Paljoa en ole ko. kielestä loppujen lopuksi nähnyt käytävän keskustelua putkassa mutta uskoisin kuitenkin käyttäjiä olevan ainakin jonkin verran.
Itse käytän sitä 99% ohjelmissa joita väsäilen.
Ajatuksissa olisi kirjoittaa kevyt artikkeli "Q = F. Kuinka ja miksi siirtyä QBASICista FreeBASICiin" jota jo alustavasti Antillekin tarjoilin.
Mielessä joskus jopa vilahtanut ajatus pienestä sivustosta jossa olisi tarjolla apua ko. ohjelmointikieleen kotimaisella kielellämme. Tämä kuitenkin ollut vain ajatus jota en nyt kovin pitkälle ole vielä edes miettinyt.
Mutta kuitenkin. Onkohan kuinka paljon enemmän tai vähemmän ko. kieltä käyttäviä täällä rajojemme sisäpuolella?
Jos ei ole tuttu tapaus niin www.freebasic.net valaisee lisää mikäli kiinnostaa.
Vaihdoin QB:n lähes täydellisesti FB:hen viime vuoden puolivälissä. Ohjelmointitaidot ovat parantuneet, ohjelmien laatu ei. Saan aikaan täsmälleen samanlaisia tuotoksia, mutta noin 75% pienemmällä purkkakertoimella. Kannettavassa kuitenkin käytän enemmän QB:ta ihan DOS-alustan takia.
Joo no samoja teksti/ASCII ohjelmia se minäkin vääntelen edelleen. Nyt vaan pystyy hyödyntämään "nykyaikaisia" asioita tuhat kertaa paremmin kuin qb:lla.
On mulla tuossa vanha 486 läppäri jossa sekä DOS että qb edelleen jylläävät mutta aika vähälle on käyttö jäänyt.
Pöh teitä, QBASIC on paljon hauskempi kuin mikään FreeBASIC tai muu korvike.
Minun ohjelmistani, jota olen kääntänyt FB:llä on tullut moninkertaisesti isompia kuin QB:lla käännetyt (mutta se varmaan johtuu kääntäjän kääntötavasta, jota en ole muuttanut...). Yksi hyvä puoli FB:ssä on: se on nopeampi kuin QB.
Totta. Pienien ohjelmien kanssa, QB tekee "siistimpiä" binaarejä. Mutta kun ohjelmien käyttö dosboxin kautta ubuntussa ei kovasti kiinnosta niin siksipä qb on jäänyt todella vähiin.
Luonnollisesti FB on nopeampi. Syitä ei tarvinne edes kertoa.
Tosin muutamat muutkin asiat ovat siinä paremmin. Onhan se kuitenkin nykyalustoille suunniteltu.
Mutta en suinkaan halua että qb:lla ohjelmointi loppuu. Hauskaa ja kivaa puuhaa se on, joten jos tykkää niin ei muuta kuin jatkaa samaa rataa.
Minäkin siirryin lähes kokonaan Freebasiciin ystäväni autettua minua erään qbasic-ohjelman teossa ja esiteltyä Freebasic.
Freebasic on mielestäni aloittelija-ystävällisempi kuin nykyään jo hieman kömpelö Quickbasic. Ja Freebasic osaa hyödyntää nykyaikaisia apuvälineitä, esim. OpenGL. Qbasicissa tuskin on turha kuvitellakaan käyttävänsä vastaavanlaisia ilman verta ja hikeä.
Qbasicista on kuitenkin helppo siirtyä Freebasicciin, koska mitään massiivisia eroja perusohjelmoinnissa niissä ei ole.
No onhan QB 16 bittinen dos kääntäjä kuitenkin ja nuo molemmat taikasanat "16bit" ja "dos" ovat ikävä kyllä aikansa eläneitä suurissa piireissä.
Suurin syy miksi kuitenkin suht iso osa vielä pelaa qb:lla lienee tuo qb:n IDE.
Vaikkakin FBIDE FB:lle on suht mainio, sen pitäisi olla yksi yhteen ennenkuin jotkut qb käyttäjät voisivat harkita siirtymistä.
Jostain kumman syystä myös jotkut ajattelevat että QB on ensimmäinen basic kieli ja muut vain kopioita. Tästä syystä varmaankin saamme aika ajoin nähdä topiikkeja tyyliin "kuoleeko basic?".
Mutta kuitenkin. QB on mukava kieli jos haluaa tehdä vain jotai kivaa, mutta ei niin kovin hyödyllistä. Eiköhän se tule aika ajoin käynnistettyä. Joskin kait lähinnä kikkailun merkeissä.
Minusta komentorivikääntäminen on paljon kivempaa.
Juuh. Sitä se minäkin.
Ihan geditillä sorsaa kirjoitan ja terminaalissa käännän.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.