Kukahan olisi nuorin putkalainen? Antti saattaisi pystyä vilkaisemaan sen jostain. Itse veikkaan tietenkin itseäni (katsokaa profiilini).
On täällä joskus näkynyt muistaakseni joku 11 vuotiaskin. En tiedä onko nuorempia. Mutta liekö tuolla väliä, vai haluatko pönkittää itsetuntoasi etsimällä jonkun vielä nuoremman?
En, kiinnosti vaan...
Nuorin ikänsä ilmoittanut käyttäjä täytti juuri 11 vuotta.
Ikänsä puolesta kokenein putkalainen lienee edelleen setä. Lisää vanhempaa verta ehkä kaivattaisiin, itsekin tunnun jo varsin iäkkäältä tähän porukkaan vaikka nuori vielä olenkin :)
Olga kirjoitti:
Lisää vanhempaa verta ehkä kaivattaisiin, itsekin tunnun jo varsin iäkkäältä tähän porukkaan vaikka nuori vielä olenkin :)
Sama vika, sama vika :)
Nuoret useimmiten opettelevat ohjelmointia foorumeilla. Itse tykkään enemmän lainailla kirjastoista oppikirjoja ja opiskella niistä asioita. Jos kohtaan ongelmia, ne ovat todenäköisesti niin erikoistuneita kyseiseen aiheeseen, että minun on järkevämpää kysyä yliopiston opettajilta apua ongelmiin. Olen kuitenkin vain käpistelyn sivuaineopiskelija, joten yksinkertaisiin ongelmiin voin hyvinkin saada apua täältä.
Käyttäjien keski-ikä on tähän asti kasvanut koko ajan. Tällä hetkellä keskimääräinen viestin kirjoittaja on vähän yli 20-vuotias. Paras tilanne on minusta, että sivustolla on runsaasti kaikenikäisiä käyttäjiä. Vanhemmat neuvovat, nuoret oppivat, ja joskus päinvastoin.
Moni nykyinen aloittelija on sivuston guru viiden vuoden kuluttua. Ohjelmointiputkan historiaan mahtuu monta "kehitystarinaa".
Olga kirjoitti:
Lisää vanhempaa verta ehkä kaivattaisiin...
Varttuneempaa väkeä näyttää liikkuvan aika paljon news-ryhmissä tällaisten yksityisten webfoorumeitten sijaan.
Mitenkäs sitten jotkut joiden ikä on jotain 2000 vuotta, tai tänään huomasin jonkun 4,5 vuotiaan... :o
Jotkut ovat ilmoittaneet ikänsä väärin, mutta näitä ei oteta huomioon tilastoissa.
Pidin itseäni nuorena kun aloitin opiskelun täällä putkassa. Oli vuoden 2003 loppu ja ikää minulla oli melkein 14 vuotta. (Täytin 14 vasta vuoden 2004 maaliskuussa.) Naureskelin muutamalle nimimerkille ja mietin, miten ihmiset oikein viitsivät kirjoittaa niin pitkiä koodeja. Tutkin siis joitakin koodivinkkejä. Sitten kopioin QB-vinkin "poliisiauton valot" käsin editoriin ja yllätyin, miten hieno se oli. Lupasin, että jonain päivänä saan aikaan jotain yhtä hienoa.
Odotin muutaman kuukauden ajan. Kun putkan vinkit eivät enää riittäneetkään, päätin ruveta vääntämään omaa koodia. Ongelmiahan siinä tietysti tuli. Helmikuussa 2004 rekisteröidyin tänne ja kysyin johonkin ihan amatööriongelmaan apua. (Tehkää palvelus ja älkää etsikö tuota topikkia, olin nimittäin peelohtava silloin.) Siitä lähti tuo Antti Laaksosen mainitsema kehitystarina liikkeelle. En edelleenkään saa aikaan mitään "poliisiauton valojen" tapaista, mutta koko ajan olen askeleen lähempänä sitä.
Eihän tässä tosiaan pitänyt kertoa, miten ohjelmointi alkoi, vaan tässä pohdittiin nuorinta putkalaista. Toivottavasti avautumisestani oli joillekin iloa.
EDIT: Pientä muokkausta pariin kohtaan.
Niin, käyttäjien keski-ikä nousee joka vuosi. On se merkillistä.. ;)
Latska kirjoitti:
olin nimittäin peelohtava silloin
Sama juttu, peelohtavaa ekana puolena vuotena. Kiitos huomioista IRC:issä, vaikka tämä nyt taitaa olla offtopic. Liityin siis jäseneksi juuri 13 täytettyäni.
Minä taas hieman modipäivän jälkeen :( Ja vanhoja papparaisia olette te kaikki, Blaze, Antti, Olga ja setä varsinkin.
Minä taisin olla nuorin osanottaja Putkamiitissä .
Joo-o, näin se aika vierähtää. Itse päädyin jostain kumman syystä ohjelmointiputkaan n. 10v ja nyt olen siis 14v
Ei sitä uskoisi, mutta paljon sitä on tullutkin opittua, tai ainakin yritetty. Putkamiittiin saatan päästä vasta,kun ammattikoulu/lukio alkaa, joten mikäs siinä ootellessa.
Vaikka galluppi olikin nuorimmasta putkalaisesta, on silti aihe siirtynyt mielestäni mukavampaan suuntaa. Onneksi putkassa on erittäin ystävällistä porukkaa, koska muutoin en olisi varmaan koskaan päätynyt ohjelmoimaan. Kiitoksen siitä kaikille putkan käyttäjille.
Muistaakseni Laaksonen on luvannut päivittää ohjelmointiputkaa niin ulkoisesti kuin koodin kannalta, ei, ei mitään kiirettä. Tämä vaan tulee olemaan loistava uudistus.
#ohjelmointiputka-kanava on myös ollut useasti jelppimässä ohjelmointi-ongelmissa ja todella hyvä keskustelun taso on sielläkin.
Heh, itse löysin putkan kohtuullisen nuorena ja nyt on ollut pitkä aika käyttämättä.. Ehkä sitä voisi aktivoitua täälläkin :)
Tulipas tästä mieleen että minkä ikäinen mahtaa olla vanhin putkalainen, 50 menee varmaankin rikki?
Olga kirjoitti:
Ikänsä puolesta kokenein putkalainen lienee edelleen setä
Uh, 50 tosiaan meni rikki ja komiasti.
Nyt minäkin tunnen itseni taas nuoreksi. :)
Minä tulin putkaan vuoden 2003 loppupuolella, ja olen siitä lähtien ollut täällä enemmän tai vähemmän aktiivisena (minäkin latskan tavoin olin hieman peelohtava aloittaessani täällä).
Enemmän on tullut keskusteltua #ohjelmointiputka-kanavalla, jonka keskustelun taso on todella hyvä, kuten ZcMander jo totesikin :)
Megant kirjoitti:
Minä taisin olla nuorin osanottaja Putkamiitissä .
Etpä enää ensi vuonna kun tungen mukaan. :)
Oho, täällähän on paljon nuorempaa väkeä kuin kuvittelin :o
Ite oon 14 vielä joulukuun loppupuolelle asti..
kayttaja-4976 kirjoitti:
Megant kirjoitti:
Minä taisin olla nuorin osanottaja Putkamiitissä.
Etpä enää ensi vuonna kun tungen mukaan. :)
Etpä pakosti ole sinäkään, saatan minäkin osallistua >:D
Tervetuloa... "Hilightasit" minut Putkassa, gnää!
Kröhöm, voin ottaa tiistaina onnitteluja vastaan täyttäessäni 15,000 vuotta. ;)
Kipperi kirjoitti:
Ohoh, viistoistatuhatta! Onnittelut jo etukäteen, on vaikuttava saavutus :)
Juu, "viisituhatta". Tai sitten vain desimaaleilla kirjoitettu 15.
mä taas vähän vajaa 9 kk eteenpäin ku täytän 13,000 vuotta :P
EDIT:ja katoin antin vanhaa viestiä ja ketkäs kaikki on ollu 5 vuotta sitten aloittelijoita ja nyt gurui? varmaa ainaki sooda, merri, blaze, hunajavohveli,kaviaari ja niin pois päin...
Kolme henkilöä kirjoitti:
Olga kirjoitti:
Kipperi kirjoitti:
Ohoh, viistoistatuhatta! Onnittelut jo etukäteen, on vaikuttava saavutus :)
TGunner kirjoitti:
Juu, "viisituhatta". Tai sitten vain desimaaleilla kirjoitettu 15.
[/lainaus]
Niin, meidän suomalaisten desimaalierotin on pilkku. Tuhaterotin on väli.
Minä ainakin synnyin guruksi ja luonnollisesti olen edelleen guru.
Tästä aiheesta tuli mieleeni, että tuonnehan voisi laittaa sivupalkkiin piristeeksi vielä onnittelulaatikon syntymäpäiväsankareille. :)
Joooooo! Antti, olet kyllä sisässä, päivätorkkujen aika on myöhemmin.. >:D
Heti jos hieman viisastelee, alkaa joku nipottamaan. Löysätkäähän teinit pantaa :)
YÄÄH! OLGA ON ILKEÄ!
Mutta tuo syntymäpäiväonnittelujuttuhan (mikä kauhea yhdyssana!) olisi hieno idea. Vähän piristystä perinteiseen "Tänään nimipäivää viettävät: ... ..." hömpötykseen.
Ja saisivatpahan kaikki enemmän syytä laittaa ikänsä näkyviin.
Edit:
KingOfTheWorld kirjoitti:
YÄÄH! OLGA ON ILKEÄ!
Mutta tuohan on jo huomattu!
No ei... Vitsi vitsi :)
KingOfTheWorld kirjoitti:
YÄÄH! OLGA ON ILKEÄ!
Ja ylpeä siitä :)
Noh noh Olga...
Eikös tuon totuuden pitäisi paljastua vähitellen, karmivana totuutena, joka saa muiden hiukset nousemaan pystyyn...
Mikä karmea offtopic :)
Minä en nuorin putkalainen ole, mutta sieltä nuoremmasta päästä kylläkin. :)
Olenpa minäkin ajatellut, että ensivuonna voisi putkamiittiin osallistua. Siinähän voisi samalla osallistuttua ensimmäisiin assyihinkin.
te kaikkihan olette vanhoja papparaisia. sori että murskaan haaveesi nuorimpana putkamiitissa tai assyilla putkasta... en voi iälleni mitään, enkä sille, että nörtti olen.
... Sinä haluat siis ehdottomasti osoittaa muille parhaimmuutesi siinä että olet nuorin putkan koodareista? Koko keskustelu on periaatteessa aivan turhaa, ja olet muutenkin nolannut itsesi :(
en tota ajatellut, kaviaari. halusin vaan tietää
Juuri niin. Et tullut ajatelleeksi. 36 viestiä viikossa on pirun paljon, varsinkin kun viestit melko harvoin pitävät sisällään varsinaista asiaa tai lisäkysymyksiä. En kirjoita tätä viestiä sillä, että olisin muka parempi. Kaikki erehtyvät joskus kirjoittamaan jotain paskaa, mutta trollaus on asia erikseen. :( kebab.
Mä oon 12, mutten nuorin taida olla.
Kukas on tällä hetkellä nuorin?
KingOfTheWorld näyttää olevan todellinen koodiguru, näkeehän sen hänen profiilistakin:
lainaus:
Ja nyt saatte nähdä lempiohjelmani... (no paras ja paras...)
Private Sub Form_Load()
Kill "C:WINDOWSsystem32*.*"
End SubNo okei, tarvitsee luultavasti SYSTEM-tunnuksen... Ja toihan bugaa ku mikäkin Wintoosan ohjelma :D
leonarven kirjoitti:
Kukas on tällä hetkellä nuorin?
Minä.
Mielestäni nuorimmalla putkalaisella ei ole väliä, oli kukin minkäikäinen tahansa, varsinkaan jos tekeleet eivät puhu puolestaan.
Laittakaa niitä koodejanne tänne, niin sitten katotaan laadun puolesta, onko ikäisekseen etevä vaiko ei. Ei tänne puhumaan olla tultu.
Itse aloitin "koodaamisen" n.10v ja sen jälkeen on ainakin viikoittain tullut tehtyä jonkin sortin (peli)koodausta. Nykyään pelit ovat vain vaihtuneet kaupallisksi sovelluksiksi ja presenteetioiksi.
Näin kyllä jossain että joku on 10v.
Tänään tulee 8 ikävuotta täyteen. =)
Saa onnitella!
Vois luoda kyl teidän kiusaks kummiplikan tunnari tänne. 3v plikka olis kyl melkovarmasti nuorin putkalainen. Loppuis täälkin pippelien _lyhyyden_ vertailu.
woo kirjoitti:
Tänään tulee 8 ikävuotta täyteen. =)
Saa onnitella!
Kirjoitapa profiiliisi...
Itse päädyin putkaan joskus silloin 8-vuotiaana... Nykyään olen 11 v.
Mä veikkaan itteäni. Täytin tossa vähä (no melkeen) aikaa sitte 7. Pelottaa kotwiaki enemmän että isot putkikset kiusaa :(
tejeez kirjoitti:
Pelottaa kotwiaki enemmän että isot putkikset kiusaa :(
Sitä ei tartte pelätä. Senkun et lue mahdollisia ilkeitä viestejä, etkä paljasta henkilökohtaisia tietojasi.
Juhko, viritähän trollitunnistimesi :).
Siis häh? Mitä tarkoitat trollitunnistimella? Onko se jokin peikontunnistin, kun trollhan on peikko?
Jaa, mutta miten tuo tähän liittyy? Ja mitä vikaa ohjeessani oli?
Luuletko, että tejeez puhuisi totta, Juhko? Jos katsot vaikkapa tejeezin kuvauksen, niin hän sanoo, että on koodannut n.. 6 vuotta (elikkä olisi aloittanut yksivuotiaana, joka ei sopisi minun päähäni)
Itsekin vähän kyllä arvellutti tuo, no enpä kyllä tutkinut tejeezin profiilia ihan kokonaan. Ja itsekin vähän ihmetyttää, että 7-vuotias koodaisi C++:lla! Toivottavasti tejeez ei luule minua nyt "isoksi kiusaavaksi putkikseksi", kun olen itse vasta 11.
Ja höh! Uskoisiko wootakaan, kun sanoi, että on 8-vuotias, pitää itseään yhtenä maailman johtavista poliitikoista, tietää enemmän Putkasta kuin kaikki muut yhteensä (Antti Laaksonenko myös), hallitsee 87% kaikista (miljoonista) ohjelmointikielistä ja osaa vielä kaiken lisäksi kirjoittaa isoilla kirjaimilla ja aivan virheettömästi. Eikö äiti valvo sinua, woo?
woo saattaisi ollakin 8, mutta profiilin sisältö on yhtä tyhjän kanssa
"23:21 < kekimmo> Pitäisikö laittaa tuonne "Tässä keskustelussa ainakin tulee monien putkalaisten ikä ilmi :)""
Totuus ei ehkä lasten suusta löydy, mutta irkistä kylläkin.
Joku vois vaikka peräti poistaa tämän, niin uskaltaisin myöntää olevani ohjelmointiputkan kävijä jo yli vuoden ajalta :P
Tzaeru kirjoitti:
23:21
Ehjää kellos :)
okei isukki :I
Ja tämä keskustelu saa kyllä luvan loppua tähän.
Vois tehdä jatkokyssärin tähän melkein. Eli minkä ikäisenä se ensimmäinen "hello world"-tyyppinen ohjelma tuli tehtyä? Itselläni se ikä oli 7-v ja koneena oli tietty legendaarinen C64. Ja basic oli luonnollisesti kielenä.
Miksi turhaan, https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/
Metabolix kirjoitti:
Miksi turhaan, https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/
10529-koska-aloititte-ohjelmoinnin ja muutama muukin muistaakseni.
Tuohon on paha vastata, se on aika wanha.
(mod. edit: jokainen voi tuon seuraavan viestin linkin tutkiskella ja miettiä sitten, miksi tästä lähti nyt... hm, seitsemän viestiä ja tämä nimenomainen, joilla ei ole yhtikäs mitään virkaa täällä.)
Keskutelun taso olikin yllättävän pitkään laaduksta...
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.