Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Sähkön kulutus

Sivun loppuun

Tapsa [07.12.2006 20:37:52]

#

Minulla ei ole mitään käsitystä näiden tietokoneden sähkönkulutuksesta, ainoastaan huomaan että näyttö lämpiää joten se ainakin kuluttaa sähköä.
Nyt kysyisin viisaammilta että jos esim. TV:stä tulee pari tuntia katsomisen arvoista ohjelmaa, niin mikä olisi järkevin teko:
1.Sammutetaan koko kone
2.Sammutetaan vain näyttö
3.Säädellä ohjauspaneelista erilaisia aikoja, olen kuullut että kovalevyä ei turhan usein kannata sammuttaa, pitääkö paikkansa.
Kun ajattelen niin itse prosessori ei voi paljon kuluttaa kun se toimii esim. läppärissä pienellä akulla.

HellCome [07.12.2006 21:09:33]

#

Siitäpä vain manuaaleja tutkimaan ja vertailemaan paikallisen sähköputiikin taulukoita. Sukkapohjalta voisi olettaa, että 15 tuumainen monitori vie suunnilleen saman verran virtaa kuin 15 tuumainen televiissiokin. Jos haluat varmuuden saada, niin nappaa virrankulutus ylös ja pirauta laitokselta hinnasto. Itsellä näyttö sammuu 20 minuutin odottelun jälkeen, mutta hyperventilointiin en ole koskaan alkanut.

Tapsa [07.12.2006 21:14:05]

#

TV on 21" ja monitori on 20" Perinteinen putki

E.K.Virtanen [07.12.2006 21:28:25]

#

Itselläni on tapana sammuttaa monitori lähes aina kun pöydän äärestä poistun. Kävin sitten tupakilla tai pidemmällä reissulla. Kone on kyllä lähes 24/7 päällä, ellen sitten tiedä että olen ainakin vuorokauden poissa yhteen menoon. Eipä nuo sähkölaskut hurjasti ole kasvaneet vaikka koneeni ei mikään moderni energia ekologinen ole.
Kiintolevyt sammuvat tunnin joutokäynnin jälkeen.

Latska [08.12.2006 01:18:06]

#

Itse sammutin aina koneelta poistuessani näytön kun minulla vielä oli littunäyttö. Se sitten hajosi ja jouduin hankkimaan putkinäytön, jota en ole viitsinyt sammutella pitkän käynnistysajan takia kuin yöksi. Sähkön kulutuksessa en ole eroja huomannut, mutta huone on viitisen astetta lämpimämpi jopa ikkuna auki.

El-Ejecutor [08.12.2006 09:08:29]

#

Työkaveri osti sellasen energiankulutusmittarin ja teki havainnon että Samsungin 19" putkimonitorinsa kulutti saman verran päällä ollessaan ja virta napista katkaistuna. Samtronin monitorissa näkyi taas jo selviä eroja.
Jos kiinnostaa kulutuksen mittailu ni hommaa sellane mittari. Perushinta taitaa olla ~20e.

tkarkkainen [08.12.2006 09:23:32]

#

Jep, mittarillahan tuo selviää. Tehon- tai virrankulutus on myös mahdollisesti merkattu itse laitteeseen tai sen ohjekirjaan.

Kannattaa huomata, että jotkut laitteet imaisevat käynnistyksessä huomattavan tehopiikin. Satavarma en ole, mutta putkinäyttöjen voisin kuvitella kuuluvan näihin. Ainakin jos samaan pistorasiaan on kytketty kaksi putkinäyttöä, joista toinen on jo päällä, toisen näytön käynnistyminen usein heilauttaa jo käynnissä olevan kuvaa.

sooda [08.12.2006 10:06:06]

#

Jos tehoja mittailee, niin kannattaa muistaa, että halpismittarit eivät aina näytä todellista kulutusta. Esim http://koti.mbnet.fi/jahonen/Electronics/PowerQuality/

setä [08.12.2006 12:09:19]

#

Verkkolaite ottaa aina virtapiikin käynnistysvaiheessa kahdestakin syystä. Ensinnäkin virtalähteen kondensaattorien latautuminen vaatii tietyn energian ja toiseksi muuntajan magnetoituminen voi mennä magneettiseen kyllästystilaan saakka riippuen kytkenhetken jännitteen vaiheesta. Kyllästystilassa muuntajan ottama virta voi olla jopa 10-kertainen nimellisvirtaan nähden. Joskus mitattiin säätömuuntajan käynnistysvirtapiikki ja se oli yli 20 A. Virtalähteessä voi olla kylläkin käynnistysvirtapiikkiä rajoittavia komponentteja.

K_L [08.12.2006 15:11:52]

#

Muistakaahan kilpailuttaa sähkönne. Silläkin tapaa voi säästää muutaman sentin.

E.K.Virtanen [08.12.2006 21:29:52]

#

Hyviä säästövinkkejä on myös turhien valojen sammuttelu, tv:n kiinni pitäminen jos sieltä ei edes mitään katseltavaa tule ja ja ja ja. Tuo K_L:n muistutus kilpailutuksesta on mainio. Kannattaa tosiaan kokeilla, saattaa laskun hinta pudota kymppejä vuodessa.

Minä [09.12.2006 13:53:57]

#

Tästä heräsi kysymys, että mitä sen koneen päälläpitäminen oikein maksaa? Samaten kuin kaikki muutkin sähkövempaimet.. Kai siihen joku kaava on olemassa? Jos joku fysiikantunnit paremmin muistava kertoisi? :)

Zach [09.12.2006 16:14:59]

#

E = Pt eli Energia = teho*aika. Jos 60 watin hehkulamppu palaa 5 tuntia, sähköä kuluu 5h *0,060kW = 0,30 kWh. Hinta saadaan, kun kerrotaan kulutettu energia hinnalla/kWh.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta