Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Cygwin - Mitä pitää asentaa?

TsaTsaTsaa [14.12.2006 18:13:03]

#

Moro.

Opiskelua varten asensin Cygwinin koneelleni, koska tarvitsen Octavea matemaattisista syistä, mutta en osaa asentaa sitä. Tar.bz2-paketin olen saanut purettua, mutta sitten ei mikään onnistu. INSTALL-tiedostossa sanotaan, että "./configure" jne, mutta "./configure":a olen kokeillut kaikissa hakemistoissa, joiden nimi sisältää sanan "octave", mutta se vaan ei toimi. Pitääkö minun ensin asentaa jotain muuta vai mitä paskaa?

Niin ja Linuxia en ole käyttänyt oikeastaan yhtään, eli en tiedä sen komennoista kuin muutamia perusjuttuja.

Metabolix [14.12.2006 18:23:09]

#

Tarvitset ainakin kokonaisen C-kääntäjän kumppaneineen. Cygwinin asennustyökalulla saat helposti sellaisen kuin gcc (g++ voi olla tarpeellinen lisä, en muista, miten nuo Cygwinissä tulevat), ja make (automake?) on varmastikin tarpeen. Octaven ohjeet varmaankin kertovat, mitä kaikkea se sisältää. Kun purat paketin, luultavasti ihan sen ensimmäisessä hakemistossa on configure-skripti, joka siis pitäisi ajaa. Sen jälkeen yleensä kirjoitetaan "make && make install".

matti@kone:~/purettu_paketti$ ./configure
matti@kone:~/purettu_paketti$ make
matti@kone:~/purettu_paketti$ make install

TsaTsaTsaa [14.12.2006 19:24:41]

#

Tuota mikähän nyt on kun en saa purettua tuota gcc:n tar-pakettia.

Kun kirjoitan "tar xvjf gcc-...tar.bz2", ei tapahdu mitään. Ei siis tule mitään virheilmoitusta, mutta ei tapahdu myöskään purkamista. En jummarra.

Metabolix [14.12.2006 20:18:32]

#

Mikset vain asenna gcc:tä suoraan Cygwinin asennusohjelmalla?

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta