Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kone ei käynnisty

Sivun loppuun

Mandariinimies [16.11.2006 08:44:56]

#

Tiedättekö missä on vika kun yritin tänä aamuna käynnistää uutta konetta niin kun painaa käynnistysnäppäintä niin CPU valossa vaan välähtää punanen mutta ei käynnisty. Otin koneen irti, tarkistin koneen sisältä, että kaikki kunnossa ja katoin että virtanappula oli laitettu päälle.
Tiedättekö missä vika?

Tzaeru [16.11.2006 11:14:28]

#

Kristallipalloni ei paljasta syytä, mikä voi johtua siitä, etten sellaista omista :(
Vähän tarkempi informaatio ja oma-aloitteisuus ei olisi ainakaan pahitteeksi. Jos se nyt on ihan uusi pakettikone, niin varmaan kätevin ratkaisu on vain lähettää se takaisin valmistajalle ja valittaa niille. Jos taas olet itse koonnut sen tjsp., niin ainakin olisi hyvä tarkistaa, että tuuletin edes yrittää pyöriä, johot on kiinni ja että virtalähdekin on riittävä koneelle. Niin, ja että prosessori kanssa on kiinni socketissa.

HellCome [16.11.2006 14:19:31]

#

Emolevy simahti, prosessori simahti, virtalähde simahti, astraaliaallot sekoittavat virranjakelun, virtanappi pimahtanut, tuntematonta alkuperää oleva vihollisvirus.. vaihtoehtoja on monia. Jos minulle sattuisi käymään noin, niin pohtisin, että minkälaisia viimeisten aikojen enteitä olen havainnut esimerkiksi savua, kipinöitä tai muita merkillisiä ilmiöitä. Seuraavaksi testaisin virtalähteen vaikkapa käyttämällä toista virtalähdettä. Sen jälkeen tarkastaisin prosessorin ulkomuodon ja tarpeen vaatiessa kokeilisin myös toisella sellaisella. Kun en enää keksisi mahdollisia syitä, niin veisin aparaatin johonkuhun alan liikkeeseen ja pyytäisin tarkistamaan koko aparaatin. Tämän jälkeen joutuisin mitä todennäköisimmin raottaman kukkaroni nyörejä ja ostamaan toimivan osan rikkinäisen tilalle.

tkarkkainen [16.11.2006 15:53:46]

#

Kyseessä siis tuliterä masiina? Ovathan kaikki kriittiset piuhat ihan satavarmasti kiinni? Vähintään siis emolevyn virtapiuha(t), prosessorin tuuletin ja mahdollinen piirisarjan tuuletin.

Virtalähteen kuntoa voi myös tutkailla niin, että irrottaa piuhat laitteista, kytkee PS ON -signaalin (vai mikä se nyt olikaan nimeltään), ja mittaa jännitteet.

Onhan kaikki kortit ja liittimet varmasti kunnolla kiinni?

Codeprofile [16.11.2006 16:21:34]

#

Mulla oli joskus kans samantyylinen ongelma. Se ratkesi sillä, että sörkkäsin sormeni vahingossa jonnekin ja käynnistin koneen.

Ei tainut olla mitään apua teille xd.

Heikki [16.11.2006 16:34:10]

#

Tarkista kaikki johdot ja että osat (esim. muistit) ovat kunnolla paikoillaan. Jos ei auta, irrota kaikki ylimääräset osat ja katso käynnistyykö kone. Jos koneesta kuuluu piippauksia, katso emolevyn ohjekirjasta mitä ne tarkoittavat. Yritä myös nollata biossi irrottamalla patteri hetkeksi.

Helpoimmalla kuitenkin pääset jos viet sen takaisin liikkeeseen, josta ostit sen (olettaen että kyseessä ei ole itse kasattu kone).

Mandariinimies [17.11.2006 18:11:50]

#

Koneessa en muuta erikoista huomannut kuin sen, että se piti ihan kauheaa meteliä.

Juhko [17.11.2006 18:17:04]

#

Mahdollisuuksia:

1. Vie korjaamoon.
2. Avaa keskusyksikön kansi (jos osaat tehdä sen oikein).
3. Ota koneesta kovalevy ja käynnistä se jollakin muulla koneella (ainakin saat tiedostot takaisin).
4. Jos se on itse kasattu, kasaapa se uudelleen! : )

Mandariinimies [18.11.2006 15:23:22]

#

Kun painan käynnistysnappulaa niin tuuletin pyörähtää 180 astetta ja sitten sammuu

Spongi [18.11.2006 18:45:04]

#

Mulla tekee pöytäkone samaa tällä hetkellä, mutta epäilen poweriani.

moptim [18.11.2006 20:03:28]

#

Voisikohan olla, että tuulettimen johto on

1. oikosulussa
2. heikosti kiinni
3. irti

EDIT: mutta onko se itse kasattu vai ei?

Juhko [18.11.2006 21:02:47]

#

Mandariinimies kirjoitti:

Kun painan käynnistysnappulaa niin tuuletin pyörähtää 180 astetta ja sitten sammuu

Jos on itse kasattu, kasaa uudelleen, jos on ostettu, vie takas liikkeeseen! Ei siitä kai mitään taloudellista haittaa olisi...

Mandariinimies [19.11.2006 12:35:26]

#

Itse kasattu mutta not by me.

kayttaja-4976 [19.11.2006 12:38:09]

#

No vie takaisin kokoajalle ja valita ettei toimi. Jos ei vieläkään pelaa niin kannattaa varmaan kattoo osat.

E.K.Virtanen [19.11.2006 13:29:11]

#

Eukon koneessa tismalleen sama ongelma jokin aikaa sitten. Tosin kone oli sitä ennen toiminut jonkun vuoden moitteetta. Vaihtamalla tuoreempaan virtalähteeseen alkoi kone taas pelittämään.
Jos mahdollista, niin koeta jotain toista virtalähdettä koneessa, lainaa vaikka kaverilta. Kunhan on vähintään samantehoinen kuin se omasi, mieluummin vaikka hieman tehokkaampi.

killerfox [20.11.2006 01:09:58]

#

Itsellä oli sama ongelma vanhan koneen kanssa jokin aika sitten. Kone piti kunnon mekkalaa kun se oli päällä ja lopulta se alkoi näyttää samanlaisia oireita kuin ketjun aloittajan kone. Syy: virtalähde oli kärähtänyt. Hanki vaikka jostain ehjä virtalähde lainaan ja kokeile toimiiko. Jos ei toimi, niin eikuin kokoajan kanssa juttelemaan. :)

HellCome [20.11.2006 13:29:52]

#

Tosiaankin meikäläisen masiina rupesi huutamaan kuin venäläinen mankelissa, kun kovalevy teki kuolemaa. Ei sattunut väsyneeseen silmään tietoa siitä, että onko se teikäläisen kovalevy uusi, meedio vai vanha. Se ääni oli sen verran miehinen möräys, että naapuri luuli allekirjoittaneen harjoittelevan hevimuusikoksi.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta