Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: CMOS patteri

Sivun loppuun

petrinm [09.11.2006 19:23:34]

#

Konetta käynnistaessä tulee ilmoitus että "CMOS battery low" tai jotain sinnepäin. Tiedän hyvin että tämä tarkoittaa sitä pientä patteri, joka on kiinnitetty emolevyyn ja pitää virtaa biossiille, kun koneessa ei ole suoraan virrat päällä. En ole ennen törmännyt tähän tilanteeseen, mutta olen kuullut että se patteri voi loppu, niin miten se vaihdetaan ja mistä kannattaisi alkaa kysellä uutta vai liittyykö tähän jokin muu pikku seikka. Biossin asetusten resetoinnin ja kellon sekoilun lisäksi. Kertokaa tietämättömälle.

(Vähän huonosti muotoiltu aiheen aloitus)

Juhko [09.11.2006 19:25:24]

#

Yleensä akku latautuu, kun pistorasia on seinässä.

tgunner [09.11.2006 19:29:22]

#

Ai latautuuks se patterikin kun pitää tietsikan virtajohtoa seinässä kiinni? o_o

(edit:uunot kokoontuvat)

moptim [09.11.2006 19:31:28]

#

Kannattasko korjauttaa?

Blaze [09.11.2006 20:23:41]

#

TGunner kirjoitti:

Ai latautuuks se patterikin kun pitää tietsikan virtajohtoa seinässä kiinni? o_o

Ei ainakaan missään koneessa, johon minä olen törmännyt.

Koppa auki ja etsimään levyltä sitä patteria, jos sen saa ilman väkivaltaa irti, voi hakea kaupasta tilalle uuden samanlaisen ja homma jatkuu entisellään.

Edit: niin, ja jos sitä ei vaihda, ongelmat rajoittuvat tosiaan vain kellon ja BIOS-asetusten nollautumiseen. Nuohan voi kiertää pitämällä konetta kokoajan päällä :)

petrinm [09.11.2006 20:28:19]

#

Katoin sisälle ja löysin patterin ja sen saa nypättyä ilman sorkkarautaa.

Hmm... vaikuttaa hyvältä.

Tavallisesta mikro kaupasta kyselemään vai? Ei ihan marketin patterilta näyttänyt.

tgunner [09.11.2006 20:50:01]

#

No niin, mitäs tää Juhko sitten höpisee! Meinasin jo säikähtää tietämättömyyttäni, mutta Juhko taisi vain sekoittaa kysymyksen kannettavan tietokoneen akkuun. :)

Kyllä tietsikkakaupasta saa sellaisia, tai ainakin näistä liikkeistä mitä on täällä Järvenpäässä.

JTJ [09.11.2006 21:36:34]

#

petrinm kirjoitti:

Tavallisesta mikro kaupasta kyselemään vai? Ei ihan marketin patterilta näyttänyt.

Kyllä niitä marketeistakin melko varmasti saa. Patterin tyyppi on tässäkin tapauksessa melko varmasti (CR)2032.

koo [09.11.2006 21:36:36]

#

Voihan se kai emolevystäkin riippua, mutta eikös sinne kelpaa ihan tavallinen 3 V litium-paristo? Vastaavan sarjan pattereita käytetään esmes auton virta-avaimissa taikka fillarin nopeusmittareissa. Peruskamaa aika tavallisissakin marketeissa.

A-P [09.11.2006 22:29:03]

#

Itse olen tehnyt niin, että olen ottanut patterin mukaan malliksi ja käynyt ostamassa atk-liikkeestä uuden patterin.

Juhko [12.11.2006 19:32:23]

#

TGunner kirjoitti:

No niin, mitäs tää Juhko sitten höpisee! Meinasin jo säikähtää tietämättömyyttäni, mutta Juhko taisi vain sekoittaa kysymyksen kannettavan tietokoneen akkuun. :)

Kyllä tietsikkakaupasta saa sellaisia, tai ainakin näistä liikkeistä mitä on täällä Järvenpäässä.

Eihän se kertonut, onko kone kannettava vai pöytäkone.

PS: Viestini oli eka vastaus kysymykseen

Cornix [13.11.2006 15:58:25]

#

Juhko kirjoitti:

PS: Viestini oli eka vastaus kysymykseen

Joo vaan kun kyseessä oli CMOS-paristo eikä tietokoneen akku. Ihan selkeesti tossa ekassa viestissä tarkotettiin emolevyltä löytyvää paristoa, joka pitää BIOS:n asetukset kohillaan ja kellon ajassa. :)

Codeprofile [15.11.2006 22:13:57]

#

Mulla meni se kerran kokonaan tyhjäks, enkä meinannu saada sitä irti emolevystä ilman ruuvaria ja väkivaltaa.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta