Elikä oisko noille käskyille kunnon ohjetta tyyliin "Cos, Sin ja Tan käskyt tyhmille" - mieluiten suomeks - , ku en oo löytäny ku 5 rivin ohjeita eikä niist oo ollu mitään hyötyy.
Paha niistä on mitään suurempaa alkaa kertoilemaan, käyttöä niille kyllä löytyy jos tietää milloin niitä voi käyttää :) Helpoiten opit kun koulussa kuuntelet, ja sitten lukiossa (ikääsi en tiedä) otat pitkän matikan.
¤ Siniä (Sin) käytetään mittamaan vastaisen kulman ja hypotenuusan astelukua.
¤ Kosinia (Cos) käytetään mittaamaan viereisen kulman ja hypotenuusan astelukua.
¤ Tangettia (Tan) käytetään mittaamaan vastaisen kulman ja viereisen kulman astelukua.
Hypotenuusa = kolmion pisin sivu.
En ohjelmallisesti osaa oikeen muuta apua antaa. Sen verran olen noita käyttänyt että ne toimii Visual Basicissa seuraavasti (QB:ssä ehkä samalla tavalla):
Dim a, b, c a = Sin(100) b = Cos(100) c = Tan(100)
Koodivinkkejä:
https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/
https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/
Hmm... muistaisin että Antti Laaksonen on tehnyt asiasta opetuskoodivinkin QB:lle. Mutta en löydä sitä. Antti L., etkai ole poistanut sitä?
lainaus:
¤ Siniä (Sin) käytetään mittamaan vastaisen kulman ja hypotenuusan astelukua.
¤ Kosinia (Cos) käytetään mittaamaan viereisen kulman ja hypotenuusan astelukua.
¤ Tangettia (Tan) käytetään mittaamaan vastaisen kulman ja viereisen kulman astelukua.Hypotenuusa = kolmion pisin sivu.
En ohjelmallisesti osaa oikeen muuta apua antaa. Sen verran olen noita käyttänyt että ne toimii Visual Basicissa seuraavasti (QB:ssä ehkä samalla tavalla):
Dim a, b, c a = Sin(100) b = Cos(100) c = Tan(100)
Siniä, kosinia ja tangenttia ei käytetä mittaamaan kulman ja hypotenuusan astelukua (hypotenuusa on jana ja siinä ei ole kulmia joiden astelukuja voisi mitata)
Niitä käytetään mittaamaan kolmion sivujen suhteita toisiinsa...
Tällaisen "opetusohjelman" tein joku aika sitten:
https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/
Ja tässä listassa on ne QBasic-vinkit, joissa on käytetty trigonometriaa:
https://www.ohjelmointiputka.net/koodit_haku.
lainaus:
Siniä, kosinia ja tangenttia ei käytetä mittaamaan kulman ja hypotenuusan astelukua (hypotenuusa on jana ja siinä ei ole kulmia joiden astelukuja voisi mitata)
Niitä käytetään mittaamaan kolmion sivujen suhteita toisiinsa...
Kannattaa muistaa, että tällaisenaan ne pätevät vain suorakulmaisiin kolmioihin (yksi kulma 90 astetta.. celsiusta ;-)
Tosiaan, käyttömahdollisuuksia on monia, ja pelkästään sillä tiedolla, että tietämällä suorakulmaisesta kolmiosta muutaman sivun voi ratkaista jonkun kulman, ei tee käytännössä paljon mitään.
lainaus:
Kannattaa muistaa, että tällaisenaan ne pätevät vain suorakulmaisiin kolmioihin (yksi kulma 90 astetta.. celsiusta ;-)
Tosiaan, käyttömahdollisuuksia on monia, ja pelkästään sillä tiedolla, että tietämällä suorakulmaisesta kolmiosta muutaman sivun voi ratkaista jonkun kulman, ei tee käytännössä paljon mitään.
Niinpä, mutta jos esim. tasakylkisen kolmion jakaa keskeltä kahtia niin siitä tuleekin kaksi suorakulmaista kolmiota...
Tai sitten käyttää sitä hieman tutumpaa (ja huonompaa) kaavaa a^2 + b^2 = c^2 :)
lainaus:
lainaus:
Kannattaa muistaa, että tällaisenaan ne pätevät vain suorakulmaisiin kolmioihin (yksi kulma 90 astetta.. celsiusta ;-)
Tosiaan, käyttömahdollisuuksia on monia, ja pelkästään sillä tiedolla, että tietämällä suorakulmaisesta kolmiosta muutaman sivun voi ratkaista jonkun kulman, ei tee käytännössä paljon mitään.Niinpä, mutta jos esim. tasakylkisen kolmion jakaa keskeltä kahtia niin siitä tuleekin kaksi suorakulmaista kolmiota...
Tai sitten käyttää sitä hieman tutumpaa (ja huonompaa) kaavaa a^2 + b^2 = c^2 :)
Näinpä, mutta mieluummin kannattaa johtaa nuo kaavat toimimaan kaikenlaisilla kolmioilla. Ja meni vähän yli että miksi Pythagoraan lause olisi huono? :) Ei minusta, käytettävät lauseet tai funktiot tulee valita sen mukaan, mikä milloinkin tilanteeseen sopii. Pythagoraan lause ei missään nimessä ole 'huono'.
Ei huono, mutta huonompi. Olisinhan voinut myös laittaa "hieman vähemmän hyvä kuin..."
Pythagoraan lause on hyvä yksinkertaisiin tehtäviin, mutta monimutkaisemmat menevät (omasta mielestäni) helpommin sinin, kosinin tai tangentin avulla.
lainaus:
Ei huono, mutta huonompi. Olisinhan voinut myös laittaa "hieman vähemmän hyvä kuin..."
Pythagoraan lause on hyvä yksinkertaisiin tehtäviin, mutta monimutkaisemmat menevät (omasta mielestäni) helpommin sinin, kosinin tai tangentin avulla.
Omasta mielestäni ei todellakaan ole näin. Pythagoraan lauseen ja trigonometristen funktioiden, sini, kosini ja tangentti, käyttötarkoitukset ovat aivan eri luokkaa. Miten meinasit sinillä, kosinilla tai tangentilla selvittää sivun pituuden (suorakulmainen kolmio) jos ei tiedetä yhtään kulmaa? Eikö onnistuisi näppärästi Pythagoraan lauseella?
Kyllä minun mielestäni Pythagoraan lause on täysin samanarvoinen sinin, kosinin ja tangentin kanssa.
Toki minä ainakin aina yritän valita tavan, jolla tietty asia on helpointa ratkaista. Joskus se on sini, joskus Pythagoraan lause, joskus kosinilause, oli mikä oli. Kuten sanottua, käytettävät lauseet tai funktiot valitaan sen mukaan, mikä tilanteeseen sopii. En näe mitään syytä väittää Pythagoraan lausetta "vähemmän hyväksi" saati "huonoksi".
Noh, ehkäpä lopetamme väittelyn tähän. Eihän tässä nyt sentään elämää suuremmasta asiasta ole kysymys.
Pythagoraan lausetta ei tosiaan sovi väheksyä suorakulmaiseen kolmioon liittyvissä laskuissa. Kaikki kyllä onnistuu trigonometriallakin, mutta välillä Pythagoraan lause on näppärämpi tapa, oikotie. Sitä paitsi sini, kosini ja tangentti vaativat oikeastaan aina laskimen tai pitkien listojen käyttöä.
lainaus:
Pythagoraan lausetta ei tosiaan sovi väheksyä suorakulmaiseen kolmioon liittyvissä laskuissa. Kaikki kyllä onnistuu trigonometriallakin, mutta välillä Pythagoraan lause on näppärämpi tapa, oikotie. Sitä paitsi sini, kosini ja tangentti vaativat oikeastaan aina laskimen tai pitkien listojen käyttöä.
Ilman muuta käytän Pythagoraan lausetta, ainakin jos laskin ei satu olemaan mukana, mutta esim. kolmion puuttuvien kulmien summat saa helpommin selville sinillä, kosinilla ja tangentilla. Tosin vielä enemmän niistä on apua, jos on monimutkainen kuvio, josta pitäisi saada erilaisia tietoja selville kolmioiden avulla.
Eikä Pythagorasta tosiaankaan saisi väheksyä (niinkuin olen täällä hieman tehnyt), sillä luultavasti siniä, kosinia ja tangenttia määritellessä sitä on käytetty melko paljonkin apuna...
Niin siis tarkoitin, että niiden suhteita toisiinsa. Anteeksi virhe... Hyvä, että täällä on henkilöitä, jotka korjaa asiat jos joku laittaa ne väärin.
Mä en tiedä SIN, COS ja TAN käskyistä mitään muuta kuin että niillä voi piirtää jonkinmoisen siniviivan. Tietäisikö joku missä on (edes pieni) vinkki miten niitä käytetään grafiikka-ohjelmoinnissa?
-The PC-Master-
Tässä muutama koodivinkki, lisää löydät koodivinkeistä.
https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/
https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/
https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/
https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/
https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/
Jaa, en ite kyl tiedä mitä noi Sin cos tan on...voisitte kertoo nopeasti?eka omatekemä koodivinkki:
https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/
Sin (sini), cos (kosini) ja tan (tangentti) ovat trigonometrisiä funktioita, joita käytetään suorakulmaisiin kolmioihin liittyvissä laskuissa.
Sekä monessa muussa asiassa. Kuten taisin jo alussa mainita, niistä on vaikea kertoa mitään elämää suurempaa. Yksi yleisimmistä käyttötarkoituksista peleissä on varmaankin se, että otetaan kulman perusteella xy-suuntavektoreita (yksikkövektoreita, one-vector ;-) sinin ja kosinin avulla (autopelit, luolalentelyt, etc etc).
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.