Moi!
Osaako kukaan sanoa mihin ihmeeseen minulla katoaa ä ja ö kirjaimet aina välillä nettisivuiltani?
Tekeekö php sen vai serveri? Otin esimerkiksi rss feedin jatkoajalta omille sivuilleni ja siitä puuttuu ääkköset ja cutenews uutis systeemistä katoaa myös...
firefox näyttää kysymysmerkin salmiakkikuvion sisällä ja ie näyttää pelkän laatikon.
Onko minulla jäänyt php.inistä joku säätö laittamatta, vai mitä?
Koneena on winxp ja serverinä on Abyss web server x1, php on versio 5.0.4.
mikä sivusi osoite on?
Ihan ensin tarkista mitä merksistökoodausta editorisi käyttää, ja merkistökoodaus pitäisi olla sama myös sivun headerissa. Tämä on yleinen syy. Eli jos cutenews on koodatttu ISO-8851-1 ja muokkaat sivua editorillasi joka tallentaa tiedon UTF-8 muotoon, tulee laatikoita ääkkösten tilalle.
Ja mikä on asetettu serverin conf tiedostossa. Ja vielä mikä on järjestelmän oletus merkistö koodaus. Jos nämä ovat kaikki samat.
Noh hieman sekava selitys..
aattelin vaan että vois kattoo että toimisko mulla... ku on kai sellastki tapahtunu et servu näyttää omistajalleen pelkkää sanonko-mitä, mutta muille kaikki näkyy ihan hyvin.
sivun osoite on http://www.idantraktor.ath.cx siitä löytyy se jatkoajan rss feedi etusivun alareunasta ja toinen sivu on http://www.heimoveljet.ath.cx/hv/index.php siitä löytyy cutenews. (ne on sit ihan kesken vielä!)
Cutea sain tosin korjattua kun kirjoitin ä-kirjaimen dreamweaverilla suoraan sinne tekstitiedostoon mistä se hakee uutisen, kun se tekee ä-stä semmoisen "ihmeellisen".
Se ihmetyttää että tätä ongelmaa ei aina ole ollut,se vaan ilmestyi yhtäkkiä. En muista vaan mitä oon tehnyt, päivitinkö serverin uudenmpaan vai php:n version...
Tuo Juhan vastaus on varmaan ihan järkeenkäypä ja yritän selvitellä sitä, jos se johtuisi siitä.
Nyt katsoin tuota serverin conf filua ja siellä ensimmäinen rivi <?xml version "1.0 encoding="UTF-8"?> onko tuossa se selitys?
saattaa olla mutta toimivilta näyttäis mun mielestä
KingOfTheWorld kirjoitti:
Se tarkoitettu ongelmakohta on aivan sivun alaosassa otsikolla "News Headlines". Jää muuten varmasti huomaamatta käyttäjältä, joka ei sitä vartavasten osaa etsiä. Vasemmassa palkissa on aivan liikaa tietoa ;) Toivottavasti yksi kehitteillä oleva asia on sivujen nopeutus, aukesivat varsin hitaasti. (Palvelin tai sen yhteys hidas?)
Ei näyttäisi toimivan FF:llä eikä IE:llä (joka joskus arpoo oikein huonot charset-merkkailut). Juu... voisi kai tämän jättää postaamattakin, kun en auttaa osannut... menkööt :)
Ylipäänsä on joskus hyvä kirjottaa ä:t ja ö:t (en tiedä, teitkö näin) entititeeteillä. Tällöin Ä=Ä ä=ä Ö=Ö ö=ö
Listä osoitteessa http://www.w3schools.com/tags/ref_entities.asp
Itse en kyllä noista entiteeteistä perusta, koska jos merkistökoodaukset on laitettu kohdalleen, ei entiteettejä tarvitse skandeissa käyttää. En tiedä, onko niissä muuta ongelmaa kuin koodin ylenmääräinen sotkuisuus, mutta siinähän sitä jo onkin.
JohnDoen kysymykseen en kyllä osaa oikein mitään sanoa, kun ei ole tietoa siitä, mihin muotoon on tiedostot tallennettu jne. Juttu on kuitenkin ihan niinkuin tuolla ylempänä juha127 sanoi: vika voi olla siinä, että tiedosto, johon uutiset laitetaan, on tallennettu levylle käyttäen jotain muuta merkistökoodausta kuin se, jolla uutiset tallennetaan. Suomessahan nettisivuilla käytetään lähinnä ISO-8859-1 (latin 1)- ja UTF-8 -merkistökoodauksia. Vika on siis siinä, että merkistökoodaukset menevät "ristiin", mistä johtuen sitten merkit eivät näy.
Mitä nyt vähän noita sivuja vilkaisin, niin ainakin tuolla heimoveljet-sivulla sivun merkistökoodaukseksi on ilmoitettu UTF-8. Epäilisin, että tiedostot on kuitenkin tallennettu ISO-8859-1 -muotoon, koska sitä Winukka vissiinkin käyttää. Kun tiedostot tallentaa uudelleen UTF-8-muotoisiksi, ongelman pitäisi kadota.
Ittelläni ku sillon tällön tulee yhen skriptin kanssa (joka toimii ja tekee Permission denied-virheitä) normaali Ä tai ä, Ö tai ö tulee semmoseks "vänkyrää" A:ta muistuttavaks kirjaimeks. Entiteeteillä toimii ok.
Helpoin ratkaisu on katsoa, mitkä väärät merkit ovat ääkkösten tilalla, ja korvata nämä merkit oikeiksi funktiolla str_replace.
LaNu kirjoitti:
KingOfTheWorld kirjoitti:
Se tarkoitettu ongelmakohta on aivan sivun alaosassa otsikolla "News Headlines". Jää muuten varmasti huomaamatta käyttäjältä, joka ei sitä vartavasten osaa etsiä. Vasemmassa palkissa on aivan liikaa tietoa ;) Toivottavasti yksi kehitteillä oleva asia on sivujen nopeutus, aukesivat varsin hitaasti. (Palvelin tai sen yhteys hidas?)
Ei näyttäisi toimivan FF:llä eikä IE:llä (joka joskus arpoo oikein huonot charset-merkkailut). Juu... voisi kai tämän jättää postaamattakin, kun en auttaa osannut... menkööt :)
Joo toi yhteys oli tuolloin tukossa kun oli muutakin liikennettä tässä päällä.. Nuo sivut on valmis pakettina asennettu ja siellä ei juurikaan muuta käyttöä enää ole kuin tuo vieraskirja... Mutta kiitos kumminkin mielipiteistä :)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.