Olen ollut aikeissa tehdä pientä (isoa?) koodia, jolla voisi värittää koodia. Jos joku tietää miten kannattaisi toteuttaa tällainen syntax highlighter - niin pistäkääpäs vinkkejä tähän topiciin. En halua käyttää valmiita pohjia kuten geshi, koska niistä ei tajua itse mitään.
Anteeksi huono selitys, kyllä siitä varmaan joku tajusi mitä ajan takaa.
Tapoja oman värityksen tekoon on monia. Minä olen yleensä tehnyt niin, että koodia käydään läpi merkki merkiltä ja tarvittaviin kohtiin lisätään värin vaihtava HTML-tagi. Esim. jos käsiteltävä merkki on ", siinä kohdassa joko alkaa tai päättyy merkkijono. Lisäksi tarvitaan pari muuttujaa, jotka pitävät kirjaa, mitä osuuksia (merkkijono, kommentti yms.) koodissa on sillä hetkellä meneillään.
Niin ja tuo php:n highlight_string() toimii ihan hyvin.
Antti Laaksonen: Tuota olenkin jo miettinyt, koitin jonkinlaista array-systeemiä, mutta ei oikein onnistunut :D
Quirzo: Tiedän kyllä sen PHP koodin väritykseen, mutta luitko viestin? haluan tehdä oman millä voi värittää mitä tahansa koodia.
On siinä varmaan kova työ, jos meinaa ottaa ylös kaikki eri kielten funktionimet ja värjätä ne.....mutta sillä syteemillä ne on nuo valmiit ohjelmatkin tehty. Haluat keksiä sen uudestaan?
Ps. Tuossa array-hommassa olet ihan oikeilla jäljillä. Geshissä kaikille siinä oleville ohjelmointikielien funktioille on oma array-tiedostonsa, kielen nimellä.
Yksinkertaisen highlight-roottorin saa kasaan varmaan aika pienelläkin vaivalla, enemmän työtä tosiaan teettänee noiden kielten avainsanojen, kommenttimerkkien yms. kirjoitteleminen...
Olis meleko hienoa jos selaimessa olisi sisäänrakennettu vaihtoehto esim. code-tagin sisällä olevan koodin väritykselle, vaikkapa valinnaisesti vain tietyille sivustoille. Ei tarvitsisi jokaisen sivuston erikseen lisätä kaistaa vieviä font-tageja.
tsuriga kirjoitti:
Olis meleko hienoa jos selaimessa olisi sisäänrakennettu vaihtoehto esim. code-tagin sisällä olevan koodin väritykselle, vaikkapa valinnaisesti vain tietyille sivustoille. Ei tarvitsisi jokaisen sivuston erikseen lisätä kaistaa vieviä font-tageja.
Mikä highlight-moottori käyttää font-tageja?? Herra paratkoon! :) Mutta hieno idea sinänsä, lieköhän moiseen tehty jo joku Firefox-extension esimerkiksi.
font/span, saman pitusia ne kuitenni on :x.
Pekka mansikka, en halua keksiä sitä uudestaan - mutta haluan siitä semmoisen, mitä voin itsekin helposti muokata. Mahdollisimman yksinkertainen on hyvää. :)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.