Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Yhteen- ja kertolasku (PHP)

Sivun loppuun

mizzou [22.09.2006 19:05:58]

#

Terve kaikille, olen aloittelija PHP:n saralla ja paljon olen apua talta palstalta loytanyt mutta nyt tuli seina vastaan. En muuten tieda etta onko tama kysymys oikean otsikon alla, jos ei ole niin pahoittelen tapahtunutta(jatkossa olen sitten viisaampi).

Eli yritan saada aikaiseksi scriptin joka yhteen laskee ja kertoo kaikki parittomat luvut valilta 1-1000(tuhat mukaan lukien). Tuloksena pitaisi olla kaksi saraketta, (yhteenlasku ja kertolasku). nayttaisi kuta kuinkin talta:
1+3=4 1*3=3
4+5=9 3*5=15
9+7=16 15*7=105
jne... jne...

Ongelma on se etta kaiken pitaisi onnistua YHDELLA silmukalla. Talla hetkella yritan tehda sita WHILE silmukalla. Yhteen laskun saan toimimaan kuten myos kertolaskun mutta en saa molempia toimimaan samalla silmukalla.
Kertolasku osat olen nyt komentoinut "pois" joten seuraava koodi tekee yhteen laskun ja tulostaa ne taulukkoon. Miten saan kertolaskun yhdistettya tuohon?

<?
$numYhteen=1;   //ensimmainen numero
$numYhteen2=$numYhteen+2;  //toinen numero joka on sama kuin ensimmainen lisattyna kahdella jotta siita tulee kolme
$tulosYhteen=$numYhteen+$numYhteen2;  //kahden edella mainitun summa

//kertolaskussa kaytan samaa kaavaa kuin yhteenlaskussa mutta nyt olen kommentoinut kertolaskua koskevat osiot pois
//$kerto=1;
//$kerto2=$kerto+2;
//$tulosKerto=$kerto*$kerto2;

echo "<table border='1' cellpadding='3'>";
	echo "<caption>OTSIKKO</caption>";

while($numYhteen2<1000) { //TAHAN PITAISI KERTOLASKU JOTENKIN YHDISTAA($kerto2<1000)

echo "<p><tr><td>$numYhteen + $numYhteen2 = $tulosYhteen</td></p\>\n";
	$numYhteen = $tulosYhteen;
	$numYhteen2 = $numYhteen2 + 2;
	$tulosYhteen = $numYhteen + $numYhteen2;

//ALLA ON TAPA JOLLA SAAN KERTOLASKUN TOIMIMAAN MUTTA EN YHDESSA YHTEENLASKUN KANSSA. TAPA ON IDENTTINEN YHTEENLASKU KAAVAN KANSSA
//	echo "<tr><td>$kerto * $kerto2 = $tulosKerto</td>\n";