Moi!
Pitaisi saada sivuille sellane päivytys systeemi, jolla vois päivittää sisältöä selaimen kautta. Ja aika helposti, sillä sivuja joita teen tulee päivittämään aika osaamattomat ihmiset tällä alalla... ;)
Itse olen aina päivittänyt ihan vaan omalla koneella, joten en osaa itse tähän mitään keksiä...
Kiitos jos joku ymmärsi mistä on kyse! :D
Ei ihan helppo systeemi, joudut ottamaan huomioon tietoturvan. Kirjautumissivu, joka kysyy salasanan ja käyttäjätunnuksen on välttämätön, jos sivut ovat netissä.
Sitten pitää olla se tiedosto, jota päivitetään. Hoidetaanko se tietokannan kautta vai laitetaanko palvelimelle tiedosto, johon kaikilla on kirjoitusoikeudet? Kirjoitusoikeuksien antaminen on riskaabelia, joskin se voi olla tällaisessa tapauksessa välttämätöntä. Jos sellainen tiedosto luodaan, se tulisi hakemistorakenteessa sijoittaa www-sivujen yläpuolelle. PHP:llä kirjoittaminen tiedostoon kyllä onnistuu.
Kirjauduttuaan sisään päivittäjä kirjoittaisi haluamansa muutokset tai lisäykset. Sitten PHP:llä vielä tarkistettaisiin, ettei tekstin seassa ole koodausta ja poistettaisiin mahd. html yms. turvallisuussyistä. Lopuksi tallennus ja tiedoston sulkeminen.
Tuommoisia tulee mieleen. Itse en ole käytännössä toteuttanut, vaikka olen usein pohtinut ja tuon tyyppistä harjoitustyötä tehnyt.
Mahtaako huonosti toteutettuna olla riski palvelimelle vai pelkästään sivuille?
Sivusto on varmaan tollasessa tapauksessa helpointa toteuttaa jonkin valmiin sisällönhallintajärjestelmän avulla. CMS Made Simple on suht helppokäyttöinen, vaikka asentamiseen ja pystyttämiseen tarvitaanki osaamista.
Oon koittanu myös Joomla!-järjestelmää, mutta se oli kankea ja sen luoma HTML aika rumaa. En siis sitä ainakaan suosittele.
Joo kiitos näistä! Näytti kyllä aika sekavalta tuo CMS MS mutta pakko kai sitä on kokeilla...
CMS softia on vaikka miten paljon. http://en.wikipedia.org/wiki/
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.