Windowsin käyttäjätileistä löytyy tili Admin, jonka sinne loin. Kyseinen tili on rajoitettu (ei siis järjestelmänvalvoja). Tarkoituksena olisi siirtää tuo käyttäjä peruskäyttäjistä järjestelmänvalvojaksi batch-tiedoston avulla.
Tämähän onnistuu komentorivillä, suomenkielisessä Wintoosassa seuraavasti:
net localgroup Järjestelmänvalvojat /add Admin
Yritin kääntää tätä sitten .bat -tiedostoksi ja käynnistäessäni sen, Windowsin "sisäinen" DOS (komentorivi) ilmoitti ettei kyseistä käyttäjäryhmää löydy.
Nopean net localgroup -käskyn jälkeen huomasin Windowsin jostain syystä laittavan tähtipisteen ryhmien nimien eteen. Lisäksi laitoin käyttäjäryhmän ("*Järjestelmänvalvojat") nimen lainausmerkkien sisään seuraavaan kokeiluun. Lopputulos näytti tältä:
@echo off net localgroup "*Järjestelmänvalvojat" /add "Admin" pause
Tämän batin kohdalla komentorivi luennoi minulle net localgroup -komennon syntaksista, joka kylläkin oli aivan toimiva suoraan komentoriville kirjoitettaessa. Tällä kertaa siis käyttäjäryhmä kuitenkin löytyi (*Järjestelmänvalvojat on siis oikein).
Nyt tarvitsisin apua net localgroup -komennon kanssa, kun se suoritetaan .bat -tiedostosta. Eli, miten saan peruskäyttäjän järjestelmänvalvojaksi.
Kiitän jo siitä, jos vaivauduitte lukemaan kysymyksen ;D
Näyttäisi tuo homma kaatuvan merkistöongelmiin, eli tässä tapauksessa Järjestelmänvalvojat-ryhmän nimessä olevat ä-kirjaimet aiheuttavat ongelmia. Korjailin sitten ääkköset ja hieman tuon net localgroupin syntaksia Editillä. (Kyllä, kyseinen tekstieditori tulee vielä XP:nkin mukana, käynnistyy käskyttämällä edit esim. komentorivillä.)
Toimiva lopputulos näyttää ainakin minulla siis tältä:
@echo off net localgroup Järjestelmänvalvojat Admin /add pause
Tottakai! Olisihan tuo nyt pitänyt muistaa, vaan kun ei...
Java kun tukee ääkkösiä, niin siitä on tullut paha tapa ja oletin että niin myös Wintoosa tekee - vaikkakin olen ä:tä ja ö:tä ennenkin merkeillä korvannut.
Miten saan kirjoitettua em. merkkejä - (ä) ä:lle ja mikäs se toinen olikaan ö:lle - ilman copy-pastea?
Huh! Mikä iheme tuo edit oikein on? Näyttää QBasic-editorilta, mutta ei ilmeisesti ole sitä! Mihin tuota käytetään ja onko aiheesta sivuja tj. En ollut tuota kyllä ennen huomannut.
Suuret kiitokset avusta!
Mobel kirjoitti:
Huh! Mikä iheme tuo edit oikein on?
Ankea tekstieditori. Yleensähän sitä käytetään silloin kun pitää saada nopeasti joku tiedosto tallennettua sellasella merkkikoodauksella, jota Windowsin takapajunen terminaaliemulaattori ymmärtää. Lisää aiheesta: http://en.wikipedia.org/wiki/Edit_(MS-DOS)
Mobel kirjoitti:
Näyttää QBasic-editorilta, mutta ei ilmeisesti ole sitä!
Itse asiassa EDIT toimi aiemmin niin, että se käynnisti QBasicin parametrilla /EDITOR, jolloin QBasic on pelkkä tekstieditori. Windowsin uusi EDIT, joka pystyy käsittelemään pitkiä tiedostonimiä, toimii kuitenkin itsenäisesti ilman QBasicia.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.