Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Virtajohto-ongelma

Sivun loppuun

CoDeR [23.11.2006 21:08:01]

#

Hömm... siis nyt tuli sellanen ongelma että kannettavan tietokoneen virtajohto näyttäisi olevan sanomassa yhteistyösopimusta irti :/. Ensin se toimi ihan hyvin, mutta sitten johdon yhteydessä olevan muuntajan valo sammui, elikkäs sinne ei ilmeisestikkään tullut enää virtaa, mutta kuitenkin kun sen ottaa irti hetkeksi se toimii taas (tosin vain lyhyen aikaa). Olen tässä nyt vaikka mitä koittanut, mittasin ohmi mittarilla tuon johdon kun se ei näyttänyt toimivan, eikä mitään vikaa, sitten laitoin seinään kiinni uudestaan ja toimi ihan hyvin. Ja tänään taas se aloitti tuon reistailun ;´(. Ajattelin että jospa siinä muuntajassa olisi jotain vikaa, mutta en sitten tiedä miten se olisi voinut vioittua kun olen sitä ihan hyvin käsitellyt. Olisko
kenelläkään mitään ideoita? Tai mistä saisi uuden? (saako jostain ihan normi kaupasta kenties? vai pitääkö jostain pidemmältä kysellä?) Kannettava oli TravelMate 4002WLMi. Apuva! =(

Blaze [23.11.2006 21:20:37]

#

Jos jollain on tiedossa paikka, josta virtapiuhoja saa halvalla, voipi kertoa mullekin. Paikallinen kodinelektroniikkaliike sais kuulemma järjestettyä, hinta muistaakseni 60 euroa, mikä on minusta aivan naurettava hinta yhdestä pikku johosta. Tämä nykyinen nyt vielä toimii, kunhan sen vain vääntelee sopivaan asentoon.

baabloo [23.11.2006 21:47:44]

#

http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=3045000006167
Olisiko kenties tuo sopiva?

CoDeR [23.11.2006 22:04:41]

#

hmm joo löysin jonkin laisen johdon myös Verkkokaupasta. Mutta mutta... ainakin kun tuota kuvaa katsoo ja lukee tuoteselostetta, siinä näyttäisi olevan vain johto joka menee pistorasiasta koneeseenko? Kun mulla on ainakin niin että ihan normaali paksuinen virtakaapeli (kuton tuossa buldogin johdossa) lähtee pistorasiasta muuntajaan, josta sitten lähtee ohuempi johti sitten koneeseen (pyöreä ja pienempi pää, jonka saa liitettyä koneeseen) Niin tuota entä jos se vika onkin tuossa muuntajassa? tai sen jälkeen? Hmmm... Onko sulla Blaze jonkin laista muuntajaa siinä samassa tjn?

Blaze [23.11.2006 22:18:23]

#

CoDeR kirjoitti:

Onko sulla Blaze jonkin laista muuntajaa siinä samassa tjn?

On joo, ja tuo baabloon johto ei sopis liittimiensäkään puolesta.

CoDeR [23.11.2006 22:26:48]

#

hmm... kun sanoit että sun paikallinen kodinelektroniikkaliike sais hommattua sellasen, niin sisältääkö se myös tuon muuntajan/muuntajasta koneeseen menevän johdon?

Blaze [24.11.2006 10:13:41]

#

Näin minä ymmärsin.

HellCome [24.11.2006 11:31:31]

#

Acerille kyselyä

http://www.acer.fi/acereuro/page74.do?UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=7&CountryISOCtxParam=FI&LanguageISOCtxParam=fi­&crc=3358981609


eikös ole nätti osoite, juu?

tkarkkainen [24.11.2006 14:00:00]

#

Kodinelektroniikkaliikkeistä harvemmin kannattaa ostaa mitään johtoja. Niissä on aivan sikamaiset katteet. Jos sopiva tuote vaan löytyy jostain oikeasta elektroniikkaliikkeestä (YE, Elfa, Partco, Kouluelektroniikka, SP-elektroniikka), niin saa luultavasti _paljon_ halvemmalla.

CoDeR [24.11.2006 15:47:00]

#

Joo, no... Soittelin tossa joka hemmetin kolkkaan vaan mitä keksin @.@. Ja ainut paikka mistä näyttäis saavan uuden on Acer ite (tai muut liikket kuten Verkkokauppa mutta nekin tilaukset menee Acerin kautta). Hinta oli sellaset 45€, ja arvioitu toimitusaika about 2 viikkoa >.<;. *tuskaaaaa* ARGH!

Xmies [25.11.2006 20:19:35]

#

Tuo kannettavan tietokoneen laturi eli "muuntaja" saattaa pitää sisällään muuntajan lisäksi logiikkaa. Laturin ehjäksi toteamiseen ei siis riitä, että piuhan päästä tulee jännitettä. Väärän laturin kytkemisen aiheuttamien tuhojen estämiseksi laturin ja koneen välille on kytketty tunnistuslogiikka, joka kytkee virran päälle vain siinä tapauksessa, että kone tunnistaa laturin omakseen.
Mulla iski ukkonen oman Dell kannettavan laturiin ja se sanoi sopimuksensa irti. Värkättiin sitä erään elektroniikka-asiantuntijan kanssa ja hän totesi, että vastus on palanut. Vaihdettiin uusi vastus ja testattiin, että jännite tulee, mutta konetta käynnistettäessä tuli virheilmoitus, että laturi ei ole oikeantyyppinen, virta katkaistaan.
Olisiko tässä samantyyppinen ongelma?

Edit: Löysin samantyyppisen ongelman. Kysessä on tosin Toshiban kone jossa ongelma oli joko biosissa tai raudassa. En löytänyt Acerilta samantyyppisiä ongelmia. En siis suosittele toimimaan tämän linkin ohjeiden mukaan. Kannattaisi ehkä soittaa Acerin asiakaspalveluun. Siellä on luultavimmin kohdattu samantyyppisiä ongelmia ja osaavat kertoa, mikä koneessa on vikana.
http://www.asklaptopfreak.com/laptop-notebook-help/2006/08/08/battery-stops-charging/

CoDeR [28.11.2006 21:01:51]

#

Laitoin uuden laturin/muuntajan tilaukseen Acerilta (eivätkä he ainakaan mitään erityistä ehdottaneet tai kertoneet kun kerroin millainen ongelma mulla on). Ja ajattelin tuon vanhan tuosta avata ja checkata että josko siitä jotain saisin selville (ehkä mulla olis jonkin asteinen mahdollisuus *vahingossa* sieltä jotain löytää, jos oisin ollut koulussa hereillä xD). Hmmm ekana tuli mieleen että jos siellä ois joku komponentti vioittunut ja sieltä olis pääsemässä liikaa tavaraa koneelle, ja näin ollen se katkaseen sen. Joo mutta pitää katella mitä saan selville.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta