Latasin vähän aikaa sitten DarkBasic Pro:n, mutta se ei tahdo toimia. Kun yritän tehdä exen tai käynnistää koodaamani ohjelman se heittää errorin: DirectX ei ole asennettu. Menin lataamaan Microsoftin sivulta DirectX 9.0b. Sitten koitin asentaa sen, mutta se ei asentanut vaan heitti herjan: Sinulla on jo DirectX. No jos minulla on se niin varmaankin tuon DB:n pitäisi toimia, mutta näköjään se ei sitten toimi. Toivoisin, että joku voisi helppiä, tai kertoa jos jossain olisi laadukkaampi ilmainen/maksullinen ohjelmointiohjelma jolla voi
tehdä 3D-pelejä.
~Sami
Onko DB päivitetty uusimpaan versioon? Oletko katsonut kielen foorumeilta ja FAQista apua?
Hmmm... en ole katsonut, mutta tarkistanpa heti. En vain tiedä mistä näkisin mikä versio minulla on.
~Sami
Edit: Latasin sivuilta uusimman version ja purin sen DarkBasicin kansioon, mutta samaa erroria vieläkin tulee. Eli englanniksi error on: DirectX no installed. Katsoin myös FAQ:sta ja etsin sieltä hakusanoilla DirectX, mutta hakutuloksia ei tullut. Olisiko mahdollista, että minulla
on DirectX 8.joku joka ei toimi? Ja kun yritän päivittää, se huomaa, että minulla on jo DirectX. Siis silloin minun pitäisi poistaa aikaisempi, mutta en vain tiedä miten, kun etsin jo "lisää ja poista"-sovelluksella, mutta mitään DirectX ei löytynyt. Apua tarvisin, jotta saisin ohjelman toimimaan.
Jos XP:n käynnistää vikasitotilassa niin eikös se silloin anna asentaa DirectX:n uudelleen? Saatan olla väärässä kun en windowsilla vuoteen leikkinyt mutta aikoinaan jonkin nhl tms. pelin kanssa oli sama ongelma ja muistaakseni korjasin silloin siellä vikasietotilassa.
No etsiskelin sieltä foorumilta vielä ja löysin aiheen, jossa apua pyytävällä oli juuri sama ongelma. Hän kuitenkin ratkaisi ongelmansa, kun yksi antoi linkin, joka aloitti heti DirectX:än latauksen. Koitin itsekkin linkkiä. Sain asennettua DirectX:än onnistuneesti, mutta yhä tämä DB väittää, ettei minulla ole DirectX:ää. Voi olla, että minun koneessa tai sitten DarkBasicissa on vikaa. Onko kenelläkään muilla ollut samaa ongelmaa?
Hmmm... en ole varma mutta minun pelini käynnistyi. Ensin minun tarvitsi kylläkin tehdä siitä exe, mutta eihän se varmaan mitään haittaa :D. Kiitos kaikille avusta!
Noniin. Nyt kun pääsin leikkimään DarkBasicProlla tajusinkin, ettei tuo ole mikään hirveän helppo kieli. En tee kuitenkaan uutta aietta, joten kysyn sen tässä. Siis olen selaillut vain tuolta DBPron sivuilta valmiita koodeja, mutta niiden ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia. Jos joku sattuisi tietämään suomalaisen sivuston, jossa on paljon DBPro-tutoriaaleja tai valmiita koodeja, voisi kertoa sen minulle. Katselin myös DBProlla tehtyjä pelejä, eivät olleet kovin hyvälaatuisia, joten minua kiinnostaisi, jos joku tietäisi paremman ohjelman kuin DBPro, kun harmittaisi vähän jos ostaisin tuon ohjelman ja huomaisinkin, että parempi ohjelmakin on. Itse en tiedä muita ohjelmia kuin tämä DarkBasic ja muut GameCreatorin ohjelmat ja Q Basic, Cool Basic ja GameMaker ja GameFactory. Toivoisin, että joku suosittelisi minulle hyvää ohjelmaa, jolla saisi tehtyä juuri 3D/2D pelejä. Maksullinenkin ohjelma se voisi olla. Jos teistä tämä ohjelma on parempi kuin muut, jatkan tällä.
~Sami
Ps. Anteeksi, että kyselen teiltä mielipiteitänne, mutta itse olen tutkinut nettiä, mutta ohjelmia en ole löytänyt.
Tarvisin todellakin paremman ohjelman kuin GameMaker, kun olen sillä tähän asti pelini tehnyt. 3D-pelejä sillä ei juurikaan voi tehdä, se on paha ongelma ja se on muutenkin aika aloittelioiden ohjelma ja mieluiten haluaisin ohjelmoida kunnon ohjelmalla.
>Samppu
Vastaan kuten kuka tahansa ns. guruista vastaisi: Opettele c/c++. Ja tämäkin vain kiusallani ns. guruja kohtaan ennenkuin he vastaisivat samalla tavalla..
-Grey-
No onhan tuo c/c++ ihan hyvä, mutta olen kokeillut ja sillä koodaamisesta ei tullut oikein mitään. Joku muu ohjelma olisi siis varmaankin parempi minulle. Aika monimutkaista sillä koodaaminen, ainakin minusta oli.
~Sami
C/C++ on kyllä hieman monimutkaista, eritoten jos ei ole sisäistänyt sitä tiettyä perussyntaksia, joka ei tuppaa poikkeamaan kielten välillä niin mahdottoman paljon. Silmukka on silmukka, muuttujien määrittely muuttujien määrittelyä ja ne jutut alussa vain kertovat hölmölle kääntäjälle mistä löytyy se konekielisempi koodi sitten.
Vaan koskapa olet noin alussa, voisin melkein tehdä tarjouksen perusasioiden opettamisesta. Tosin, tietenkin jos vierastat Dosia liiaksi, voi tulla ongelmia, mutta ainakin etuna olisi se että yhtenäisenä tekijänä on ns. pimeä menneisyys, eli makerien käyttö, ja jos kerran itse on niistä päässyt koodaukseen kiinni, voi sitten pyrkiä jotakuta toista saamaan myös koodauksesta kiinni..
-Grey-
Samppu kirjoitti:
Noniin. Nyt kun pääsin leikkimään DarkBasicProlla tajusinkin, ettei tuo ole mikään hirveän helppo kieli.
Oikotietä onneen ei ole. Ohjelmointi ei ole helppoa ja 3D-peliohjelmointi on ohjelmoinnin kuningaslaji. Vaikka kuinka haluaisit, ei sellaisesta voi aloittaa. Tavoite on yksinkertaisesti liian korkea. Ei kirurgikokelaskaan aloita sydämen ohitusleikkauksella.
En kuitenkaan halua lannistaa, omistautumalla asialle ja opiskelemalla mikä tahansa on mahdollista.
Samppu kirjoitti:
Toivoisin, että joku suosittelisi minulle hyvää ohjelmaa, jolla saisi tehtyä juuri 3D/2D pelejä.
Samppu kirjoitti:
mieluiten haluaisin ohjelmoida kunnon ohjelmalla.
No se on sitten se C++. Sitä minä muutenkin vakavaan 3D-ohjelmointiin suosittelisin.
Samppu kirjoitti:
Sinulla on jo DirectX.
Enpä ole varma, mutta jos poistaisit vanhan version...
>Grey
Jos voit opettaa minulle, niin kyllähän se käy. En vierasta Dosia, joten ei kai siitä tule ongelmia. Millä opettaisit, sähköpostilla, mesellä?
Samppu kirjoitti:
Millä opettaisit, sähköpostilla, mesellä?
Kaikki yllämainitut käyvät, ja sen lisäksi tuhat muuta, mutta tyydytään nyt vain noihin kahteen. Maili ja muut löytyvät profiilistani sitten..
-Grey-
Grey kirjoitti:
Samppu kirjoitti:
Millä opettaisit, sähköpostilla, mesellä?
Kaikki yllämainitut käyvät, ja sen lisäksi tuhat muuta, mutta tyydytään nyt vain noihin kahteen. Maili ja muut löytyvät profiilistani sitten..
-Grey-
Mäkin haluan opetusta. Pistäkää mulle CC: jos mailitse kursseja pidätte :)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.