköjään yhteinen heikkous on tietyt suht harmaat sävyt. Nimenomaan putkan edellinen ulkoasu paljasti huonon näytön mainiosti; omani sinertää vain vähän mutta koulussa näki usein selvästi vaaleanvihreää ja -punaista varsinkin jo ihan vähän vinosti katsoessa.

Näytöllä on kaverina ikivanha putkinäyttö (taxan ultravision 1095 lr), joka saattaa vähäsen vaikuttaa väritottumuksiin, sekin on aika huono. Harmaat ovat ruskehtavia :P Kuitenkin väriliu'ut ovat paljon luonnollisemman näköisiä kuin litulla. Näillä kahdella pärjäilee suht hyvin kun värejä suunnittelee veppisivuille tms.

feenix [14.05.2007 16:43:43]

#

Grey kirjoitti:

EDIT: Kappas, näyttöni säädöt ovat näköjään kohdillaan. Tuon kalibrointisivun mukaan ainakin. Ei ihme että näkyi viivoja :-P

Tällä hetkellä edessäni olevassa TFT:ssä on kirkkaus säädetty nolliin, kontrasti 15 ja silti näkyy jotenkuten nuo neliöt joita ei pitäisi näkyä... Olisi ehkä pitänyt viedä takaisin tällainen Acer-sonta, mutta enpähän huomannut kun ei ollut minun käytössäni alussa :P

Minua muuten ihmetyttää noissa ohjeissa monesti oleva "säädä kirkkautta alemmas kunnes et näe tätä"-jutut. Eli siis pitää himmentää näyttöä siten, että osa näytönohjaimen väriavaruudesta jää näkemättä?

Grez [14.05.2007 17:04:12]

#

feenix kirjoitti:

Minua muuten ihmetyttää noissa ohjeissa monesti oleva "säädä kirkkautta alemmas kunnes et näe tätä"-jutut. Eli siis pitää himmentää näyttöä siten, että osa näytönohjaimen väriavaruudesta jää näkemättä?

Ko. kalibrointiohjeet on putkinäytölle.

Yleensä tosiaan TFT-näytöissä kirkkauden säätäminen vaikuttaa vain taustavalon kirkkauteen joka vaikuttaa vain hyvin marginaalisesti sävyjen erottumiseen.

Putkinäytöissä missä sekä valoisuus että kontrasti ohjaavat samaa vahvistinpiiriä (jolla on yleensä suurin ja pienin mahdollinen jännite) vaikuttavat molemmat säädöt värien leikkautumiseen.

jcd3nton [23.05.2007 22:49:47]

#

Täälläkin on hikinen littunäyttö. Esim. Age of Empiresissä ei `Fog of War` (hiukan harmaampi alue, joka ei ole pelaajan näköpiirissä) erotu lainkaan täysin näkyvissä olevasta alueesta. Säätöjen pitäisi olla kohdillaan. Täytyy sanoo että tuon näytön + lukuisten läppärinäyttöjen ansiosta minulla on hirveä littukammo. Kolme vuotta sitten laitoin rahaa hyvään CRT-näyttöön ja olen tyytyväinen... En koske littunäyttöihin ennen kuin pääsen omin silmin näkemään hyvän sellaisen.

Grey [24.05.2007 07:41:12]

#

>jcd3nton

Ja minä en koske kuvaputkiin, ennenkuin näen yhden hyvän sellaisen...
a) joka ei syö pöytätilaani.
b) joka ei kuluta virtaa x2-x3. keskusyksikön vertaa.
c) jota voi katsella metrinkin päästä, ilman että tekstiä tarvitsee aina suurentaa viisinkertaiseksi ja menettää resoluution tuoma suurempi lukuala. Kuvaputkiahan ei kannata katsoa lähempää. Silmälasien hankkiminen/uusiminen ei ole halpaa.
d) jonka kuva ei ole sumea ja utuinen.
e) jonka voi säätää kirkkaallekin, ilman että silmät palaa päästä.
f) jonka ei väreile yhtään.
g) joka on tarpeeksi kevyt kantaa.
h) jossa on silti yllämainituista ominaisuuksista huolimatta tarpeeksi kuva-alaa ja resoluutiota.

Toki tosin huomaan että äskeinen, jolle heitin nuo, on kyllä aika nuori. Eli vielä ei ole tullut kuvaputkien huonoja puolia vastaan, mutta kunhan kymmenisen vuotta menee, eiköhän sitä ala tuokin tapaus huomaamaan että mitä merkitsee sähkömagneettinen säteily silmille ^__^

-Grey-

EDIT: i) Jonka kuvapinta ei ole jatkuvasti vääristynyt ja kuperainen säädöistä että säätämisestä huolimatta.

Dude [24.05.2007 19:04:37]

#

Joskus meillä oli testis joku kannettava ja sen näyttö oli huono. mä kyllä tierän että uuret on parempia ku se mutta mun mielestä ne on huonoja silti. mun omas konees on joku ikivanha tystar näyttö ja ihan hyvin toimii. täs konees oleva näyttö taas leventää kuvaa keskeltä ja kaventaa reunoilta pienillä tarkkuuksilla.

T.M. [24.05.2007 19:47:42]

#

Grey kirjoitti:

g) joka on tarpeeksi kevyt kantaa.

Taitaa olla kyllä mahdotonta kuvaputken lasia keventää :P

Edit:
Itse en pidä litteistä, koska niiden resoluutio on niin huono, ja pikselien välinen ns ruudukko pistää silmiin... Ja puhumattakaan siitä että sitä ei voi katsella sivusta lainkaan... (värit vääristyy).

Vai onko jo keksitty halpa & suuri resoluutioinen (2048x1536 max) ja pienituumainen littunäyttö jota voi todellakin katsella ihan mistä kulmasta, ilman että kuvan värit vääristyvät? Niin ja vieläpä se ruudunpäivitysnopeus korkeintaan 1ms.

Tumpelo [24.05.2007 19:53:57]

#

Eiköhän tuo ole selvä että kuvaputket on jo kivikautta ja litut paljon parempi ratkaisu, mutta olisi korkea aika saada näidenkin laitosten väritoisto kuntoon.

Grey [24.05.2007 20:01:26]

#

T.M. kirjoitti:

Itse en pidä litteistä, koska niiden resoluutio on niin huono, ja pikselien välinen ns ruudukko pistää silmiin...

Vaikka litut ovatkin silmäystävällisempiä kuin kuvaputket, niin niitä ei todellakaan ole ehkä tarkoitus ihan noin läheltä katsoa ;-)

EDIT: Ja miksi ihmeessä kaipaat noinkin suuria resoluutioita? Sitä paitsi, eikö ne kuvaputkilla mene aika utuisiksi? Tietenkin jos iso putki, mutta sitten kuluu virtaa ja pöytätilaa enemmän..

-Grey-

T.M. [24.05.2007 20:05:02]

#

Grey kirjoitti:

Vaikka litut ovatkin silmäystävällisempiä kuin kuvaputket, niin niitä ei todellakaan ole ehkä tarkoitus ihan noin läheltä katsoa ;-)

48cm liian läheltä?

Grey [24.05.2007 20:11:45]

#

T.M. kirjoitti:

48cm liian läheltä?

Sama etäisyys täällä. Miltä vuosikymmeneltä ne littusi siellä oikein ovat? Niin, ja ethän todellakaan vain katsele kuvaputkia tuolta etäisyydeltä?..

EDIT: Taas editiä :-P Kummiskin, lähempänä ehkä sittenkin. Ei näy ruutuja..

-Grey-

T.M. [24.05.2007 20:22:16]

#

Grey kirjoitti:

Niin, ja ethän todellakaan vain katsele kuvaputkia tuolta etäisyydeltä?

Kauempaako pitäisi katsella? silmät rasittuu jos katsoo liian kaukaata.

Litut olivat koulussa, ihan uusia, ei mitään vanhoja, varmaan jotain 20 tuumaisia.

Niin, ja ei mulla mitään silmäongelmia ole koskaan tullut, vaikka olen kuvaputkea tuijotellut viimeiset 10 vuotta. Erinomainen näkö jopa.

Grey [24.05.2007 20:36:08]

#

T.M. kirjoitti:

varmaan jotain 20 tuumaisia.

Tuo nyt selittää aika paljon. Kun pinta-alaa alkaa olemaan, tulee niistä transistoreistakin jo legopalikan kokoisia, jollei sitten resoluutiota nosteta ja rankasti..

-Grey-

T.M. [25.05.2007 02:15:46]

#

Joo, tosin kannettavalla tietokoneellani oli sama ongelma, jonka näyttö oli ehkä 15 tuumaa. Se taisi kyllä olla noin 4 vuotta vanha kone.
Enpä ole törmännyt littunäyttöön jossa on oikeasti tarkka kuva. Vai onko niitä edes olemassa? Jos on, linkkiä vaan valmistajan sivuille niin menen heti ostamaan ;)

Grez [25.05.2007 08:12:37]

#

Kyllähän LCD-näytöt on menneet aikoja sitten kuvaputkinäyttöjen ohi kun puhutaan todellisesta tarkkuudesta. Toki valinnanvaraakin on runsaasti, aivan kuten kuvaputkissakin, eli saa tarkkaa ja saa epätarkkaa, ihan omien tarpeiden ja mieltymysten mukaan.

Tuossa yksi melko tarkka malli:
http://www.viewsonic.com/support/desktopdisplays/lcddisplays/proseries/vp2290b/

Merri [25.05.2007 14:53:31]

#

Minä olen ihan tyytyväinen 19" Samsung SyncMaster 940MW:hen, reso on 1440 x 900 ja kontrasti ja väritoisto varsin hyvät. Samassa on myös analogiviritin ja sitä myöten laaja määrä erilaisia liitäntöjä, että saa melkein minkä vaan haluamansa laitteen kiinni. PC-käytössä DVI on tosin ehdoton, VGA-liitännällä kuva ei skaalaudu aina oikeaan kokoon. Hintakaan ei mahdottoman paha ole.

Eipähän tarvitse hankkia telkkaria. (Ja diginä tietty nykyään tietsikan kautta katson.)

Tumpelo [25.05.2007 15:32:51]

#

Tarkkuudesta... Mä en oo nähny ainuttakaan tarkkaa kuvaputkea mutta jopa tää mun paska littu on übertarkka. Max reso 1280*1024. En kyllä mitään ruudukoita näe ellen kato suurennuslasilla...

jcd3nton [25.05.2007 18:11:44]

#

Grey, olen kattellut kuvaputkia 4-5 vuotiaasta (=yli 10 vuotta) ja mulla on tällä hetkellä erittäin tarkka näkö. Ja mitä tähän näyttöön tulee niin kuva on todellakin terävä ja pinta tasainen ("Natural Flat"), kirkkautta saa hyvinkin paljon. Mulla muuten ruppee silmät rasittumaan ja melkein vuotamaan kun pari tuntia käytän tuota littua. Omalla näytöllä ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka on tullut ihan pitkäänkin istuttua tässä.

Käytössä on resoluutio 1600x1200 ja virkistystaajuus 85Hz, ei välky (Tumpelo, tarkkoja kuvaputkia löytyy)... Maksimiresoluutio lukuisten sivujen mukaan 1920 x 1440 (73Hz), tosin mielestäni pääsin joskus windowsilla vielä hiukan tarkemmalle. Katselen 60–80 cm päästä.

Dude [25.05.2007 19:47:39]

#

Täs näytös on mulla käytös resoluutio 1024x768 ja mä kattoin jostain että virkistystaajuus on 60Hz.

Tumpelo [25.05.2007 20:22:35]

#

jcd3nton kirjoitti:

Käytössä on resoluutio 1600x1200 ja virkistystaajuus 85Hz, ei välky (Tumpelo, tarkkoja kuvaputkia löytyy)... Maksimiresoluutio lukuisten sivujen mukaan 1920 x 1440 (73Hz), __tosin mielestäni pääsin joskus windowsilla vielä hiukan tarkemmalle__

Mitä vittua, ei kai sen näytön maksimiresoluutio kasva mihinkään vaikka miten hakkeroisit koneella? Tietty määrä pikseleitä eikä ne monistu siinä ittestään..

Blaze [25.05.2007 20:58:08]

#

Tumpelo kirjoitti:

Tietty määrä pikseleitä eikä ne monistu siinä ittestään..

Puhe taisi olla putkinäytöstä.

jcd3nton [25.05.2007 21:10:49]

#

Noi netissä annetut speksit vissiin heittelee vähäsen. Jossain spekseissä näkyi tuo isompikin reso mikä tässä toimi, 2048x jotain. Paljonkohan kone syö sähköä? Näytöllä energiankulutus manuskan mukaan enintään 120W.

kayttaja-2791 [25.05.2007 22:48:08]

#

jcd3nton kirjoitti:

Mulla muuten ruppee silmät rasittumaan ja melkein vuotamaan kun pari tuntia käytän tuota littua. Omalla näytöllä ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka on tullut ihan pitkäänkin istuttua tässä.

Laita kirkkautta pienemmälle. Useilla tuntuu olevan fetissi pitää littunäyttöjä hirveän kirkkaina, jolloin niiden katseleminen on todellakin silmiä rasittavaa. Tehdassäädöt usein tuntuvat olevan melko kirkkaita, liekö sillä osuutta asiaan.

Grez [26.05.2007 00:05:43]

#

Blaze kirjoitti:

Tumpelo kirjoitti:

Tietty määrä pikseleitä eikä ne monistu siinä ittestään..

Puhe taisi olla putkinäytöstä.

Kyse oli varmaan kuitenkin värillisestä näytöstä, jolloin putkenkin tapauksessa on rajallinen määrä pisteitä.

Tai no, esim. tuossa Samsung 959NF:ssä vain sivusuunnassa määrä on rajoitettu, pystysuunnassa voisi olla enemmänkin. Teoriassa maksimi vaakaresoluutio on 1408 pikseliä (joskaan käytännössä tuohon tarkkuuteen ei teknisistä rajoitteista johtuen ole mahdollista päästä). Käytännössä jos pidetään neliönmuotoiset pikselit, niin max. resoluutio on 1408 x 1100. Mainosmiehet tykkäävät vähän liioitella ja ilmoittaa esimerkiksi 1920 x 1440, jolloin ruudulla teoriassa voi näkyä tarkuus 1408 x 1440.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta