Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Keskustelun henki

Sivun loppuun

Antti Laaksonen [20.02.2006 18:33:51]

#

Viime aikoina keskustelussa on ollut aika paljon turhaa ivailua ja viisastelua. Kaikki alkaa siitä, että nuori ohjelmoijanalku lähettää keskusteluun viestin. Yksi viesti ei häiritse keskustelua, oli se millainen tahansa. Mutta hetken päästä viestin jatkoksi ilmestyy kymmenittäin asiattomia vastauksia. Tässä tulee kuvitteellinen keskustelunkulku:

- miten saan liikkuvan auton jota voi ohjata nuolilla
- ohjelmoimalla
- <guru> sanokaa joku tolle RTFM!!!
- AAAARRRRGGGGGHHHHH!
- (linkki johonkin typerään kuvaan)
- taas näitä peeloja
- LOL :D
- bannia, pliis
- googleta
- tänne pitää saada viestien lukitus

Tällaisten viestien lähettäjät luulevat kai olevansa hyvin nokkelia ja vitsikkäitä - ja ennen kaikkea älyllisesti aivan eri tasolla kysyjän kanssa. Heillä onkin jokin erikoinen oikeus kirjoittaa viestit täyteen hölynpölyä. Ainoastaan kysyjän todellinen auttaminen ei tule kuuloonkaan. Moni on tuskin itse päässyt alkeita pidemmälle, kun on jo valmis halventamaan toista aloittelijaa.

Hyvällä keskustelijalla on tällaisessa tilanteessa kaksi vaihtoehtoa:

1. Viestiä ei ole pakko kirjoittaa. Jos kysyjä vaatii mahdottomia ja on aivan hakoteillä, voi aivan hyvin vain kohauttaa olkapäitä ja jatkaa keskustelun selausta. Tämä vaihtoehto pitää valita, jos ei viitsi kirjoittaa kunnollista vastausta.

2. Viestin voi kirjoittaa kauniisti. Ihan hyvin voi sanoa suoraan, että kysyjän tavoitteet ovat liian korkealla tai että kysyjä on erehtynyt pahasti. Mutta keskustelussa pitää olla ystävällinen ja ymmärtäväinen. Kannattaa pyrkiä lähettämään sellainen viesti, jollaisen haluaisi itse saada joskus vastaukseksi.

Jotkut ovat valittaneet sitä, että keskustelun taso on alhainen. Tällainen havainnointi ei kuitenkaan muuta tilannetta mitenkään. Keskustelun tasoon pystyy vaikuttamaan yllättävän paljon itse. Kun lähettää hyviä vastauksia viesteihin, taso paranee itsestään. Monet näin kyllä jo tekevätkin. Toisilla on kuitenkin vielä oppimista.

tgunner [20.02.2006 18:35:38]

#

Loistavaa! Näin meidän pitääkin toimia vast-edes.

Latska [20.02.2006 18:41:44]

#

Hmm.. Tunnistin itseni muutamasta kohdasta. Pitää varmaan koittaa kohentaa henkilökohtaista tasoa jotenkin. Unohdin, että olen ollut itse totaalinen aloittelija joskus.

arcatan [20.02.2006 18:42:25]

#

Kiitos tästä julistuksesta, se on aivan paikallaan. Minä olen tänäänkin irkissä valitellut foorumeiden tasoa. Se on ollut viimeisen parin viikon aikana ihan ennätysmäisen alhainen, välillä jopa IRC-kanavan tasoa alhaisempi (!). Olisi mukavaa nähdä Putkasta tulevan jälleen järjellisen keskustelun paikka. Sen olen huomannut, että täällä kuitenkin pyörii asiantuntevampaakin väkeä vastailemaan, jos joku joskus erehtyy riittävän asiallisesti kysymään. Vielä kun ryhtyisimme (minä ja te kaikki muut!) vastailemaan asiantuntevasti näihin, hmm, virheellisiin kysymyksiin.

Joten... jospa itse kukin olisimme ihmisiksi. Minä lupaan lopettaa ainakin vähäksi aikaa näitten pälliketjujen ruokkimisen. Se ei tosin taida olla suurin paheeni täällä...

PS. Ei se lukitus siltikään olisi pahaksi :)

ajv [20.02.2006 18:53:09]

#

Juu, valitettavasti tulee itsekkin lähetettyä välillä asiattomia viestejä, mutta vannon että aina mietin ainakin 5 kertaa ennen kuin lähetän viestin ja näin ollen 90% epäkohteliaista viesteistäni jääkin lähettämättä. Joskus vaan menee hermo immeisten avuttomuuteen, ihan niinkuin sitä olisi itse niin täydellinen. Pahoittelut omalta osalta ja lupaan karsia tuosta 10 prosentista vielä 90% pois :)

tkarkkainen [20.02.2006 18:58:22]

#

Välillä tulee itsekin provosoiduttua, tosin itsesensuuri menee yleensä päälle ja tuleekin suljettua tabi viestin lähettämisen sijaan. Surkein mahdollinen tilanne on, että sekä kysyjä että vastaaja provosoituvat. Niitäkin on esiintynyt.

Toivon, että kysyjiä autettaisiin auliimmin tästä lähtien. Lisäksi toivon, että kysyjät lukevat vastaukset ja niihin mahdollisesti linkatut sivut tarkkaan ettei tarvitse samaa asiaa jauhaa sivutolkulla. Tätäkin on nähty.

Tiukempi moderaattorilinja voisi olla myös paikallaan. Ja oikeastaan olen arcatanin kanssa samaa mieltä ketjulukosta.

juha127 [20.02.2006 19:00:07]

#

Itselleni tulee välillä olo että nyt pitäisi lähettää tuollainen viesti, ja kun viesti on kirjoitettu tulee mieleen, että "no jaa" ja painan edellinen painiketta.

Tässäkin viestissä mietein onko kannatavaa lähettää tämmäinen. :)

Tumpelo [20.02.2006 19:01:15]

#

Noh, täällä tämä keskustelu on pysynyt kuitenkin suurin piirtein kohdallaan, mutta juuri vasta oli Siilisoftwaren foorumilla aika huvittava tilanne; asiattomia viestejä tuli jonkin verran jonka jälkeen 90% viesteistä oli sellaisia että "Voi ***** kun täällä on näitä asiattomia viestejä" eivätkä ne sen asiallisempia olleet. Lopulta siellä ei keskustelu muusta kuin keskustelusta... :D Tuo tilanne ei onneksi kestänyt kovin kauaa...

Metabolix [20.02.2006 19:06:43]

#

Ketjulukossa vain on se paha puoli, että jos joskus sattuu jollakulla olemaan järkevääkin sanottavaa, niin sitäpä ei pääsekään enää sanomaan. Tuosta pelikone-ketjusta tuli paljon parempi, kun sieltä hävisi yllättäen muutamia viestejä, ja nyt se näyttäisi kulkevan taas varsin hyvään suuntaan. Aiheen lukitus taas olisi ollut paljon ikävämpi ratkaisu.

Eli panostakaamme kaikki (myös minä) omalta kohdaltamme asialliseen keskusteluun, niin kaikki pääsevät helpoimmalla eikä sivustolle tule liikaa moderointivälineitä.

Edit. Hassu sana tuo ketjulukko. Jotenkin siitä tulee mieleen sellainen rautakahle :)

Edit2. Sanonpa nyt kuitenkin vielä, että kaikesta huolimatta jokainen voisi aivan itsekin yrittää ensin lukaista keskustelun ohjeet, käväistä napsauttamassa hakunappia ja piipahtaa opassivulla ja koodivinkkien parissa, ennen kuin taas joudumme kertomaan, kuinka saa nuolilla liikuteltavan picture boxin törmäämään toiseen picture boxiin.

sooda [20.02.2006 19:06:57]

#

Arr, harmittaa kun itsekin joskus tosiaan syyllistyn vähän epäasiallisiin viesteihin. Onhan sitä jokainen itse aluksi aloittelija. Yritänpä minäkin olla vähäsen asiallisempi tästedes. Joskus sitä vaan lipsuu irkistä nauramasta ihan tänne asti, siellä se keskustelun laatu on huomattavasti... löysempi. Irkissäkin tota pelleilyä pitäisi oikeastaan rajoittaa. :)

Sama kuin ajv:llä, itse kylläkin olen muistaakseni aina aika paljon yrittänyt itse paljon, ja tiedostin kyllä sen, etten osaa aluksi mitään hienoa tehdä (vaikka kyllä sitä unelmoitua on paljon tullut kuitenkin "Oooh vau, tommosen mää teen sitten joskus vuosien päästä isona" ^^) Jotkut vaan tuntuvat sitten olevan niin avuttomia, että siihen meinaa mennä hermot, kun ei voi omaa päätä käyttää, vaan pitää jokaista asiaa kysyä erikseen, tms, kun säästyis kaikkien vaivaa jos vähän viitsis itsekin yrittää. No, jos ei itse keksi järkevää palautetta, niin pitää tosiaan antaa muiden sanoa jotain :)

tkarkkainen [20.02.2006 20:12:43]

#

Metabolix kirjoitti:

Edit. Hassu sana tuo ketjulukko. Jotenkin siitä tulee mieleen sellainen rautakahle :)

Minusta se tuntuisi lähinnä suojaavan polkupyörää varkauksilta :)

sooda kirjoitti:

Irkissäkin tota pelleilyä pitäisi oikeastaan rajoittaa. :)

Ai? Asenna Gentoo ;)

IRC-kanava on ehkä jopa tarkoitettu hieman vapaamuotoisempaan keskusteluun, mutta minusta sinnekin saisi tulla hieman kuria. Pariin otteeseen olen tituleerannut kanavaa kavereilleni trolliputkaksi, joka on minusta oikeastaan välillä aivan liian osuva nimitys.

Avun antaminen yhtä riviä pidempien koodiongelmien kanssa tosin on IRCissä hieman hankalaa pastebinien kanssa sähellystä, ja foorumi luultavasti on parempi paikka niille. Muuhun yleiseen keskusteluun IRC soveltuukin täydellisesti.

BlueByte [20.02.2006 22:18:47]

#

miksi minu threadi poistettii
oli asiallinen ja ajankohtane

Metabolix [20.02.2006 22:33:59]

#

BlueByte kirjoitti:

miksi minu threadi poistettii
oli asiallinen ja ajankohtane

Ehkäpä Blaze ei tykkää curlingista ;)
Blaze myös tämän ketjun innoittamana potki IRCistä porukkaa (peräti yhden henkilön, mikäli onnistuin kaikki laskemaan) aika mielivaltaisesti ("kato vähän ketä haukut noboksi"). Mutta mehän luotamme kaikki Blazen arvostelukykyyn ja olemme valittamatta :) Ehkäpä IRCissäkin lähtee keskustelun suunta taas paikoitellen nousuun, eikä tarvitse kovin monta kertaa Gentoota mainostaa vastaukseksi. (Se muuten puuttuu tuosta Antin esimerkkikeskustelusta.)

Blaze [20.02.2006 23:32:27]

#

Hei, tehän saatte mut vaikuttamaan ihan ilkimykseltä :(

Antti Laaksonen [20.02.2006 23:34:07]

#

En usko, että kukaan lähettää viestin ajatellen "tämän voisin helposti selvittää haulla, mutta enpä nyt viitsi, vaan ärsytän mieluummin Putkan väkeä". Haku on tehokas väline, jos tietää, mitä etsii. Mutta jos ei tiedä keskeistä avainsanaa, haulla ei usein löydä mitään. Olen myös huomannut, että jos jotain asiaa ei oikein hallitse kunnolla, tekee mieli kysyä koko ajan varmuuden vuoksi neuvoa joltain taitavammalta. Näin on esim. silloin, kun minä laitan ruokaa. :)

PS. Blaze, pidä vain jöötä irkin puolella! :)

setä [21.02.2006 10:08:18]

#

En tosin sivustoja kovin hyvin tunne mutta mielestäni putkapostin sivusto ja keskustelut ovat enimmäkseen tyylikkäitä ja asiallisia, kiitos sivuston ylläpitäjän joka on oivallinen esimerkki muille tiukan asiallisesta ja selkeästä tekstistä. Sivustolla on myös persoonallisuuksia, joiden tyyli on hauskaa ja värikästä ja toivon mukaan kalkkiksillekin ymmärrettävää. Eiköhän suhtauduta kunnioittavasti jokaiseen putkassa kävijään ja muistetaan että tämäkin sivusto on julkinen.

squid [21.02.2006 14:16:22]

#

Irkissä pieni kuittailu ei niinkään haittaa, kun kaikki kanavalla olevat ovat jo kuitenkin "tottuneet" siihen. Mutta mutta, täällä keskustelussa voisi olla ihan hyvä pitää ASIALLINEN linja, eikö esimerkiksi aina linkittää sitä hakua osoittavaa kuvaa. Varmasti kaikki ovat hakeneet vastausta ennen tänne kirjautumista/kirjoittamista, mutta eivät ole niin kokeneita haun kanssa...

Kiitos, tässä taas melko turhan viesti?

tkarkkainen [21.02.2006 15:43:40]

#

Suora lainaus irkkikanavan logista: "no ehkei se löydä tota tiedostoa uuno". En sanoisi tätä neuvomiseksi. Parillakin tyypillä on tapana uunotella kysyjää vastatessaan. Tämän ilmiön haluaisin pois. En tiedä tarkoittavatko vastaajat tuon vitsiksi, mutta kysyjä haluaa vastauksen, ei surkeita vitsejä.

E.K.Virtanen [21.02.2006 23:35:05]

#

Et Antti olisi paremmin sitä voinut enää sanoa.
Tiedän lukuisia henkilöitä jotka eivät enää vaivaudu kotimaisille foorumeille lainkaan kun ne ovat surullisen kuuluisia siitä että aloittelijoiden ja "tyhmien" kysyjien kohtelu on toisinaan jopa raakamaista.

"Parhaimmillaan" tuntuu että jotkut pyörivät sivustoilla vain ja ainoastaan päästäkseen ensimmäisenä "kuittaamaan" jonkun "tyhmän" kysymyksen.

Mutta onneksi näitä on vain merkittävä vähemmistö joskin se esillä olevinkin.
Pääos. putkalaisista kuitenkin varsin kivaa jengiä.

GoldenDragon [05.03.2006 19:58:05]

#

Itselläni ongelmaa asiallisuudessa ei juuri keskustelupalstoilla ole :P
Asiallinen kun olen luonnostani. Mutta joidenkin asiallisuus on kyllä huolestuttavalla tasolla. Jatkasivat kaikki vaan asiallista linjaa ilman vinoiluja.

juhaz [06.03.2006 08:31:17]

#

Olen huomannut. Melkein aina, kun nykyään kysyy mitä tahansa neuvoa täällä foorumilla vaikka onkin vanha keskustelija niin ei tule kuin asiattomia juuri tuon kaltaisia viestejä vastaukseksi. Ohjelmointiputka on muuttunut todella samankaltaiseksi mureankuhan kanssa tuollaisten viestien takia vaikka ennen tämä oli ohjelmointiharrastajien sivu, jossa sai hyviä neuvoja melkeinpä mihin tahansa tarpeeseen.

Latska [06.03.2006 13:13:43]

#

Pitää vielä toiseen kertaan vastata tähän vaikka se vähän turhaa onkin. Kun rekisteröidyin tänne aloittelevana koodarina vuoden 2004 alussa ja kysyin aivan samoja asioita, mitä nykyisetkin aloittelijat, sain ystävällisiä vastauksia. Ne kannustivat minua jatkamaan koodausta, koska luotin, että täältä saan apua jos tulee ongelmatilanteita. Opin sitten lukemaan manuaalia ja heitin aloittelijan viitan pois harteiltani. Ja kuten jo sanoin, tunnistin itseni parista kohdasta tuossa. Pitää muistaa, että on itsekin ollut joskus täydellinen aloittelija ja, että tyvestä puuhun noustaan. Olen siis koittanut parantaa keskustelutapojani. En tiedä kyllä, miten onnistuin.

ville-v [07.03.2006 15:05:42]

#

On se kumma kun ihmiset eivät ymmärrä sarkasmia >:)

/ctcp #ohjelmointiputka TYKKIPELI


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta