Eli olisin aloittamassa jonkun roolipelin tekoa ja tarvitsisin mukaan halukkaita.Joten jos olet kiinostunut niin vastaa.Ajattelin että teemme pelin C++:lla tai VisualBasicilla.
Millainen roolipeli se olisi? Anna vähän tietoa.
"Toki, oma osaamiseni liittyy läheisesti olio-pohjaiseen C++-ohjelmointiin, kirjastoista hallitsen mm. SDL:n kattavasti ja kykyni OpenGL:n kanssa ovat kehittyviä sekä riittävät vähintäänkin yksinkertaisen kolmiulotteisen grafiikan luontiin. Liike-fysiikka on hyvin hanskassa ja ainahan kaavoja voi johtaa netistä. Verbaalinen säilä on vahva, joten voin myös luoda moniulotteisia tarinoita peliin. Tarjoan myös ilmaista webbitilaa palvelimeltani ja olen halukas maksamaan DNS-ohjauksen. Minuun voi ottaa yhteyttä osoitteen trolli@mbnet.fi kautta.
Kiitos."
No siis ei. Jos projektia alkaa väsäämään, kannattaisi ainakin ensin pääasiallisesti olla pelin idea yms hahmoteltuna, mieluiten ihan paperilla ja/tai tekstitiedostoon. Kieli on hyvä valita näin ihan etukäteen. Ilmeisesti sinä johtaisit tätä projektia ja joku muu koodaisi, kun se mitä itse olen ymmärtänyt eivät omat kykysi ehkä ihan pelinteon tasolla vielä koodauksen saralla ole.
Yleensähän amatööriprojektit aloittavat juuri koodaajat, joilla on hyvä idea valmiina ja ehkä jo osa ohjelmaakin, jolloin pääasiallisena lisänä projektiin olisi mm. graafikko ja musiikin tekijä, tietenkin lisäavun ohjelmoinnissa myös kelvaten.
Ei ole mitään järkeä lähteä nollaosaamisella mainostamaan projektia, jonka sitten muiden harteille jättäisi. Ja jos nyt satun olemaan aivan väärässä ja sittenkin aijot ihan vakavasti projektia alkaa väsäämään, olisi ehkä kannattanut edes vähän informaatiota muillekin spoilata.
Tosiaan, jos ei ole valmis maksamaan kylmää käteistä niin on paras kirjoittaa joko erittäin kattava design document ja todistaa että pystyy itse olemaan hyödyksi sen toteuttamisessa tai sitten vaihtoehtoisesti koodata joku mockup-versio pelistä, jossa on mukana vain osa ominaisuuksista, placeholder-grafiikat jne. Muuten tulee olemaan hyvin hankalaa saada ketään innostumaan projektista, ellei sitten ole kyse joistain 11v-tein-just-helloworldin-qbasicilla -tyypeistä.
Mihin haluat halukkaita. Tekmään grafiikkaa tai tarinaa? Vai itse ohjelmointia? Jos haluat viimeksimainittuja sinulla luultavasti ei ole onnea.
Mielestäni ensimmäisiin peleihin ei tarvitse muita tekemään mitään. Esimerkiksi vb:llä yksinkertaisen (rooli)pelin teon ei pitäisi viedä ikuisuuksia, jos kielen perusteet ovat hallussa. Eikä aluksi tarvitse muuta kuin pelaajan (ja vihollisen) liikkuminen, taistelusysteemi, joka ottaa huomioon eri hahmojen attribuutteja sekä ehkä kartanpiirto. Tämän jos saa aikaan voi aloittaa uuden pelin, jossa em. ominaisuudet ovat paremmin toteutettu tai sitten vain jatkaa edellisen kehittämistä lisäämällä uusia ominaisuuksia. Eikä tuota tarvitse tehdä päivässä tai viikossa. Ja jos tulee ongelmia matkaan ainahan täältä voi kysyä apua.
Putkassa taisi myös olla jokin pelinteko-opas VB:lle.
Mutta jos osaat C++ paremmin täältä voi löytyä myös apua http://cone3d.gamedev.net/cgi-bin/index.pl?page=tutorials/gfxsdl/index
Voisiko tuleva Projektit-sivun päivitys ottaa tässä säikeessä ilmenneiden ongelmien kaltaiset ongelmat huomioon?
Siellä kun nyt sanotaan, että
lainaus:
Tällä hetkellä uusia projekteja ei oteta, koska järjestelmä uudistuu piakkoin.
Tulevaan versioon soisi ilmestyvän jonkin lyhyen oppaan mallia "Näin aloitat projektin tehokkaasti".
Pari kohtaa, mitä siinä voisi käsitellä olisivat mielestäni:
Onko teillä jo valmista ohjelmakoodia, suunnitelmaa tai muita oheistuotteita?
Oletteko jo päättäneet mitä työkaluja käytettä?
Onko projektilla kotisivu ja joku vastuuhenkilö, joka huolehtii sen pysymisestä ajan tasalla? Käytättekö versionhallintaa?
Minkälaisia apuvoimia toivotte tai tarvitsette projektiinne?
Tämä ei ole kovin hyvä lista, koska kirjoitin sen juuri tarkemmin miettimättä. Sen pitäisi olla lyhyt, mutta kattava. Voisi ehkä pohtia parempaa oikein joukolla. Jätän ajatuksen Antin huostaan, jos kelpaa.
Pankaas suunnittelu ja määrittely raportit esille, niin voidaan katsoa. Nuo nyt vähintään tulisi olla, ennen kuin toteuttava vaihe potkastaan päälle.
Kieleksi ajattlein C++ kun muuta en osaa.Pelin tyylistä ajattelin että siitä tulisi Airsoft pelin tai joku roolipeli.Kumpaa nyt osaan ottajat enemmän kannattavat.
Eikö pelin tekemisen pitäisi lähteä ideasta, eikä siitä, mitä pelityyppiä porukat enemmän kannattavat?
Tällä tavoin ei porukkaa tule, jos edes pelin tyyli ei ole tiedossa. Pelisuunnittelija määrää pelin tyylin, eivät toteuttajat.
Minä voin tulla mukaan, jos sopii ja jos pelille on kehitelty järkevä tarina, eikä mitään puoliväkisin keksittyä 6vuotiaan keksimää tarinaa.
kayttaja-3842 kirjoitti:
6-vuotiaan keksimää tarinaa.
kossupullon profiilia:
Ikä: ? vuotta
Sähköpostiosoite: superkasperi@gmail.com
Toivoa sopii. ;)
Itse tein qbasicillä parisen peliä ala-asteella. Ideana oli vetää kännit ja päästä pukille. Harmi että kone myytiin pois. Jäi hyvät pelit sinne kovalevylle. Voisi olla total reps, kun vanhemmalla iällä kokeilisi.
Olen 11 ja hyvä keskimään juonellisia tarinoita ilmoittakaa sähköpostiin jos tulette mukaan tai täällä.
kossupullo kirjoitti:
Olen 11 ja hyvä keskimään juonellisia tarinoita ilmoittakaa sähköpostiin jos tulette mukaan tai täällä.
Ehkä olisi paras kirjoittaa se tarina tähän, niin voisit saada ihmisiä kiinnostumaan pelistä. Suosittelen myös, että yrität tehdä itsellesi selväksi millainen pelistä tulee ja kirjoittaa senkin tähän. "Olen 11 ja hyvä keskimään tarinoita tulee joku airsoft peli tai rooli peli tai muu" ei innosta kovin monia ihmisiä tulemaan mukaan projektiin.
Joo, tai sitten et kirjoita tarinaa tähän, vaan laitat linkin missä se tarina on. Suotta tähän kirjoittamaan mitään hirveätä 700,5 sivuista romaania, tai 0.75 sivuista romaania :S
Tehkää peli findie kässärin pohjalta.
Niitä on netti pullollaan.
Ehkäpä voin siihen jotain räpeltää, jos tietää tarinan :/
No vaikka tässä yksi juoni:
Pelaaja valitse aluksi hahmonsa.Sitten pelaaja valitsee pirteet hahmolleen.Pelaaja antaa nimen hahmolleen jo alussa ennne kuin rupeaa tekemään hahmoaan.Kun pelaaja on valmis hän pääse peliin jonkun pienen filmin pätkän jälkeen.Pelaaja suorittaa harjoitukset mitkä alussa tulevat.Pelaajalle voitaisiin pistää harjoitus paikkaan pari pientä tehtävää jotka voisi jättää väliin jos haluaa.Pelaaja etenee harjoitus paikassa tiettyä vauhtia kunnes on valmis lähtemään oikeaan peliin.Jos vain joku osaisi tehdä tästä monipelin niin toivoisin sitä hartaasti että hän tulisi mukaan tekemään tästä moninpelin.Eli pelaaja saapuu satamaan missä on pieniä kauppoja joista voi sitten ostaa tarpeelliset tavarat enne oikeaanpeliin lähtöä.Kun pelaaja on valmis hän voi lähteä laivalla tietyin aika välein pois harjoistus saarelta (alku paikka on siis saari).Sitten alkaa varsinainen tarina:Paha puoli ja hyvä puoli taistelevat keskenään ja mukana voi olla myös puolueettomia jotka taistelevat rauhan puolesta.(Pelaaja valitsee puolensa heti nimen tehtyään).Pahalla puolella taistelee Ogret,örkit,pahat mennikäiset,pahat haltiat,peikot,pahat ihmiset ja lordit.Puolueettomia ovat:Metsän haltijat,jättiläiset (pelaaja ei voi olla jättiläinen koska muuten pelaaja olisi aivan ylivoimainen tai sitten pelaaja voi olla jätti tiettyä maksua vastaan joka jaetaan tekijöille ja muille mukana olleille jotka ovat tehneet isomman työn),sitten puolueettomia ovat myös elävät puut (sama juttu kuin jättien kanssa.Hyvät taistelijat ovat:ihmiset,lordit,hyvät haltijat,kääpiöt ja muut joita keksitään vielä mukaan.Eli ideana on se että pelaajat sotivat keskenään niin kauan kuin toinen osapuoli voittaa jollion se pääse hyökkäämään linnakkeeseen jota hyvät tai pahat puolustavat.Pelin aikana pelaajat voivat tehdä kiltoja ja joukkueita.Pelaajat voisivat:kalastaa pelata joitain ikivanhoja lautapelejä kuten shkkia,metsästää erilaisia olentoja.Kun toinen osapuoli on voittanut niin linnake mihin he hyökkäsivät on sitten voittajien linnake.Jos linnake tuhoutuu pelaajat joutuvat korjaamaan sitä niin kauan kunnes se on ehjä.Korjauksen aikana pelaajan taidot karttuvat.Jos joku pelaaja on valinnut jonkun ammatin kuten;seppä niin hän voi tehdä muille joukue tovereilleen miekkoja ja kilpiä ja muuta tarpeellista.Pelaajat voivat rakentaa erillaisia vartio torneja ja majapaikkoja jossa he voivat kartuttaa tarpeitaan.Eli pelissä ei ole sillä tavalla tarinaa vaan pelaajat itse tekevät tarinaa pelaamalla.
Huh huh. Kappalejako ja välilyönnit välimerkkien jälkeen tekisivät tuolle viestille hyvää.
Ihan mielenkiinnosta kysäisen projektin aloittajalta että mitä meinasit itse tehdä sen eteen? Threadeja selaillessa kun käy ilmi että C++ on sinulle uusi tuttavuus.
Tuohan vaikuttaa perus rooli-strategia -peliltä (lähinnä MMORPG-tyypiseltä, jos kyseessä on yksinpeli kannattaisi päättää selkeästi kumpaa pelityyppiä se edustaa). Jos pelin kantava teema on sotiminen suurehkoilla sotilasjoukoilla, kuten se vaikuttaa lyhyehkön ja epäselvän speksisi perusteella olevan, mitä järkeä sen aikana olisi mm. pelata lautapelejä ja luuhata majataloissa.
Mitä niin erityistä pelissä olisi, että pelaajat valitsisivat juuri Sinun pelisi?
Näitä "tehdään peli" threadeja tuntuu putkahtelevan kuin sieniä sateella.
Tiimi projektissa on valtavasti hyviä puolia ja resursseja. Mutta samalla mahdollisten vastoinkäymisten määrä kasvaa kaavalla (projekti * perusidea * (osallistujien mielipiteet * 2) * satunnainen arvo joka tulee kaavasta (kuukaudenaika * kotijoukkueen häviö/voitto + tyttöystävän kuukautiskierto))
Mutta kuitenkin. Toivotan jokaiselle projektille (niin tiimi kuin yksintehtäville) menestystä lähtökohdista huolimatta.
Tai sitten tehdään peli erään legendaarisen käsikirjoituksen pohjalta.
Alkudemo:
1) Mies palaa kotiinsa. Hän kävelee jääkaapille, mutta jääkaapilla odottaa kauheudet.
2) Mies avaa jääkaapin. Jääkaapissa on lappu: "Maksalaatikkosi on kidnapattu".
3) Mies ryntää ulos talosta metsään.
Ja sitten joku RPG hack and slash henkinen peli siihen.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.