Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Uusi Explorer 7 selain

Sivun loppuun

Tapsa [07.12.2006 17:52:59]

#

Asensin koneeseeni tuon uuden Explorer 7-selaimen joka kehui itseään, että teksti voi olla helpommin luettavaa! Minulla kävi ihan toisinpäin, ainakin Google ja monet muut sivut ovat kovin pienellä fontilla. SIVU/TEKSTIKOKO tai SIVU/ZOOMAUS ei mielytä syystä tai toisesta. Löytyisikö jotain muita keinoja saada teksti suuremmaksi, sama koskee Windowsia. Win puolella saa kyllä jättiläistekstin mutta ei sekään minua kiinosta. On niin ikävää kun joutuu käyttämään silmälaseja kun putkelle voisi tulla paljain silmin luettavaa.

sooda [07.12.2006 17:59:57]

#

Hyi, miksi IE:tä täytyy käyttää? :p asenna vaikka opera tai firefox, pelaa koon muuttaminen ainaki.

squid [07.12.2006 18:42:03]

#

Kyllä se minulla ainakin on toiminut loistavasti, vaikken täysipäiväisesti sitä käytäkkään, johtuen lähinnä tottumuksesta. Ei siinä IE7:ssa ole minulla ainakaan ollut mitään ongelmia. Ja on muistaakseni jossain todettu siitä löytyneen tämän vuoden tjsp. aikana vähemmän tietoturvaan liittyviä ongelmia, kuin firefoxista

Tapsa [07.12.2006 19:01:14]

#

Tapsa taas.
Voinko asentaa koneeseeni IE7 ja lisäksi muun selaimen esim. Firefoxin?

Blaze [07.12.2006 19:03:24]

#

squid kirjoitti:

Ja on muistaakseni jossain todettu siitä löytyneen tämän vuoden tjsp. aikana vähemmän tietoturvaan liittyviä ongelmia, kuin firefoxista

Kuinka yllättävää, IE7 kun julkaistiin lokakuussa ;)
Turva-aukkojen määrä yksinään on sitäpaitsi huono mittari. 20 pientä reikää on parempi kuin yksi iso.

Tapsa kirjoitti:

Voinko asentaa koneeseeni IE7 ja lisäksi muun selaimen esim. Firefoxin?

Voit.

HellCome [07.12.2006 19:29:40]

#

Minä ainakin ärsyynnyin siitä, että sitä himpskutin osoiteriviä ei voi siirtää. Ylimpänä Tiedosto, Muokkaa, Näytä.. seuraavaksi Taakse, Eteen, Kotisivu, Osoiterivi.. ja siinä se. Blaah. Lisäksi työmaalla IE:n päivitys aiheutti helvetillisen ongelman policyiden kanssa.

Tapsa [07.12.2006 19:37:04]

#

Palaan alkuun. Voiko esim. Googlessa suurentaa fonttikokoa.

Blaze [07.12.2006 20:18:18]

#

Ctrl pohjaan ja pyöritä hiiren rullaa.

Tapsa [07.12.2006 20:46:38]

#

Hienoa Blaze, olipa upea juttu, mistä näitä kikkoja löytää?

FooBat [08.12.2006 02:20:16]

#

Ei muuten taida IE:ssä tuo ctrl+hiiren rulla vaikuttaa tekstin kokoon, vaan se tuntuu olevan yleinen skaalauskerroin, joka skaalaa koko sivun kuvineen kaikkinen ja on oikeasti aika huono ominaisuus (jos vertaa firefoxin tekstin koon muuttamiseen).

IE:stä löytyi näköjään tekstin koonkin muuttaminen. Tuossa työkalupalkin sivu-valikosta löytyy tekstin koko. Sama valinta löytyy myös valikkorivistä (jos se on näkyvissä) näytä -> tekstin koko.

Merri [08.12.2006 02:45:25]

#

<tietoturvajaarittelua>
Firefoxille löydetään hyvää tahtia aukkoja, mutta se johtuu pitkälle siitä, että sitä myös tutkitaan tällä hetkellä kenties eniten selaimista. Lisäksi aukot paikataan todella nopeasti, että siitä ei ole konkreettista haittaa että niitä aukkoja on: kukaan ei ehdi hyväksikäyttää niitä, kun korjaus julkaistaan päivän-pari aukon löytymisen jälkeen ja automaattiset päivitykset rullaavat sisään valtaosalle käyttäjiä muutaman päivän sisään :)

Olen aika varma, että Operassa on paljonkin tietoturva-aukkoja: niitä ei vain etsitä yhtä laajalla rintamalla kuin IE:stä ja Firefoxista. Opera on kuitenkin suhteellisen harvinainen selain verrattuna IE:hen ja Foxiin, ettei se yksinkertaisesti kiinnosta ilkeämielisiä tahoja.
</tietoturvajaarittelua>

Olga [08.12.2006 07:45:45]

#

Olin juuri laukomassa samaa kuin Merri tuossa ylempänä. Olennaista siis on, että Firefoxin aukot paikataan lähes välittömästi niiden löytymisen jälkeen, toisin kuin IE:n tapauksessa.

Cornix [09.12.2006 21:37:18]

#

FooBat kirjoitti:

Ei muuten taida IE:ssä tuo ctrl+hiiren rulla vaikuttaa tekstin kokoon, vaan se tuntuu olevan yleinen skaalauskerroin, joka skaalaa koko sivun kuvineen kaikkinen ja on oikeasti aika huono ominaisuus (jos vertaa firefoxin tekstin koon muuttamiseen).

Ite oon tykänny Operasta jo pitkään just tollasen skaalauksen ansiosta <3 (ja löytyypä siitä tekstikoon minimifonttikoon säätöki helposti asetuksista, jolloin teksti ei oo koskaan liian pientä.)

Olga [10.12.2006 20:34:40]

#

Firefoxistaki löytyy minimifonttihärpäke.

Grey [11.12.2006 04:32:05]

#

Olga kirjoitti:

Firefoxistaki löytyy minimifonttihärpäke.

Lynxistä ei löydy, mutta eipä se sitä tarvitsekaan, kun se on vain niin cool selain \o/

-Grey-

Aloittelija3 [11.12.2006 19:32:18]

#

Mulla on IE7 Beta 2 versio enkä saa sitä uusinta versiota asennettua kun windows valittaa että se beta versio pitäis poistaa koneelta sillä käyttäjällä millä se asennettiinkin. No, ei kuulosta liian vaikealta, mutta hieman asiaa hankaloittaa se ettei kyseistä käyttäjätiliä enää ole olemassa! Hienoa Microsoft! Apua apua mitä teen? Auttakaa!

HellCome [12.12.2006 12:07:45]

#

Vikasietotila?

Kentti [12.12.2006 17:14:49]

#

> Aloittelija3

Katsopas, jos se löytyy c:\program files\(arvaisin Internet Explorer 7)

Usein nuo selaimet, jne. asennetaan sinne. Sieltä sitten jos löytyy, niin uninstall, ja poista pskat rekisterimerkinnöistäkin. Ja offtopikkia: Suosittelen muutenkin koneen putsaamiseen Ccleaneria. Tulee turhuudet pois, joiden olemassaolosta ei edes tiennyt mitään, konetta jumittamasta.

Tapsa [18.12.2006 19:46:13]

#

Vielä IE7:sta. Ennen löysin Resullisenhallinnasta kaikki web-sivut joissa olin käynyt (cookies?). Nyt en enää niitä löydä. Ennen evästeet ym. löytyi res.hal. jostain kansiosta ja niitä oli tosi paljon jopa 20.000 kpl.

Cornix [23.12.2006 00:29:50]

#

Tapsa kirjoitti:

Vielä IE7:sta. Ennen löysin Resullisenhallinnasta kaikki web-sivut joissa olin käynyt (cookies?). Nyt en enää niitä löydä. Ennen evästeet ym. löytyi res.hal. jostain kansiosta ja niitä oli tosi paljon jopa 20.000 kpl.

Cookie tarkottaa keksiä eli "oikeammalta" suomenkieliseltä nimeltään evästettä. Nettisivut, joilla oot vieraillu, on välimuistitettu (cache), jotta niitä ei tarttis joka kerralla pyytää palvelimilta. Sivuhistoriaan pääset varmaan edelleenki käsiks ihan sieltä selaimen puolelta valitsemalla jostaki valikosta (työkalut kenties?) kohdan sivuhistoria ja ettimällä halutun sivun sitten listasta.

Suosittelisin selaimen vaihtoa. Jos tykkäät IE:stä, tykkäisit varmaan ffoxistaki - tosin mun mielestä Opera on selaimista paras. :)

Merri [23.12.2006 02:37:03]

#

Wiin Opera ilmestyi eilen ja sitä tuli tutkittua. Se toimii aika mielenkiintoisesti: sivu renderöidään 1024 pikselin leveydellä, mutta se kutistetaan joko 720 tai 640 pikseliin riippuen siitä, onko käytössä laajakuvamoodi vaiko ei. Todellinen sivuala on suuren alapalkin takia vain 1024 x 500 pikseliä tai 720 x 350 pikseliä kun venytyksen ottaa huomioon. Sivua voi zoomata sitten haluamaansa kohtaan.

Vieritys on tehty mielestäni surkeasti, olisi ollut paljon parempi ottaa kiinni sivusta ja liikuttaa sitä vapaalla kädellä kuin painaa nappula pohjaan ja epämääräisesti osoittaa siihen suuntaan minne haluaa sivun liikkuvan. Ei toimi kovin tarkasti. Toivottavasti tämä muuttuu lopulliseen versioon.

Olen jo alkanut miettiä että muutan kotisivujani siten, että niistä tulisi helpot selata Wiillä. Ja ettei tarvitsisi skrollata sillä systeemillä mikä selaimeen on sisäänrakennettu, koska se vaan on niin huono.

moptim [23.12.2006 09:14:34]

#

Minä yritin tehdä sivuilleni keksien avulla toimivan viritelmän, jolla "hienot" vaaleansininen ym. eivät näkyisi _oksettavina_ esim. 4-bittisten värien kanssa. Eipä keksi tallentunut. Idea tuli, kun selasin yhdellä toisella koneella sivujani ja näytönohjaimen ajurit olivat niitä defaultteja. 16 väriä :o

kayttaja-4976 [27.12.2006 11:33:21]

#

> KoTW

4-bittiset värit? Eikö laitteet nykyään ole 32, ainakin 24-bittisiä? Kuulostaa aika purkalta laittaa kekseillä.

Ja jotta viesti liittyy aiheeseen, mainitaanpa IE7:sta sen verran että pianomaikkani kehotti minua lataamaan sen. En ladannut eikä kiinnosta, Opera vie IE:tä 100-0. Oudot vanhempani sen sijaan ovat niin jumissa IE6:een ja 5:een että eivät edes tunnistaneet Operaa selaimeksi.

<offtopic> Mörr kommunikaattorilla on vaikeata kirjoittaa </offtopic>

Quirzo [27.12.2006 11:54:02]

#

Suosittelen lämpimästi Operaa.
Helppokäyttöinen ja on ainoana läpäissyt Acid2 testin
Ja kun oppii käyttämään, toimintoja löytyy kokoajan lisää.

Eli siis http://opera.com
Tsekkaa myös http://fi.wikipedia.org/wiki/Opera

---
Kokeile Tätä Ensin IE:llä ja sitten operalla.
---

Merri [27.12.2006 12:04:56]

#

Paitsi että Safari läpäisi ensimmäisenä Acid 2:n, ja toisekseen Operan renderöintibugit (esim. ihan tavallisia perus-CSS -kokonaisuuksia yhdistelemällä) vievät arvoa enemmän Firefoxin suuntaan. Gecko on yksinkertaisesti paras sivujen renderöintimoottori tällä hetkellä, vaikka ei vielä tuekaan Acid 2:n kaikkia vipstaakkeleita. Se mitä Gecko tukee, se tukee sitä erinomaisesti ja bugit ovat harvassa :)


Acid 2:han on web- /CSS-suunnittelijoiden toivelista, jolla on hyvin vähän arvoa loppukäyttäjälle. Ja kun katsotaan mitä kehittäjä toivoo, niin hän toivoo vakaata kehitysalustaa joka tekee perusasiat hyvin. Tässä Firefox on edelleen selkeä ykkönen hyvien työkalujen ja Geckon toimivuuden ansiosta.

Grey [27.12.2006 12:29:46]

#

>Merri

Mikä helkutin hinku sinulla on tuohon FireFoxiin? Etkö ole jo tajunnut että moinen alkaa olla melkoisen bloattia shittiä entisen Mozillan tyyliin? Ajastaan aivan jäljessä, ja eikä taida sisältää mitään uutta, mutta aina vain käy raskaammaksi. Vaan, eipä sitä sinunlainen tajua, kun taitaa rautakin muuttua ja sitten kehutaan edelleenkin miten nopea selain se FF on.

Kokeilisit joskus muitakin gecko-ytimen selaimia, vai onko ainoa syy käyttää FireFoxia "parempi" css-tuki? Myönnä pois, Merri, FireFox ei ole enää mikään selain, se on bloattibakteeri, muistisyöppö ja hidas että kömpelö. Ehkä alkuaikoina se oli jotain, mutta enää se ei ole yhtään mitään. Moni muu selain, jopa IE, vaikka sitä ei tahdo myöntää, voittaa FireFoxin keveydessään, vaikka lisäosat kusevat siinäkin, jos ne kusevat FireFoxissa.

Todellakin, jos css-tuki on ainoa, suosittelen sitten kokeilemaan sitä W3C:n selainta, joka tukee vain ja ainoastaan stardardia koodia. Tai sitten selaat Lynxillä, joka on sekin erittäin hyvä selain ja mikä parasta, css-virheet eivät vaivaa sitä yhtään..

-Grey-

tkarkkainen [27.12.2006 12:39:35]

#

Tottahan tuo on, että Firefox tukee standardeja paremmin kuin IE ja Opera. Totta on myös se, että Firefox ei ole se kaikkein kevein selain. Se, mitä ominaisuuksia selaimeltaan haluaa, on kovasti käyttäjästä kiinni. Toisille tärkeintä on ehdottoman tarkka css-tuki, toisille keveys, toisille jokin muu.

Että eipä kai Merrin "Firefox-hinku" välttämättä mitenkään perusteeton ole.

Terveisin tyytyväinen Opera-käyttäjä jo vuodesta -9x.

Gwaur [27.12.2006 12:39:54]

#

Grey kirjoitti:

Todellakin, jos css-tuki on ainoa, suosittelen sitten kokeilemaan sitä W3C:n selainta, joka tukee vain ja ainoastaan stardardia koodia.

Ja kaikkein oletettavimmin myös osaa kaiken täysin. Jos Amayaa tarkoitat, sehän se vasta kammottavan hidas ja raskas on, eikä se todellakaan osannut piirtää esimerkiksi Kartsan kotskaborttaalia oikein, vaikka jopa Internet Explorer hoitaa homman siististi. Ja käyttää jopa näyttistä piirtämään sivuja. Näin ainakin pari vuotta sitten. En tiedä nykyisestä.

Kotisivunikkareille hyvä merkkaus- ja kuvauskielituki on mieluisa ominaisuus. Merri on aktiivinen kotisivunikkari.

Merri [27.12.2006 13:07:16]

#

Enkä vain kotisivunikkari, sillä teen pian mm. sivuja ihan työkseni (ja tein jo previkkana etukäteen paria hommaa).

Pitää myös muistaa, että vaikka Opera on ollut markkinoilla sieltä 90-luvulta asti, ei se silti ole onnistunut kahmimaan prosenttia enempää kaikista maailman Internet-käyttäjistä (tämä on tuore prosenttilainaus suoraan Opera Softwaren muistaakseni toimitusjohtajan suusta). Firefoxin osuus on moninkertainen: eikä tämä johdu vain yhdestä asiasta. Johtuen Greyn tavasta tuoda mielipiteensä julki en kuitenkaan taida nähdä vaivaa punnita lävitse niitä seikkoja, miksi Firefox on useampien (ja myös minun) mieleen.


(Koneeltani muuten löytyy tällä hetkellä ainakin IE3, IE4, IE 5.0, IE 5.5, IE 6, IE 7, Opera 7.54u2, Opera 8.54, Opera 9, Swift, Konqueror, Firefox 1.5 ja Firefox 2.)

Grey [27.12.2006 18:19:25]

#

>Gwaur

Amaya hidas ja raskas? Noh, se renderöi rumasti pehmennyksellä kyllä, mutta toimi täällä päässä FireFoxia nopeammin ja hitaammin kuin Lynx.

>Merri

Eli ilmeisemmin koska et tahdo tuoda seikkoja julki, on selvää että pelkäät minun voivan osoittaa ne vanhentuneiksi ja vääriksi. Sitä paitsi, miksi puhut prosenttiosuuksista? Jos niiden mukaan mentäisiin, niin esim. Windows olisi maailman paras käyttis ja paska hyvää. Kärpäsiä kun on enemmän kuin ihmisiä, eli prosentteja enemmän.

Hyökkäävyyttäni voi kyllä yrittää käyttää muka tekosyynä, mutta se todistaa vain vastapuolen pelkäävän häviävänsä. Hyökkäävempi osapuoli voi hermostuttaa sen toisen puolen, jolta saattaa lipsahtaa sana jos toinenkin väärä. Tosin, olet jo nyt saattanut itsesi sellaiseen asemaan, että päätän asian omalta osaltani tähän. Eikä se johdu huonommasta asemastani, vaan sinun huonommasta asemasta.

Prosenttiosuudet eivät ole päteviä ja pelkkä renderöinti on kuin auto, jossa numerot on kohdalleen, mutta käytännössä saakelin raskas että pienikin kuoppa tiessä viskaa ajajan kattoon, mutta lopetan ja katson onko Kontuwikissä mitään uutta..

-Grey-

tsuriga [27.12.2006 18:33:28]

#

Internet fight, round 1.

tkarkkainen [27.12.2006 18:36:29]

#

Grey kirjoitti:

Eli ilmeisemmin koska et tahdo tuoda seikkoja julki, on selvää että pelkäät minun voivan osoittaa ne vanhentuneiksi ja vääriksi.

Mitä seikkoja?

lainaus:

Hyökkäävyyttäni voi kyllä yrittää käyttää muka tekosyynä, mutta se todistaa vain vastapuolen pelkäävän häviävänsä.

Miten? Vahvasti tunteistetut kommentit voidaan tulkita väittelyssä myös murtumisen merkiksi.

Gwaur [27.12.2006 20:25:14]

#

Grey kirjoitti:

Amaya hidas ja raskas?

Niinhän minä sanoin, sokea.

Siinä vaiheessa kun väittely alkaa siirtyä varsinaisesta aiheesta väittelytekniikoista väittelemiseen, on kannattavaa miettiä, onko väittelyssä alun perinkään ollut mitään perää. Ystäväni filosofiaa yliopistossa opiskelevan isoveljen mukaan hyvä väittelijä kertoo oman mielipiteensä ja perustelee sen eikä yritä väkisin taivutella toista.

Merri [28.12.2006 10:45:09]

#

Joten mitä tästä jää käteen? Antifirefoxittaja huutaa että Firefox on surkea selain koska se on Firefox. Minun pitäisi vaihtaa pääkäyttöistä selainta vaikka olen täysin tyytyväinen Firefoxiin?

Monet ihmiset vaihtoivat Firefoxiin IE:stä sen takia, että IE otti pannuun: tietoturva oli heikkoa ja selain aiheutti jatkuvasti näkyviä ongelmia. Firefox taas ei aiheuta ongelmia kovinkaan usein. Opera taas oli monien käyttäjien vaihtaessa Firefoxiin todella kankea käyttöliittymältään ja sekavan näköinen kaikkine ominaisuuksineen. Lopputulos? Operan ulkoasu ja käyttöliittymä on mukautunut lähemmäs Firefoxin vastaavaa ja mm. näppäinoikoteitä on muutettu, jotta Firefox-käyttäjillä olisi helpompi mukautua Operaan. Silti harvat Firefox-käyttäjät vaihtavat selainta, koska he ovat tyytyväisiä selaimeensa: ei ole mitään syytä vaihtaa.

Oikeastaan suurin ero nykyisen Firefoxin ja Operan välillä on se, että Operassa on mukana valmiiksi toimintoja, joita kaikki eivät tarvitse ja toisaalta puutteita, joita käyttäjä mahdollisesti kaipaa (automaattiset päivitykset, suuri laajennusvalikoima). Valinta näiden kahden välillä on lopulta enemmän makukysymys. Safari taas on se kolmas vakavasti otettava vaihtoehto, mutta se on saatavilla vain Mac OS X:ään. Minulle on sinällään se ja sama mitä näistä kolmesta käyttää, kunhan käyttää muuta kuin IE:tä. Hyvänä perusteluna edelleenkin muita selaimia heikompi tietoturva sekä bugien ja puutteiden olemassaolo.


Toisaalta tätä on tullut toistettua jo varsin usein, mutta asiat eivät ole merkittävästi viimeaikoina muuttuneet edes IE7:n tulon myötä. Uusi selainsota on kuitenkin nyt käynnissä.

Kentti [28.12.2006 11:07:30]

#

Merri kirjoitti:

Minulle on sinällään se ja sama mitä näistä kolmesta käyttää, kunhan käyttää muuta kuin IE:tä. Hyvänä perusteluna edelleenkin muita selaimia heikompi tietoturva sekä bugien ja puutteiden olemassaolo.

Tuosta sen verran, että oliko se nyt MB:n vai minkä vartailu, jossa todettiin, että (siinä oli useita selaimia) FireFoxissa oli eniten bugeja (oliko se 44) ja IE:ssä vain jotain 20:n luokkaa. Silti siitä FF veti pointsit kotiin: Kun FF:n ilmitulleet bugit korjattiin n. päivässä, IE:llä siihen saattoi mennä viikkojakin. Ja päivässähän pientä bugia on melko vaikea hyödyntää, mutta viikko aikaa, niin.. :)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta