Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: XP 3000+ kellottaminen

Sivun loppuun

Judge365 [14.10.2006 00:14:43]

#

Mulla tuo kyseinen prossu, joka nyt kellotettuna 2,3 Ghz. Koneessa on nestejäähdytys ja lämmöt prossussa vaihtelee 40c ja 50c välissä. Tiedän kyseisiä prossuja jotka kellotettu 2,5 Ghz nestejäähyllä ja toimivat vakaasti. Omasta olen saanut enimmillään vain 2327 Mhz!! Täytyykö nostaa esim. biossista volttimäärää vastaamaan kulutusta?

Heikki [14.10.2006 10:22:35]

#

Prosessorin käyttöjännitteen nostaminen on välttämätöntä, kun kellotusta jatketaan alkua pidemmälle. Tämä tosin lisää taas selkeästi lämmönkulutusta, mutta kyllä nestejäähyn pitäisi pienestä kellotuksesta selvitä (vaikka 50'C on kyllä yllättävän paljon nestejäähylle...).

Jännitteen nostaminen lisää tietysti prosessorin rikkoontumisen vaaraa kuten muukin kellotus, eli teet kaiken omalla vastuulla!

Prosessorien kellottuvuudessa on kuitenkin myös jonkin verran yksilöllisiä eroja ja esim. emolevy vaikuttaa, joten ei tarvitse ihmetellä jos ei pääse aivan "ammattikellottajien" tasolle.

Meitsi [15.10.2006 20:36:37]

#

Myöskin prosessorien valmistuserillä muistaakseni voi olla eroja kellottuvuuden suhteen.

Judge365 [19.10.2006 20:37:17]

#

Emolevy on AsRock K7S8X. Ja se on muuten pelittäny ihan hyvin, vaikka iäkäs jo onkin, muistia saa 3000 Mt asti laajennettua yms. ( 3x 1000 Mt, ddr 400 ) Tarttis nyt vaan tietää, että onnistuuko se käyttöjännitteen nostaminen yleensäkään pelkästään BIOS :sta, vai tarviiko keksiä jotain muuta? Tietenkin omalla vastuulla kellottelen yms. En vaan heti haluaisi ostaa uusinta uutta tekniikkaa, vaan kiinnostaa katsoa, mihin "vanha" parhaimmillaan kykenee :D

Metabolix [19.10.2006 21:19:50]

#

Kellottaja, joka ei itse löydä jänniteasetuksia... Kuulostaa varsin lupaavalta.

Jos BIOSissa on jännitteensäätönamiskat, ne hyvin todennäköisesti toimivat. Eipä taida nykyisissä emolevyissä juuri jumpperisäätöjä olla.

"Savun hälvettyä tarkista kytkennät."

tkarkkainen [19.10.2006 21:57:15]

#

Metabolix kirjoitti:

"Savun hälvettyä tarkista kytkennät."

"Sulakkeet ovat uusiutuva luonnonvara."

Judge365 [19.10.2006 22:57:09]

#

Kyllä säädöt ovat löytyneet BIOS:sta jo aikaa sitten :D :D mutta ehkä muotoilin kyssärin väärin. Tarkoitin, että jos muilla on kokemuksia käyttöjännitteen nostamisesta BIOS:in kautta ja että onko se ylipäätään kovin järkevää nostaa kyseisen prossun kohdalla?

Tumpelo [20.10.2006 14:53:19]

#

Minulla on Athlon 2800+ eikä se oli tykännyt huonoa vaikka olen jännitettä aika ronskistikin välillä nostanut. Tosin minulla saattaa olla harvinaisen karaistunut yksilö, sinulla saattaa huonolla tuurilla olla p*ska yksilö joka sanoo *puff* heti kun kosket jännitteeseen. Eli kaikki on munkista kiinni.

Ps. Tällä hetkellä minun kone on aika huonossa kunnossa, kellotaajuus on 1600 koska kone jumiutuu korkeammilla asetuksilla, epäilen että virtalähteessä tai emolevyssä on vikaa.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta