Morjens taas kerran!
Eli omia sivuja olisin tekemässä uuudestaan ja siirtyä nyky aikaan(eli php paremmille puolille).
Kun tahtoo, et mun sivut on sellast HTML kokoajan. niin aattelin ottaa hieman EnEmÄn PHP:tä käyttöön, kun viimeks oli suunilleen pelkästään include("nimi.jtn") käyttöä. Aattelin ottaa tän keskustelun nyt vähän laajemmalta alueelta, koska ei ole mitään järkeä tehä 100 uutta keskustelua. Muuut nyt asiaan
----
Ensiksi tarvitsisin sellasen koodin jolla pystyy tekemään admin kirjautumisen.
Toiseksi tarvitsisin sellasen koodin jolla pystyy edittaamaan jtn .txt tiedostoa.
Kolmanneksi tarvitsisin sellasen countterin, joka laskee vain ip:t. Eli et ei tapahtuisi sitä spämmiä(tjsp.). Tai sit sellanen joka laskee ip:t joka päivältä. Elikkääää... Jos on joku ip kävis viikossa joka päivä 2 kertaa sivustolla, niin se countteri laskee sitten 7 kertaa käyty. Että se niikun nollaa sen ipn päivässä, jotta se laskettaisiin seuraavan päivän käynteihin ;)
Neljännes ... Ei ole Onneksi!
Eli opin kaikista parhaiten kopsaamalla koodin ja sitten siitä pohkimalla mitä se meinaa(Aina parempi, jos on // käyttöä).
Ja jos joku tietäisi sellasen hyvän PHP kirjan, jossa asiat olisivat selkeästi, eikä niinkuin PHP & MySQL 5 kirjassa. Siinä kerrotaan vähän niikuin tarinaa :D (Tai ainakin yritetään )
E: Odotan sitten positiivistä mieltä, Kyllä kai pitäisi ymmärtää, jos on vast 13v. :D
Lue putkan php-oppaat ja selaa koodivinkkejä niin pääset aika hyvin alkuun. ;)
Täällä on monia koodivinkkejä kaikkiin kysymyyksiisi liittyen - joten ei niitä viitsi alkaa uudestaan tekemään. Haulla löytää varmaankin helpoiten :)
Luettu on. 3 kertaaan :D
..
Eipä löytynyt haulla sitä mitä halusin. Tai noh ehkä en osaa.
Ei kun lue ihan kunnolla syventyen, älä vain selaa vartissa läpi. Jos olis luettu kunnolla kolmeen kertaan läpi, niin varmaan osaisit kaikki nuo mitä kysyit.
No taishan niihin mennä aika kauan. Mutta 4 neljäs kerta tällä kertaan todensanoo =D
E: Tulihan ne jopa tulostettua --______--
ei piru niko, äijähän on vaa vuoden mua vanhempi, ja mä kun osaan oikeestaan vaa vb:n kohtalaisesti...
php-Niko kirjoitti:
Toiseksi tarvitsisin sellasen koodin jolla pystyy edittaamaan jtn .txt tiedostoa.
Kyllä tuo ainakin on ihan selvästi selitetty opassarjan viidennessä osassa: https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.
Jos joku kohta tuossa on epäselvää, niin kysy toki tarkemmin.
KingOfTheWorld kirjoitti:
ei piru niko, äijähän on vaa vuoden mua vanhempi, ja mä kun osaan oikeestaan vaa vb:n kohtalaisesti...
Eihän ikä merkkaa mitään. Mäkin koodaan VB:llä, PHP:llä, C++:lla vaikka oon vasta 13,663 v vanha :)
Niin ja itse asiaan: Minäkin olen opiskellut PHP:n puolisen vuotta sitten oppaita kahlaamalla Tapiolan musapainoitteisen yläasteen pääsykokeissa (enkä päässyt sisään :( ). Kyllä noilla eväillä pitäisi päästä melkoisen hyvin alkuun, kun kotisivuni olen saanut tehtyä.
No ei tosiaan merkkaa mitäään. Mie vast täytin vähän aikaa sitten 13v. (kesä 21.)
<öfftöpic>
Minä olin jo 14v tuon ikäisenä...
Itse tein AMOS-softalla ensimmäisen pelini kymmenen vanhana. Silloin ei ollut käytössäni intterwebbiä tms. ja ohjeet luettiin Mikrobiteistä ja ohjelmointikirjoista.
</öfftöpic>
php:lla ei "kannata" tehdä sivuja, jos siitä ei ole mitään hyötyä. Php:llahan tehdyt sivut ovat loppupelissä suurimmalti osin html:ää (php:lla tulostetaan tekstiä, josta muodotuu html:n rakenne), joten html-kannattaa opetella aluksi hyvin.
Omasta mielestä nykyiset ohjelmointiin liittyvät kirjat ovat melkeinpä aina "vanhentunutta" tietoa. Netistä löytyvistä keskustelufoorumeista saa paljon ajankohtaisempaa tietoa, samoin esim. php.net -sivusto tarjoaa jokaisesta funktiosta tietoa valmiine koodiesimerkkeineen.
Älä yritä tehdä kaikkia ominaisuuksia kerralla. Baby steps!
Ei kukaan jaksa kertoa usean päivän työmäärään tarvittavia koodeja ja vihjeitä.
Lebe80 kirjoitti:
(php:lla tulostetaan tekstiä, josta muodotuu html:n rakenne), joten html-kannattaa opetella aluksi hyvin.
Eikös HTML ole se kieli josta joku tuttu on joskus käynyt kurssin ja alkaa opettamaan sinua ja siitä se lähtee? Joka koodarin aloitus?
kayttaja-4976 kirjoitti:
Eikös HTML ole se kieli josta joku tuttu on joskus käynyt kurssin ja alkaa opettamaan sinua ja siitä se lähtee? Joka koodarin aloitus?
En oikeen ymmärtänyt pointtia, mutta ainakin itse lähdin HTML:llä alkuun ja siitä sit CSS ja nyt tää pulman helmi pulmuset(PHP) kieli
Aika surkea etsijä olet, jos et tuolta koodivinkeistä mitään löydä. Siellä on ties kuinka monta kirjautumisjärjestelmää, tiedostomuokkainta ja kävijälaskuria, ihan selaamalla löytyy monta hyvää. Yhdistämällä kirjautumisen ja tiedostomuokkaimen saat aikaan hallintapaneelin, ja kävijälaskuriin tarvitset lisätietona vain viimeisen käyntipäivän, joka selviää helposti time- tai date-funktiolla.
Kukaan täällä ei sinulle valmiiksi kokonaisia sivuja tee, ja enpä usko, että niistä hyvin oppisit. Luulenpa, että laittaisit ne vain tyytyväisenä käyttöön ja kyselisit täällä, kunnes joku vielä muokkaisi ne sinulle sopiviksi, etkä koko aikana itse oppisi juuri mitään. Ihmeesti se opettelumotivaatio laskee, kun saa valmiina tarvitsemansa. Eikä se ikä ole mikään tekosyy, tein minäkin täysin toimivan kirjautumisjärjestelmän, uutissysteemin ja keskustelualuepohjan admin-ominaisuuksineen jo 14-vuotiaana. Se oli ensimmäinen tuttavuuteni PHP:n kanssa, enkä muistaakseni kummemmin apua pyydellyt. Muuten voisin antaa kyseiset pohjat, mutta sivutilan haltija sattumoisin tuhosi ne, kun ei enää tarvinnut.
Ehkä olen, mutta enpä ole vieläkään löytänyt sopivaaa.
Täähän ei olisi ongelma eikä mikään, jos vaan hallihtisin PHP. :P Valitettavaa on. Ja olen kyllä yrittänyt itsekkin kasata jtn, mutta ne ei sit muistuta sit yhtikäs mitään(PHP:stä 2kk negatiivistä kokemusta...). Enkä ole pyytänyt niitä muokattaviksi valmiiksi, mutta edelleen opin _parhaiten_ copyy ja sit siitä testaan, mut sen takia en ota koodivinkkejä käyttöön, koska niissä mennää jo liian kauas hakemastani, niin se homma on sit ÖöÖ.
Jos sulla ei ole aijempaa kokemusta ohjelmoinnista(ei HTML) tuo 2kk aika on erittäin lyhyt. Jospa nyt vaan lopettaisit noiden valmiiden koodien itkemisen ja alotat vaikka tosta php-oppaasta sivulta 1. Luet aina yhden luvun kerran päivään ajatuksella ja testaat nuo esimerkit itse ja muuttelet niitä.
Tuon jälkeen lupaan, että aika, mitä käytät valmiiden koodien muuntelemiseen itsellesi sopivaksi on paljon suurempi kuin se, että teet nuo jutut itse alusta alkaen.
Tämäntapaisella koodilla voit kirjoittaa tekstitiedostoon
(Yksinkertaistettu, eihän valmista koodia kerralla!)
<?php # Tämä kirjoittaa $teksti:n 10 kertaa tiedostoon jtn.txt $teksti = "Tämän minä kirjoitan tekstitiedostoon 10 kertaa!"; for ($i = 0; $i <= 9; $i++) { $fh = fopen("jtn.txt", "at"); fwrite($fh, $teksti); fclose($fh); } # Tämä poistaa rivin 4 ja tulostaa siihen "Moi". $filu = file("jtn.txt"); $teksti2 = "Moi\n"; foreach ($filu as $rivinro => $rivi) { if ($rivinro == 4) { $uusifilu .= "Moi\n"; } else { $uusifilu .= $rivi; } } $filukahva = fopen("jtn.txt", "wt"); fwrite($filukahva, $uusifilu); fclose($filukahva); ?>
Tämä tuottaa tällaisen (jtn.txt):
Tämän minä kirjoitan tekstitiedostoon 10 kertaa! Tämän minä kirjoitan tekstitiedostoon 10 kertaa! Tämän minä kirjoitan tekstitiedostoon 10 kertaa! Tämän minä kirjoitan tekstitiedostoon 10 kertaa! Moi Tämän minä kirjoitan tekstitiedostoon 10 kertaa! Tämän minä kirjoitan tekstitiedostoon 10 kertaa! Tämän minä kirjoitan tekstitiedostoon 10 kertaa! Tämän minä kirjoitan tekstitiedostoon 10 kertaa! Tämän minä kirjoitan tekstitiedostoon 10 kertaa!
Toivottavasti tästä on jollekkin apua.
Simppeli kirjautuminen, josta lähteä liikkeelle.
kirjautumis-sivu
sivu1.php
<form action="tarkistus.php" method="post"> Nimi: <input type="text" name="nimi" /><br /> Salasana: <input type="password" name="salasana" /><br /> <input type="submit" /> </form>
tarkistus.php
<?php include "functions.php"; //////////// // // Väliaikaiset tunnukset, myöhemmin voit luoda erillisen tietokannan näitä varten. // // $oikeaNimi = "Tunnus"; $oikeaSalasana = hashTxt("salasana"); $salasana = hashTxt($_POST["salasana"]); $nimi = cleanTxt($_POST["nimi"]); if ($nimi == $oikeaNimi && $salasana == $oikeaSalasana){ $kirjaudutaan = true; } else { $kirjaudutaan = false; } if ($kirjaudutaan){ // // Tallennetaan kirjautuminen esim. istuntoon. // echo 'Onstu!'; } else { // Ilmoitetaan virheellisestä tunnuksesta tai salasanasta echo 'Ei onstu!'; } ?>
functions.php
<?php // // Tähän tiedostoon luodaan kaikki funktiot, joita käytetään sivustolla. Näin yhteenpaikkaan muuttamalla muutokset koskevat heti kaikkia sivuja. Esim. salasanan suola. function cleanTxt($txt){ // Tähän funktioon tulee toimenpiteet teksti siistimiseksi. // Nyt siinä ei ole niitä toimenpiteitä return $txt; } function hashTxt($txt){ // Tällä funktiolla sotketaan tekstiä. $salt = "$%-Su01a_$$"; return md5($salt.$txt); } ?>
Hei kiitti Lebe80, samoin Kentti
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.