Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VB6: Ruutu scrollaus

kaviaari [24.02.2003 10:01:58]

#

Joop eli tasoloikka toimii nyt mutta eteen tuli ongelma ruudun scollaaminen miten toteutan? (VB) ja toinen kyssäri mikä olisi helpoin tapa poistaa toi vilkuminen (Ehdotatte että tee C++:all , joo tekisin mutta ei oo kunnon DX&c++ ohjetta!). Teenkö Dirext Drawilla vaiko BitBlitillä vai miten ?

Antti Laaksonen [24.02.2003 13:07:01]

#

lainaus:

Joop eli tasoloikka toimii nyt mutta eteen tuli ongelma ruudun scollaaminen miten toteutan?

Tarvitset näkymättömän kuvan, joka käsittää koko pelialueen. Tästä suuresta kuvasta kopioidaan näytölle aina se kohta, jonka keskellä oma pelihahmo kulloinkin on.

lainaus:

ja toinen kyssäri mikä olisi helpoin tapa poistaa toi vilkuminen

Tarvitsemasi tekniikka on kaksoispuskurointi. Ensin näkymättömään kuvaan piirretään kaikki pelihahmot ja muut liikkuvat kohteet. Tämän jälkeen kuva kopioidaan kerralla näytölle, minkä pitäisi poistaa vilkkuminen.

Esimerkki löytyy sprite-oppaasta:

https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.php?tunnus=spriteo

lainaus:

Teenkö Dirext Drawilla vaiko BitBlitillä vai miten ?

Sekä BitBlt:llä että DirectX:llä onnistuu, jälkimmäisellä tulee parempaa ja nopeampaa jälkeä.

kaviaari [24.02.2003 14:54:54]

#

Siis en oikein tajua jos minulla on image joka on pelaaja ja se pitää suoltaa puskureiden läpi miten teen? (voin laittaa sulle mailissa lähteetkin) mut siis en tajuu miten käytän BitBlittii

Antti Laaksonen [25.02.2003 00:59:08]

#

Eikö tuo sprite-oppaaseen sisältyvä esimerkkiohjelma näytä, kuinka asia tehdään? Tarvitset kaksi sopivasti väritettyä kuvaa, jotka yhdessä muodostavat liikkuvan kohteen. Itse komponentit (PictureBox) eivät liiku minnekään, vaan niiden sisältämä kuva piirretään taustakuvan päälle BitBlt-funktion avulla.

kaviaari [25.02.2003 09:31:25]

#

Mutta tuo on aika sekava tuo oppaan ohjelman kun minulla on kaksi kuvaa (tiedän hommasta sen verran että tein näin):
kuvat jossa on värit mustalla taustalla ja kuvan silhuetti valkoisella taustalla miten saan pelaajan kuvan piirretyksi näyttöön?

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta