Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: FTP-toiminnat (C)

Burton [31.01.2007 12:23:08]

#

Hei! Olen tehnyt pientä FTP-ohjelmaa, jonka toiminta on varmaan kaikille selvä. Nyt olen päässyt pisteeseen, jossa se tiedosto pitäisi saada lähetettyä palvelimelle (ehkäpä se tärkein osa ohjelmaa :-)), mutta en tiedä yksinkertaisesti, että miten. Onko tähän olemassa erillisiä kirjastoja? Kokeilin nimittäin SDL_Nettiä, mutta sen toiminnot vaikuttivat kovin turhilta ja niitä tuntuisi olevan aivan liikaa tuon toiminnon suorittamiseen.

Tarkoitus olisi, että ohjelma saisi lähetettyä vaikka tiedoston C:\testi.txt tietylle palvelimelle (vaikka koti.mbnettiin).

Kiitos jo etukäteen! :-)

Metabolix [31.01.2007 12:54:11]

#

Loistavaa. Olet tehnyt FTP-ohjelmaa – ja olet siis päässyt siihen FTP:hen asti. Toisin sanoen et ole vielä tehnyt lainkaan FTP-ohjelmaa vaan vain jotakin pientä käyttöliittymää, jolla ei taida olla FTP:n kanssa mitään yhteistä.

SDL_net on käsittääkseni varsin hyvä socket-rajapinta, ja jos ihan oikeasti aiot tehdä itse sen FTP-puolen ohjelmastasi, niin se voi olla hyvä valinta. Valmiin FTP-kirjaston käyttäminen taas säästää sinut verkkojuttujen opettelulta, mutta silloin on jo hieman kyseenalaista, oletko tehnyt oman FTP-ohjelman vai vain käyttöliittymän. Ainakin yksi mahdollinen kirjasto on ftplib. Saat kuule itse opetella sitä käyttämään, kun itse teet projektia. :)

A-P [31.01.2007 12:54:58]

#

FTP ei ole kaikkein helpoimpia protokollia ohjelmoida. Osoitteesta http://www.faqs.org/rfcs/rfc959.html löytyy FTP-protokollan RFC-dokumentti. Vaihtoehtona on koodata se itse tai etsiä käyttöön jokin valmis kirjasto joka toteuttaa FTP-protokollan.

Burton [31.01.2007 13:37:51]

#

No kyllä mä ehkä mieluummin käytän jotain valmista FTP-systeemiä, ettei tarvitse itse sentään ruveta kyhäilemään tuollaisia. :-)
Mutta onhan "projektini" siis käyttöliittymä. Ei suinkaan vielä FTP-ohjelma, mutta sellainen siitä pitäisi tulla. Kiitos avuista, mutta lisää toki saa antaa.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta