Onnistuin sitten pikkuisen soheltamaan kyselylläni. Nyt on yksi tietokannan tauluista ollut ulottumattomissa 2½ tuntia. Se ei palauta mitään mysql-ohjelmalla eikä php:llä.
Kämmäsin UPDATE-komennon kanssa hiukkasen:
UPDATE taulu1, taulu2 SET taulu1.sarake = 0;
Kyselyyn siis jäi tuo toinen taulu epähuomiossa mukaan. Jos tuon taulu2:n olisi jättänyt pois, kysely olisi kestänyt luokkaa sekuntti. taulu2 oli mukana, koska sen kautta määräytyi ehdot päivitykselle aiemmassa kyselyssä (kesto muutamia sekuntteja). Pikaisesti sitä muokatessa sitten muodostui tuo kahden eri UPDATE-syntaksin sotku.
Olisiko jollain hyviä arvauksia, mitä tuolla mysql:n pinnan alla nyt sitten oikein tapahtuu? taulu2:sta saa tietoja esiin, eli vain ensimmäinen on jumissa. Kysely on taulujen ja sarakeen nimiä lukuunottamatta prikulleen sama, jonka phpmyadminiin nakkasin. Itse phpmyadmin ei myöskään aukene (tuntuu hiukan erikoiselta, kun php-muuten toimii ja saa yhteyden tietokantaan).
Onkohan odotettavissa, että tuo "pikku" päivitys tuolta valmistuu? Entäpä ideoita, mitä tuolle pitäisi tehdä? Kyseessä ei ole oma palvelin, vaan hosting firmalta oleva jaettupalvelin.
Jaa-a, tänään tietokanta tuntuu toimivan, mutta myphpadmin ei vieläkään aukea. Se ehkäpä hoituu ottamalla yhteyttä palvelimen ylläpitoon.
Vieläkin olisin kiinnostunut arvauksista, mitä tuo kysely oikeastaan alkoi tekemään. Ilman tuota toista taulua ei mitään ongelmia minun ymmärrykseni mukaan olisi tullut. (Hetkeä aiemmin olin suorittanut sellaisen kyselyn.)
Liekkö sitten kyseessä MySql:ssä (vitos-versio) oleva käsittelemätön virhetilanne? Annoin Firefoxin odotella myphpadminin vastausta pitkälti toista tuntia, mutta mitään ei palvelin vastannut - edes timeoutia ei tullut. Tällä hetkellä ei ole käsillä omaa konetta, jossa mysql olisi asennettuna, joten en voi testata tuota kyselyä uudestaan.
Jos joltain löytyy mysql5-palvelin root-oikeuksin ja mielenkiintoa aiheeseen, niin olisin varsin kiinnostunut tietämään, mitä edellisessä viestissä oleva kysely tekee pienellä testitietokannalla.
Itse tein kyselyn 90k ja 1,2M rivin tauluihin, joten sekin saattoi olla syynä jumiin: siihen, ettei homma edennyt virheilmoitukseen asti.
Sait aikases karteesinen tulon katsoppas http://www.lpt.fi/it/opetus/tietokannat/
Tietokanta lukitsee päivitettävät rivit päivityksen ajaksi, ja kun päivitys koskee kaikkia taulu1 rivejä niin se lukitaan kokonaan, päivitys kestää tuon turhan liitoksen takia "hieman" normaalia kauemmin.
Sitä en tiedä mitenkä nuo viralliset hosting palvelimet toimii tämmöisessä tilanteessa, mutta ainakin oma testipalvelin jumahtaa kokonaan eikä vastaa sivupyyntöihin ennenkuin kysely on valmis.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.