Osaatteko kertoa vinkkejä PHP:n oppimisesta? Käytän nettiä ja etsin sieltä usein tietoa, mutta ilmeisesti minä en voi oppia pelkästään netti sivuja lukemalla.. Olisiko jollain vinkkejä hyvistä kirjoista tai selkeistä nettisivuista?
Kiitos jos voitte auttaa minua..!:)=)
No olette saapunut juuri oikeaan paikkaan. Täällä on paljon hyviä oppaita ja kysymyksiin vastataan kokemukseni mukaan mielellään. Joten ei kun oppaat käteen ja kysymykset tänne.
Mites noi koodivinkit ?
Juu oon saanut joitain vinkkejä niistä..=) Mutta meillä koulussa on tosiaan hieman erilaisia tehtäviä, joista tietoa pitää soveltaa ja ilmeisesti on todella vaikea minun sisäistää niitä toisia asioita...
Tekemään ja soveltamaan oppii tekemällä, soveltamalla ja kokeilemalla. Eipä siihen mitään taikatemppua ole. Apua tietenkin saa, kun tarvetta ilmenee.
Niin mie teinkii..=) Miusta vain tuntu kauheen vaikeelta ruveta soveltaa ku ei ollu miettiny niitä alkujuttuja kauheesti, en siis välttämättä ymmärtäny koodista mitään, mut nyt jo käsitän hieman, eikä tuntunu niin vaikeelta tehdä sotu tarkastusta..=)
PHL kirjoitti:
Niin mie teinkii..=) Miusta vain tuntu kauheen vaikeelta ruveta soveltaa ku ei ollu miettiny niitä alkujuttuja kauheesti, en siis välttämättä ymmärtäny koodista mitään, mut nyt jo käsitän hieman, eikä tuntunu niin vaikeelta tehdä sotu tarkastusta..=)
Oletko kysynyt apua sotutarkastukseen. Nyt meni viestisi minulta ainakin ohi.
Mie sain tehtyä sotu tarkastuksen, vaan en ihan täydellisesti.. =)
Mutta läpi pääsin.. Henkinen tuki auttaa joskus..=)
Parhaiten oppii tekemällä. Ja ohjelmoinnissa ei toki ole idea se, että osaat kirjoittaa tästä suorilta käsin sen sotutarkastuksen. Pääasia on aluksi se, että tiedät mitä olet tekemässä ja miten pääset tavoitteeseesi, sekä opit ymmärtämään koodiasi.
Kannattaa lähteä pienistä kokonaisuuksista liikkeelle ja ohjelmoida asioita, jotka sinua kiinnostavat, eikä niinkään ohjelmoida oppimistarkoitukselle. Taito ja kokemus karttuvat ja taito onkin aika helposti verrattavissa tässä lajissa kokemukseen. Kun pystyt ohjelmoimaan pieniä ohjelmia ei isompien ja isompien kokonaisuuksien koostaminen ole ongelma =)
Hyviä ideoita on nettipullollaan, ellet keksi itse hyvää. Lähde asioista liikkeelle, jotka saattavat olla sinulle itsestäänselvyyksiä ja lisää niihin erilaisia uusia ominaisuuksia esimerkiksi =)
Onko sinulla aiempaa kokemusta ohjelmoinnista? Koska sinulla olisi varmaankin hyvä tehdä heti alkuunsa mieleesi pesäeroa ohjelmoinnin ja ohjelmointikielen välille; kieli on vain väline jolla saadaan kone tekemään asioita, mutta jos osaa oikeasti ohjelmoida, ei kielelläkään ole niin väliä. Voi olla ihan hyvästäkin opetella paria (täysin) erilaista ohjelmointikieltä.
Tärkeintä on siis opetella ohjelmoinnin yleisiä käsitteitä ja perusteita, ymmärtää miksi jotakin tehdään ja miksi asioita täytyy tehdä tietyssä järjestyksessä. Kieli ja komennot ovat sitten toissijaisia, tärkeintä niistäkin on ymmärtää juuri se, mitä ne tekevät. Eli miksi ne antavat sen tuloksen sille syötteelle minkä antavat.
Ja alussa on tietty hyvä aloittaa helpoista projekteista, tehdä semmoisia juttuja jotka suorittavat jonkin yksittäisen tehtävän. Tämän kautta voi sitten alkaa kokemuksen myötä yhdistellä useampia asioita kokonaisuuksiksi ja sekoiteilla erilaisia asioita keskenään.
Mie oon viime vuonna kyllä ohjelmoinu Visual Basicillä.. Ja tänä vuonna olen käyttänyt SQL- kieltä Tietokanta - kurssilla. Tehnyt tietokantoja ja muokannut niitä, etsinyt tietoa sieltä yms..
Olemme harjoitelleet koulussa pieniä ohjelmia ja perusteitakin minulle on selitetty moneen otteseen, mutta minulla on pieni pää... :D
Siihen se sotu tehtävä perustui..=)
Pystyn yli-ihmismäisen loogisen päättelykykyni avulla tietämään (melko varmasti) mitä koulua käyt ja itsekkin samoilla kursseilla käyneenä voin sanoa, että pienikin itsenäinen opiskelu auttaa mielettömästi.
Ohjelmointiputkan PHP-opasta ja koodivinkkejä on hyvä käydä läpi ja PHP-MySQL -käyttöön löytyy suomenkielisiä kirjoja, joista oppii perusteet helposti.
Verkossakii on kattavia opuksia, mutta ite opiskelin hyvällä kirjallisuudella alkeita.
Toistan samaa ku muutkin: Tekemällä ymmärtää ja ymmärrys johtaa oppiin.
Joo.. =) Pitää siis vaan yrittää itsekseen.. Ja kirjojahan lueskelen, mutta ne ovat joskus myös tylsiä, valitettavasti...
Luen silti.. =)
Kirjan kirjaa en ole ikinä ohjelmoinnista lukenut tosin opiskelu koulussa on auttanut huomattavasti =) Siihen tulokseen olen silti tullut, että mitään ei mistään tule jos et kotona opiskele.
Juup. Täällä on kiva opas aiheesta PHP (El-Ejecutor sanoikin sen jo). Oppaasta suora lunttaus opettaa, jos ei copypasteta, vaan kirjoittaa itse koodin. Se jää jotenkin muistiin, ja sitä osaa myös soveltaa.
Kiitti.. =) Tuo vois auttaa.. =) Kokeilen tänää.. =)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.