Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C: OpenGL .3ds

Sivun loppuun

kayttaja-3842 [08.10.2006 12:09:34]

#

Tietääkö kukaan mitään opasta missä kerrotaisiin, miten onnistuisi ladata modelleja? Esim nytten .3ds formaattisia modelleja. (Jokin muu sivu kuin http://cone3d.gamedev.net).
Mielestäni tuon sivuton oppaat ovat huonoja. Suurimpia perusteluja tähän ei ole, ne ei vaan sytytä :P.

Meitsi [08.10.2006 12:51:50]

#

No uskoisin että kaikista helpoin formaatti on Wavefront Obj josta on täällä ollutkin keskustelua viimeaikoina. Siihen löytyy googlella selitys tiedoston rakenteesta ja sen luulisi saavan melko helposti parsittua (jee jopa minä osasin) ;)

kayttaja-3842 [08.10.2006 13:37:27]

#

Noh olisi kyllä ollut hienoa jos tuon .3ds olisi saanut toimimaan tuossa OpenGL:Sä, mutta kai ne .3ds saa convernettuu tuoksi obj formaatiksi?

Zach [08.10.2006 15:13:39]

#

Tottakai .3ds:nkin voi saada toimimaan, OpenGL:n kannalta tiedostoformaatilla ei ole mitään väliä, kunhan sen vain saa jäsenneltyä oikein. Aloittelijan kannalta on vain helpompi käyttää jotain selkeämpää formaattia, jollainen esim. obj on.

kayttaja-3842 [08.10.2006 22:45:20]

#

En sitä ole epäillytkään, ettei tuota .3ds:ää voisi saada toimimaan, vaan olisi ollut hieno, että olisi opetellut suoraan .3ds:än lataamisen.

Metabolix [12.10.2006 08:02:16]

#

Kyseessä on suljettu formaatti. Jos ihan todella kiinnostaa yrittää, niin "3ds file format" antaa jokusen osuman Googlesta:
http://sourceforge.net/projects/lib3ds/
http://www.levp.de/3d/index.html

kayttaja-3842 [08.11.2006 17:58:54]

#

Noh, voisin varmaan kokeilla ensiksi tuota .obj formaatin lataamista. ...oisko kellään mitään tietoa miten tämä toteutetaan? Eli minkälainen mahtaisi olla .obj lataus koodi?

Metabolix [08.11.2006 21:19:34]

#

On se kiva, että teet itsellesi sopivan haastavia projekteja, joissa et tarvitse kuin pikkuisen apua hankalissa kohdissa. :/

Olet varmaan itse vaivautunut edes hakukoneella etsimään sanoilla obj file format ja katsomaan, millainen formaatti on kyseessä, sekä tietysti miettimään, kuinka sitä voisi lukea? Jos et, kehottaisin tekemään sen nyt. Jos olet mutta silti kysyt heti alkuun, taidat olla yrittämässä hieman oman tasosi yläpuolelle nyt.

Lue tiedostosta ensin rivin ensimmäinen sana, tarkista, mikä se noista speksin mukaisista alukkeista on, ja jatka sen mukaan rivin loppuun (tai hyppää rivin loppuun, jos et aio kyseistä ominaisuutta vielä tehdä). Monikulmioista selviää nähdäkseni helpoiten, kun muuttaa ne jollakin yksinkertaisella tavalla kolmioiksi (kun speksi ei lupaa aiheesta mitään, ja kolmio on kuitenkin se helpoin käsiteltävä vaihtoehto).

Jossakin vaiheessa laitan sellaisen koodivinkkeihin, odota kärsivällisesti ja yritä vaihteeksi itsekin. Sinulta tuntuu aika paljon tulevan näitä kysymyksiä, joista itselläsi ei ole ilmeisesti hajuakaan ja joita et taida tosissasi yrittää (tai jotka ovat vain yksinkertaisesti vielä tasosi yläpuolella; kannattaa ihan oikeasti vähän 3d-malleja alempaa aloitella).

kayttaja-3842 [08.11.2006 22:01:46]

#

Noh, tjaa oon kyllä googlettanut ja mitään kunnon tuloksia ei ole tullut.. Meinaan en tarvitse mitään lähdekoodia lähinnä fysiikkaa miten tämä lukeminen tapahtuu....pakkohan se on jostakin jatkaa, koska olen nytte pääsyt siihen kohtaan miten saan piirettyä 3D kuution ja teksturoitua sen.

Tzaeru [08.11.2006 22:15:15]

#

http://www.eg-models.de/formats/Format_Obj.html

Olepas hyvä. Tuosta itse kattelin..

kayttaja-3842 [08.11.2006 22:22:12]

#

Joo kiitosta...Metabolix: Yritän tästä lähtien enemmän vääntää itse ja kysyn täältä vasta sillon kun on todella pakko...


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta