Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: PHP Koodin väritys

Sivun loppuun

Tontsa-san [16.11.2006 22:05:43]

#

Olen ollut aikeissa tehdä pientä (isoa?) koodia, jolla voisi värittää koodia. Jos joku tietää miten kannattaisi toteuttaa tällainen syntax highlighter - niin pistäkääpäs vinkkejä tähän topiciin. En halua käyttää valmiita pohjia kuten geshi, koska niistä ei tajua itse mitään.

Anteeksi huono selitys, kyllä siitä varmaan joku tajusi mitä ajan takaa.

pistemies [16.11.2006 22:29:21]

#

https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/8585-koodin-väritys

Antti Laaksonen [17.11.2006 09:17:11]

#

Tapoja oman värityksen tekoon on monia. Minä olen yleensä tehnyt niin, että koodia käydään läpi merkki merkiltä ja tarvittaviin kohtiin lisätään värin vaihtava HTML-tagi. Esim. jos käsiteltävä merkki on ", siinä kohdassa joko alkaa tai päättyy merkkijono. Lisäksi tarvitaan pari muuttujaa, jotka pitävät kirjaa, mitä osuuksia (merkkijono, kommentti yms.) koodissa on sillä hetkellä meneillään.

Quirzo [17.11.2006 22:04:42]

#

Niin ja tuo php:n highlight_string() toimii ihan hyvin.

Tontsa-san [18.11.2006 13:06:13]

#

Antti Laaksonen: Tuota olenkin jo miettinyt, koitin jonkinlaista array-systeemiä, mutta ei oikein onnistunut :D

Quirzo: Tiedän kyllä sen PHP koodin väritykseen, mutta luitko viestin? haluan tehdä oman millä voi värittää mitä tahansa koodia.

pistemies [22.11.2006 20:28:50]

#

On siinä varmaan kova työ, jos meinaa ottaa ylös kaikki eri kielten funktionimet ja värjätä ne.....mutta sillä syteemillä ne on nuo valmiit ohjelmatkin tehty. Haluat keksiä sen uudestaan?

Ps. Tuossa array-hommassa olet ihan oikeilla jäljillä. Geshissä kaikille siinä oleville ohjelmointikielien funktioille on oma array-tiedostonsa, kielen nimellä.

ajv [22.11.2006 20:50:19]

#

Yksinkertaisen highlight-roottorin saa kasaan varmaan aika pienelläkin vaivalla, enemmän työtä tosiaan teettänee noiden kielten avainsanojen, kommenttimerkkien yms. kirjoitteleminen...

tsuriga [22.11.2006 21:19:05]

#

Olis meleko hienoa jos selaimessa olisi sisäänrakennettu vaihtoehto esim. code-tagin sisällä olevan koodin väritykselle, vaikkapa valinnaisesti vain tietyille sivustoille. Ei tarvitsisi jokaisen sivuston erikseen lisätä kaistaa vieviä font-tageja.

Olga [23.11.2006 07:38:22]

#

tsuriga kirjoitti:

Olis meleko hienoa jos selaimessa olisi sisäänrakennettu vaihtoehto esim. code-tagin sisällä olevan koodin väritykselle, vaikkapa valinnaisesti vain tietyille sivustoille. Ei tarvitsisi jokaisen sivuston erikseen lisätä kaistaa vieviä font-tageja.

Mikä highlight-moottori käyttää font-tageja?? Herra paratkoon! :) Mutta hieno idea sinänsä, lieköhän moiseen tehty jo joku Firefox-extension esimerkiksi.

tsuriga [23.11.2006 08:52:06]

#

font/span, saman pitusia ne kuitenni on :x.

Tontsa-san [23.11.2006 19:23:00]

#

Pekka mansikka, en halua keksiä sitä uudestaan - mutta haluan siitä semmoisen, mitä voin itsekin helposti muokata. Mahdollisimman yksinkertainen on hyvää. :)

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta