Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: Vasta-alkajan C++-opas

Sivun loppuun

kwanttitatti [23.10.2006 15:57:01]

#

Eli olen yrittänyt lukea noita C++ oppaita mutta en ole löytänyt sellaista joka sopisi vastalkajalle.No yritin ja yritin lukea ohjelmointi putkan opas mutta en ymmärtänyt siitä paljoa.Kaikki löytämäni C++ oppaat ovat hieman ohjelmointia osaaville mutta en hallitse kuin HTML koodia.Eli missä olisi vasta alkajan C++ opas?

El-Ejecutor [23.10.2006 16:05:17]

#

http://www.nic.funet.fi/c opas/
Miusta tuo on osottautunu aika päteväks. Googlettamalla löytyy lisää vastaavia, mutta sama lähtötasohan noissa kaikissa on. Paha sitä on enää tuosta enempää ruohonjuurelle mennä.

Antti Laaksonen [23.10.2006 16:38:40]

#

C++ on hyvin vaikea kieli ohjelmoinnin aloitukseen. Suurta osaa kielen ominaisuuksista aloittelija ei tarvitse (eikä moni kokeneempi ohjelmoijakaan).

Joka tapauksessa ohjelmoinnin opettelu vie aikaa. Ei riitä, että lukee joukon oppaita pikaisesti läpi, vaan tärkeintä on omien ohjelmien tekeminen.

Olisiko sinulla kysymyksiä asioista, joita et ymmärtänyt?

Juhko [23.10.2006 18:07:34]

#

C/C++ löytyy putkasta. Laaksosen itsensä kirjoittamana. Klikkaa tähän!

El-Ejecutor kirjoitti:

(paljon tekstiä)

Tuopa onkin hyvä.

Metabolix [23.10.2006 18:27:45]

#

(Juhkon tekstiin viitaten...) Ei ole olemassa kieltä "C/C++". Putkan opas on C-opas, ja vaikka komentorakenteet ovatkin samat, siitä ei voi opetella C++:aa sanan varsinaisessa merkityksessä.

Kuten Antti jo totesi, C++ on hieman kinkkinen aloituskieleksi. Ongelma on ehkäpä siinä, että liiat hienoudet heti alussa voivat haitata perusasioiden oppimista (tai vähintäänkin aiheuttavat varsin runsaasti väärinkäsityksiä ja harhaluuloja, kuten toisinaan täällä huomaa). C ja Pascal ovat hyvin lähellä C++:aa komentorakenteiltaan, joten jompaakumpaa niistä suosittelisin mieluummin. Niistä on hyvin helppo siirtyä C++:aan. Jottei tarvitse aloittaa kielisotaa, niin sanotaan vielä, että onhan noita kieliä ja kaikki ovat hyviä. Ja jottei tulisi liikaa yleistystä, niin mainitaan sekin, että toki C++:lla voi aloittaa, mutta El-Ejecutor puhuu totuuden sanoja sanoessaan, ettei noista oppaista paljon helpommaksi enää pääse.

Juhko [24.10.2006 16:45:54]

#

Tiedän kyllä ettei C/C++ kieltä ole olemassa, mutta C on kumminkin lähellä C++:aa. Kyllä se varmaan sen huomasikin...

Mazzimo [25.10.2006 11:44:59]

#

CoolBasic on erittäin hyvä kieli aloittamiseen. Sillä pääsee vauhtiin jo parin tunnin opettelun jälkeen. Itse pidän Basic-kieliä todella hyvinä perus ohjelmointilogiikan oppimiseen. Basicistä hyppy C++:aan on tietysti suurempi kuin Pascalista tai C:stä, mutta Basiciin pääsee helpommin sisään ja into säilyy aloittelevalla koodarilla. Itse olen ainakin omaksunut C++:n pelkkä CoolBasic pohjana, eikä ole tuottanut ongelmia.

Logiikkaa ja kärsivällisyyttä jos löytyy, niin kaikki kielet on mahdollista oppia (imho). ;)

temu92 [25.10.2006 11:59:41]

#

Itse oon coolbasicia kanssa käytellyt ja suosittelen sitä alottelijoille vaikka kaikki väittääkin, että basicit sukkaa. Todella helppoa aloittaa opettelu.

E.K.Virtanen [25.10.2006 12:49:13]

#

@temu92.
Ketkä kaikki?

Joskus harvoin olen mokomaa mieltä olevan tyypin kohdannut ja silloinkin kyseessä on ollut joku (mun ohjelmointikieli) wannab jonka mielestä se oma kieli on se ainoa oikea ohjelmointikieli. Nuo tosin voi jättää elämään omaan laatikkoonsa ;D

kwanttitatti [25.10.2006 15:12:59]

#

Testasin CoolBasic joskus mutta olin vielä nuori ja kokematon (ollaan tässä vieläkin nuori ja kokematon)joten jätin homman sikseen ja poistin koko ohjelman voisin ladata tuon CoolBasicin kunhan saan oman koneen.Voiko tuota CoolBasickia kirjoittaa siihen CoolBasic teksti editorii?

temu92 [25.10.2006 16:03:20]

#

Voi ja kuka estää kirjoittamasta vaikka notepadilla jos cb:n oma ide ei kelpaa.

DrDeath [25.10.2006 19:18:55]

#

jos osaat englantia niin hanki sams teach c++ jotain in 21 days...

E.K.Virtanen [25.10.2006 19:39:55]

#

En kyllä ole vielä törmännyt c tai c++ oppaaseen joka olisi aivan noviiseille tehty, ja saati vielä suomeksi. Onahn niitä aloittelijan c ja c++ oppaita vastaan tullut, mutta niitä lukiessa tulee nopeasti selväksi ettei se kyllä ole tehty ohjelmointia aloitteleville vaan c ja/tai c++ aloittelijoille joilla olisi jonkinlaista taustaa muista kielistä.

Jos ei englanti taitu niin melkein kyllä tuo CB on matalin aita kun siinä on dokumentoituna asiat kotimaisella kielellä ja hyvin juuri niin että _ohjelmointia_ aloittelevakin asiat tajuaa. Jos englanti ei ole ongelma niin sitten vaihtoehtoja on jo lukuisia.

[edit]
Korjailin "/" kohdat kun c/c++ kieltä ei ole olemassa :D
[/edit]

kwanttitatti [26.10.2006 17:15:32]

#

Juhko kirjoitti:

Tuon C opas!

Blaze [26.10.2006 18:46:17]

#

No C kannattaa osata, ennenku alkaa sotkimaan käsiään C++:ssa. Olioteorianki opiskeluun suosittelisin jotain muuta kieltä, ja kun sitten osaa C:tä ja jotain oliokieltä, on triviaalia yhistää nuo C++-osaamiseks.

Tzaeru [26.10.2006 19:01:56]

#

Tai sitten voi opetella heti C++:n ja sen jälkeen triviaalisesti halkaista sen C:n ja jonkin oliokielen osaamiseksi.. Tai sitten ei :)

Kyllä joo kannattaa jokin suhteellisen yksinkertainen ja perusteellinen kieli ensin opetella, kuten nyt esimerkiksi C. Säästyy monelta vaivalta ja ongelmalta, yleisestä oman ja muiden vitutuksesta puhumattakaan.

Nimimerkillä C++:aa ekana opiskellut ja RTFM-maineesa menettänyt

kwanttitatti [28.10.2006 07:41:27]

#

Ajattelin että kyllä tuon C++:ssan opettelen vaikka henki menisi.

Tumpelo [28.10.2006 11:01:51]

#

Riippuu paljoltikin henkilöstä että kannattaako opiskella C++:aa ensimmäisenä kielenä. Jos osaa hahmottaa kokonaisuuksia ja jäsennellä koodia kuin luonnostaan, ei pitäisi C++:n tuottaa ongelmia, mutta jos se valtava erilaisten merkkien määrä saa pään aivan pyörälle, kannattaa ehkä opiskella perusasiat yksinkertaisella kielellä. Ei C++ sen vaikeampi ole kuin muutkaan kielet, siinä vain on enemmän ominaisuuksia joilla voi itsensä sekoittaa, ja ainakin aloittelijan silmin sekavampi syntaksi. Tosin nyt kun itse olen jo pari-kolme vuotta C++:aa käyttänyt, en siirtyisi mihinkään muuhun syntaksiin, tuntuisi tyhmältä käyttää esim. jotain Basic-sukuista kieltä joka suorastaan loistaa yksinkertaisuudellaan (ja puutteellisuudellaan).

Metabolix [28.10.2006 11:07:39]

#

Juu, olet siis yrittänyt lukea ja todennut, ettet ymmärrä, mutta silti haluat väkisin yrittää? No, ei sinua voi kukaan estää, mutta ihan oikeasti suosittelisin jotakin muuta aluksi, kun tuo on tilanne. Ei se estä opettelemasta C++:aa myöhemmin, ja todennäköisesti sekä tulokset että niihin vaadittu aika ovat paremmat kuin silloin, jos yrität vain väkisin pelkkää C++:aa opetella, ja lisäksi opit toisen kielen siinä sivussa.

moptim [28.10.2006 11:11:37]

#

C olisi kyllä kätevämpi. Itse aloitin Visual Basicilla ja nyt opettelen C:tä ja PHP:tä. (juuri tällä hetkellä kirjoitan QBasicilla autopeliä)

Jaska [28.10.2006 11:56:18]

#

Metabolix kirjoitti:

Ei se estä opettelemasta C++:aa myöhemmin, ja todennäköisesti sekä tulokset että niihin vaadittu aika ovat paremmat kuin silloin, jos yrität vain väkisin pelkkää C++:aa opetella, ja lisäksi opit toisen kielen siinä sivussa.

Jos C++:aa haluaa opetella, niin miksi ei sitten opettele sitä heti? Jos ensiksi opettelet ohjelmoimaan jollain toisella kielellä ja siirryt vasta sitten C++:aan, saatat aluksi ohjelmoida C++:lla epä-C++:maiseen tyyliin. Tapaa voi olla sitten vaikeampi kitkeä pois kuin jos heti opettelisi C++:n. Eikä C++:n vaikeutta kannata pelätä. Opettelet rauhassa asian kerrallaan ja teet pala palalta yhä monipuolisempia ohjelmia. Jos taas aloitat heti ohjelmoimaan jotain suurta ohjelmaa, voit tehdä ensiksi jotain yksinkertaisempia prototyyppejä ohjelmasta ja lisätä ominaisuuksia myöhemmin kun taidot kehittyvät.

Juhko [28.10.2006 17:24:34]

#

kossupullo kirjoitti:

Juhko kirjoitti:

Tuon C opas!

Entä sitten? C on melkein sama kuin C++!

moptim [28.10.2006 17:39:14]

#

Ei ole ainakaan omasta mielestäni kovin samanlainen.

Zach [28.10.2006 17:57:45]

#

"Onpas, eipäs" - laittakaas vähän perusteluja mielipiteiden jatkoksi.

C++ ei todellakaan ole sama kieli kuin C, eroja löytyy mm. olio-ominaisuuksista ja muistinhallinnasta. C:n perusrakenteet ovat kuitenkin käytännössä suoraan käytettävissä myös C++:ssa. Ts. C-projektin voi yleensä kääntää suoraan c++-kääntäjällä.

DrDeath [28.10.2006 18:49:01]

#

Suoraan C++:aan ja se samsin opas on kyllä aloittelijoille ja sen pystyy lukemaan huonollakin englishmannien kielellä. Jos rahaa löytyy (n.100$) niin voit ostaa 3dbuzz:ilta semmosen video opas paketin, jossa tehään c++:lla jossain vaiheessa pelikin tietokoneelle ja GameBoy SP:lle. Noi oppaat saa kyllä ilmaiseksikin jos osaa vaan googlettaa!

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta