Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: MP3 ja C-nauhat

Sivun loppuun

HellCome [19.12.2006 11:59:14]

#

Moro moro jälleen kerran. Ylimääräisten jupinoiden sijaan käynkin heti asiaan, eli mikä olisi suht simppeli mp3 konvertoija joka toimisi XP:llä? Tarkoitus on muuttaa vanhat C-kasetit [ ja jokunen radio iskelmänkin kappale ] ämpeiksi paapan uuteen soittimeen. Audacityä meinasin kokeilla, mutta luulisi nyt parempiakin patenttiratkaisuja olevan.

tsuriga [19.12.2006 12:04:26]

#

for %%i in (*.wav) do call lame -h %%i

Muuttaa kaikki wavit samasta kansiosta hyvälaatuisiksi (192kbps kun testasin) mp3-tiedostoiksi.

Lisää noita vipuja:
http://lame.cvs.sourceforge.net/*checkout*/lame/lame/USAGE

HellCome [19.12.2006 12:35:52]

#

Ei tajua. Ei alakuunkaan. Missä install.exe? Missä tavallinen index.html?

Kumma paikka tuo sourceforge, kun en ole ikinä löytänyt sieltä muuta kuin joitain vallan merkillisiä mandariininkiinaksi kirjoitettuja koraaneja. Jotain graafista sen olla pitää..

tsuriga [19.12.2006 12:53:52]

#

"lame windows" (:x, ei tietenkään lainausmerkkien kanssa) googleen: http://www-users.york.ac.uk/~raa110/audacity/lame.html

Grey [19.12.2006 13:16:59]

#

Hm, havaintojeni mukaan tässä puhutaan C-kaseteista, eli jos oikein ymmärsin, mitään Waveja ei ole. On vain kasa kasetteja, mitä joskus kauan sitten käytettiin. Siis, mitä minä oikein yritän selittää, ei nykynuoriso ymmärrä sellaisista yhtään mitään >.<

-Grey-

tsuriga [19.12.2006 13:30:00]

#

Milläs taialla se Audacity sitten muuttaa ne C-kasetit mp3-tiedostoiksi? LAMEllahan se sekin, vaan oletin, että tässä ei nyt kyselty tietoa kasettien digitaaliseen muotoon muuttamisesta, vaan juurikin tuosta konvertoinnista. Tietty jos ne ei waveja jo ole niin hankalampi luulis olevan tuolla antamallani komentojonolla, vaan sen nyt voinee jokainen itte päätellä.

nomic [19.12.2006 14:22:12]

#

Vanhasta mankasta 3,5mm-plugi-piuha tietokoneen line-in-reikään ja audacitystä asetukset, että nauhoittaa line-inniä. Sitten REC päälle ja eikun nauha pyörimään. Näin olen itse tehnhyt. Jos ei omista tuota piuhaa, sen voi ostaa kaupasta suht edulliseen hintaan (3~7e). :)

tkarkkainen [19.12.2006 14:34:14]

#

nomic kirjoitti:

Jos ei omista tuota piuhaa, sen voi ostaa kaupasta suht edulliseen hintaan (3~7e). :)

Offtopicia, mutta menköön: Kodinelektronikkaliikkeet, tavaratalot sun myyt myyvät johtoja ja kaapeleita aivan käsittämättömällä ylihinnalla. Ei ole mitenkään mahdotonta, että vastaavan piuhan saa oikeasta elektroniikkakaupasta lähes kympin halvemmalla kuin jostain lähempänä olevasta kaupasta. Tulee postikulujenkin jälkeen halvemmaksi. Itse olen tehnyt periaatepäätöksen olla ostamatta kaapeleita sikahinnalla.[/offtopic-avautuminen]

HellCome [19.12.2006 14:46:47]

#

Just just, pitänee taustoittaa paremmin.

Nappasen kasettinauhurista ne vanhat Karita Mattilat ja Junnu Vainiot line-out / line-in patentilla koneelle.

Vaihe 1:

Siirto koneelle: Äänen tallentaminen koneelle digitaaliseen muotoon onnistuu hienosti.

Vaihe 2:

Audacityllä [ saati sitten Wintoosan omalla ääninauhurilla ] äänen muokkaaminen ei onnistu kovinkaan kaksisesti. Pitäisi saada kappaleiden välit leikattua sopiviksi ja säätää hienoisesti bassoa ynnä trebleä. Tähän tarvitsisi jonkin näppärän proggiksen.

Audacityyn laitoin aikanani tuon lame-hilavitkuttimen ja hienosti onnistuu ämpeiden teko. Muuten hyvä, muttei tarpeeksi. Eli hyvä äänisampleri, eli muokkaaja, olisi hakusessa.

Elikkäs elikkäs.. ongelma on digitaalisen äänen muokkaamisen kohdalla. Kumpikaan, Wintoosan ääninauhuri tahi Audacity, eivät tunnu antavan tarpeellisia mahdollisuuksia äänen muokkaamiseen. Jos vielä joku muistaa, niin niissä C-kaseteissa ei alunperinkään äänen laadulla juurikaan hurrattu - saati nyt sitten 10-15 vuotta itse nauhan luomisen jälkeen.

nomic [19.12.2006 17:20:34]

#

Kyllä sillä Audacityllä pystyy hyvin leikkaamaan jotain pois ja taajuuskorjain löytyy, jolla voi äänen sävyä muuttaa. 0_o
Jos tosi hardcoreksi haluaa vetästä, niin pro tools, logic tai cubase koneelle. :P
En nytten muista, tukeeko Audacity DXI:tä, mutta jos tukee, sitten saat siihen erillisiä equja käyttöön. :)

Leikkaaminen onnistuu näin: valitse alue, klikkaamalla hiiren vasenta korvaa ja pidä pohjassa, jolloinka se maalaa tietyn alueen. Paina sen jälkeen deleteä. Kas, himputin möhkäle on kadonnut!!!1
Sitten kun halutaan korjaa taajuutta, valitaan alue, vaikkapa koko raita: ctrl+a ja sitten: Efekti -> Taajuuskorjain.

Saattaa olla, että minulla meni jotain ohi, kauheessa kiireessä tuli taas kirjoiteltua.

kayttaja-4976 [19.12.2006 18:04:43]

#

Itselläni on GoldWave äänieditorina eikä ole loppunut kesken, mutta kyllä tuo Audacitykin on aika taitava. GoldWavella saa tehtyä suunnilleen samat asiat kuin Audacityllä, yksinkertainen käyttää ja hassut epälisenssirajoitukset o_O.

HellCome [20.12.2006 11:19:38]

#

Njuuh uuh.. näyttää siltä, että Audalla voi sittenkin päästä tyydyttävään lopputulokseen. Enpäs ollutkaan huomannut tuota equalisaattoria. Kiitoksia kerrassaan loistavista huomioista. Yllättäen näytti olevan tuosta Real playerissa jopa hieno ominaisuus Mattilan Annen kiljumisten rippaamiseen. Outona, tai ainakin minulle outona, asiana hoksasin että WMA ja MPkolome tiedostojen kokoero oli häviävän pieni. Olisiko ollut 35 megatavun kohdalla 200 kilotavua MP:n hyväksi. Ja minä kun olen aina luullut, että ämpeet ovat hjuooomaddavan paljon pienempiä, kuin muut formaatit. No jaa, onpahan aina jotain uutta ihmeteltävää.

Tack, kiitos ja danke.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta