Aattelin jo jonku aikaa SDL:llällä leikkineenä koittaa että miten tuo 3D puoli minulta sujuisi. No ensimmäisenä mieleen tuli OpenGL, mutta homma tyssäsi kun en löydä mistä nuo OpenGL:n kirjastot voisi ladata.
Mitäs näitä muita 3D rajapintoja on? Mikä ois hyvä alottaa. Tota OpenGL:ää vaa aattelin ku sen saisi SDL:n kanssa pelaamaan.
OpenGL:n kirjastojen hakeminen riippuu kehitysympäristöstäsi. Jos käytät Dev-C++:aa, löydät sen paketinhallinnalla sopivat kirjastot. Muista Windowsissa käytettävistä kehitysympäristöistä en osaa sanoa. Jos taas käytät Linuxia, etsi paketinhallinnasta sopivaa kirjastopakettia, minulla näyttäisi esim. löytyvän tällainen:
libgl1-mesa-dev - A free implementation of the OpenGL API -- GLX development support files
Toinen mahdollinen 3D-rajapinta on DirectX (joka itse asiassa on enemmänkin kuin 3D-rajapinta, sillä onnistuu myös mm. syötteiden lukeminen ja verkon käsittely). DirectX vs OpenGL on ikuisuuskysymys, OpenGL:n vahva puoli on sen porttaantuvuus eri alustoille, DirectX:n sen monipuolisuus.
Itse suosittelen tutustumaan johonkin 3D-engineen, kuten Irrlichtiin tai OGREen. Näin saisit hieman kokemusta 3D-ohjelmointiin. Tämän jälkeen rajapintojen käyttö olisi paljon luontevampaa ja helpompaa.. ;)
Kai sitä voi monella tavalla lähestyä, mikä sopii kenellekin. Minä kehottaisin unohtamaan oppaat ja opettelemaan OpenGL:ää ihan erehdyksen ja ymmärryksen kautta ynnä opettelemaan sen verran matematiikkaa, että sillä selviää tuollaisten ymmärtämisestä. Joskus piakkoin varmaankin julkaistaan lisää ohjelmoijan matematiikkaa käsitteleviä oppaita juuri tässä tarvittavista aiheista. Tyvestä puuhun kiivetään. OpenGL:ää ei tarvitse paljonkaan osata, että saa yhden teksturoidun kolmion ruudulle, ja hyvin pienellä soveltamisella tästä voi johtaa koodin myös kahdelle, kolmelle ja ännälle kolmiolle, ja hups, niistähän voi sitten jo rakentaa talon.
Windows XP:tä ja MS Visual C++ 2005:sta käytän.
Tuo OpenGL on edelleen ykkös vaihtoehtona, mutta kyllä tuo DirectX:kin käy. Kuhan nyt vain löytäisi jostain kirjastoja, että pääsisi alkuun.
Lahha kirjoitti:
Aattelin jo jonku aikaa SDL:llällä leikkineenä koittaa että miten tuo 3D puoli minulta sujuisi. No ensimmäisenä mieleen tuli OpenGL, mutta homma tyssäsi kun en löydä mistä nuo OpenGL:n kirjastot voisi ladata.
OpenGL:n pitäisi tulla kääntäjäsi/kehitysympäristösi mukana. Oletko varma, että sinulla ei jo ole sitä?
Niimpäs näkyy tulleen, olin vain kattonu Visual c++:n omasta kansiosta mutta ne olikin SDK:n kansiossa.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.