Nyt sitten kilpailukeskustelun poistamisen kunniaksi näyttää uusi kilpailu lähestyvän. Kuvan ja putkan sorsan perusteella hommana on älyn koodaaminen.
Onkos kansalle tarjolla tarkempaa spoileria siitä, mitä tulevan pitää? Vai pidetäänkö jännitystä yllä vielä (vajaa) viikko?
Tosiaan tarkoitus on tehdä älykäs ohjelma. Ohjelman älykkyys mitataan älykkyystestin avulla.
Esim. ohjelmalle annetaan tällainen tehtävä:
Jatka sarjaa A1, B2, C3...
Nyt ohjelman pitää tietää, että seuraavaksi tulee D4.
Nähtäväksi jää, voiko jokin ohjelmista päästä Mensan jäseneksi.
Älykäs, mutta onko moisen luvallista oppia? Eli laittaa muistiin asioita jonkinlaiseen omaan data-kansioonsa/tiedostoonsa? Muisti kun on niin ikään eräs älyn piirteistä. Eritoten oppiva muistaminen, eli muistaa virheensä ja muuta. Bonusta sitten vielä siitä että saa muistin toimimaan nopeasti..
-Grey-
Ohjelma ei voi panna tietoja muistiin testin aikana. Sen pitää siis aina aloittaa puhtaalta pöydältä.
Käytännössä oppivan ohjelman teko olisi hyvin vaikeaa, kun ohjelma ei saa mitään palautetta vastauksista.
nyt tuntuu siltä että ohjelman teosta tulee ihan pirun vaikeata...
Oliko se nyt niin ylivoimaista odottaa kilpailun alkuun asti? Tämähän vie koko idean kilpailun alkupäivämäärältä, kun etukäteen kerrotaan ideasta jotakin.
Oppivalle ohjelmalle voi luonnollisesti listata itse keksimiään esimerkkitapauksia, joista se sitten opettelee, ja kilpailuun lähettää jo valmiiksi oppineen ohjelman. Sellaisen jos väsäätte niin, että sillä pärjää hyvin, niin johan on hienoa.
Ah, tuohonhan voisi peräti osallistua, olisi mukava koodailla pitkästä aikaa jotain missä grafiikalla ei ole väliä. ^-^ Tosin epäilen kykenenkö läheskään voittajaohjelmaa tekemään mutta samapa tuo, yrittänyttä ei laiteta.
Tietenkin saattaisin (HUOM. saattaisin) minäkin osallistua, mutta koska olen vasta 12 vuotta, niin minulta ei mitään voittajaohjelmaa luultavasti tule.
hmm, saatanpa osallistua, riippuu täysin säännöistä.
Voisiko Antti lähetellä 1.9. sääntöjä? (ihan jännityksen takia vasta silloin)
Metabolix: Minusta on hyvä tietää kilpailun ideasta vähän etukäteen, niin voi jo alkaa miettiä ohjelman toteutusta. Tarkoitus on kuitenkin saada kilpailuun mahdollisimman älykkäitä ohjelmia. Aloituspäivänä julkaistaan kilpailun tarkat säännöt ja osallistumisohjeet.
No mutta mikä kilpailu se sellainen on, jossa otetaan varaslähtö? Eikös tarkoituksena ole kilpailla siitä, kuka onnistuu kilpailuajan rajoissa tekemään parhaan ratkaisun?
Olen samaa mieltä Metabolixin kanssa.
Ehkä kilpailuaikaa voisi pidentää, jos tehtävä tuntuu liian vaikeelta?
On kyllä tyhmää julkaista ideaa ennen kilpailun alkamista...
Muutes, voitko sen verran spoilata vielä että pitääkö ohjelman toimia Windowsilla? Minulla kun on Linux eikä Wikatoosaa millään koneella joten kääntäminen menisi aika hankalaksi...
Milloin tulee seuraavan kerran sellainen kilpailu, jossa ei tarvitsisi tehdä tekoälyä? ;)
Aiheen paljastus tässä vaiheessa voi korkeintaan parantaa kilpailun ohjelmien tasoa.
Ohjelmat testataan Windowsissa, mutta jos ohjelman saa muuten tehtyä, kääntäminen ei ole ongelma.
Seuraavista kilpailuista ei ole vielä suunnitelmaa.
Antti Laaksonen kirjoitti:
Jatka sarjaa A1, B2, C3...
Nyt ohjelman pitää tietää, että seuraavaksi tulee D4.
Tuollaiset testit ovat ihan huuhaata. D4 on ihan yhtä oikea vastaus tehtävään kuin Ö99. Onhan sekin erään sarjan alku. Minua ei höpöhöpötestit kiinosta, joten enpä viitsi osallistua. Parhaimmat kilpatehtävät ovat sellaisia, joiden vastauksesta voidaan perustella miksi se on oikein tai väärin.
Oikea vastaus on se, jonka suurin osa ihmisistä valitsee. Esim. jos tuhat ihmistä tekee tuon tehtävän, ainakin 999 ilmoittaa vastaukseksi D4. Näin sarjaan on yksi luonnollinen jatko, ja juuri se ohjelman on löydettävä.
Mensa tuskin hyväksyy jäseneksi, jos vastaa tehtäviin tahallaan väärin ja liittää jokaiseen 15. asteen polynomin oman ratkaisun perusteeksi...
Minulla on nyt sellainen kutina, etteivät ohjelmaa testaavat sarjat ole aivan tuollaisia kuin Antin esimerkki.
Voipi olla... 1.9. lähetän yhden kysymyksen, jonka paljastan vasta silloin jännityksen takia.
Antti Laaksonen kirjoitti:
Oikea vastaus on se, jonka suurin osa ihmisistä valitsee.
Ja mites tämä sitten päätetään? Ihmisiä on 6 miljardia ja ei ole aina selvää mikä on loogisin jatko. Esim. kuvaako lukujono 1, 2, 3 ... positiivisia kokonaislukuja vai Fibonaccin lukuja? Tai 3, 5, 7 ... parittomia lukuja > 1 vai alkulukuja > 2? Voin ihan hyvin väittää, että juuri minun vaihtoehtoni on loogisin, sillä minun tuntemani kavereiden joukossa vastaus on yleisin.
Jos lukujono alkaa "1, 2, 3" tai "3, 5, 7" tai vaikkapa "a1, b2, c3", lienee sanomattakin selvää mikä on yleisin vastaus jonon jatkoksi.
Mielenkiintoinen idea, mutta eräs pieni rajoitus tuli mieleeni: Ohjelmahan ei saanut tallentaa erillisiä tietoja kilpailutehtävien aikana? Tässä tapauksessa loogisinta olisi lienee olettaa, että ohjelmalle saa kertoa etukäteen tiettyjä perusasioita kuten aakkoset, numeraaliset perusfunktiot sekä muutamia muita perusasioita, kuten yö ja päivä?
Olga kirjoitti:
Jos lukujono alkaa "1, 2, 3" tai "3, 5, 7" tai vaikkapa "a1, b2, c3", lienee sanomattakin selvää mikä on yleisin vastaus jonon jatkoksi.
Mitenkä niin? Lukujonon määritelmän perusteella seuraava luku voi olla mikä tahansa.
Helsinki on Suomen pääkaupunki, vaikka Pekan ja kavereiden mielestä pääkaupunki on Rovaniemi ja kaupungin määritelmän mukaan sen nimessä voi olla mitä tahansa kirjaimia.
Sarjat suunnitellaan niin, että niihin on aina yksi selkeä vastaus.
Miten näiden tehtävien anto tekoälyille sitten hoituu? Ei ne suomeakaan voi ymmärtää.
Eli ainoa vaihtoehto on antaa merkkijono/taulukko, jossa on juuri noita sarjoja ym.
Sitten se ratkaisu taas riippuu siitä onko henkilö koodannut sen osaamaan kaikkia mahdollisia juttuja. Oikeaa älyä kun on helvetin vaikea koodata.
Eli tässä kilpailussa on kyse pohjimmiltaan siitä kuka opettaa tekoälyään eniten... Itselläni ei kyllä aikaa ole moisiin hukattavana. Mahdollisesti täytyisi opettaa tekoälylle 1000 eri asiaa, jotta se osaisi ratkaista edes osan tehtävistä. Ellei sitten eri tehtäviä anneta kilpailun alkamispäivänä?
Edit: toivottavasti tästä ei tule taas aikaan perustuvaa kilpailua, koska silloin kyse on vain optimoinnista, jolloin kilpailun idea menee kokonaan hukkaan.
Odottakaa nyt hyvät ihmiset niitä sääntöjä ennen kuin valitatte niistä.
Samalla tahdon toivottaa onnittelun Heikille. Onneksi olkoon, Heikki.
Jaska kirjoitti:
Olga kirjoitti:
Mitenkä niin? Lukujonon määritelmän perusteella seuraava luku voi olla mikä tahansa.
Tietysti voi, mutta ajattelepas nyt maalaisjärjellä. Kysyt vaikkapa miljoonalta suomalaiselta jatkoa jonolle "1, 2, 3", niin todennäköistä on että voit laskea yhden käden sormin ne jotka vastasivat jotain muuta kuin 4. Tokihan voit itse keksiä vaikkapa sata eri vaihtoehtoa tuohon jatkoksi, mutta siinä tapauksessa voit ainakin heittää hyvästit kilpailun voitolle :)
Olen ezulin kanssa samaa mieltä. Antilta voi odottaa laadukkaita kisoja. Älyn ja loogisen päättelyn ohjelmointi ei ole lainkaan huono idea. Varmasti kehittää koodaajan omaa päättelykykyä ja nokkeluutta.
T.M. kirjoitti:
Miten näiden tehtävien anto tekoälyille sitten hoituu? Ei ne suomeakaan voi ymmärtää.
Perkules, T.M. kysyi sen, mitä minä ajattelin silloin kysyä 1.9. Eli, minun ratkaisuni tuohon kuitenkin olisi, että lomakkeessa olisi lista mahdollisista tehtävistä, vieressä olisi tekstikenttä, ja siihen kirjoitettaisiin tehtävän alku, ja sitten napista painamalla se kertoisi siihen luonnollisen jatkeen.
T.M. kirjoitti:
Siispä pitäkäämme kilpailu siitä, kuka ohjelmoi parhaiten suomea ymmärtävän ohjelman.
Gwaur kirjoitti:
T.M. kirjoitti:
Siispä pitäkäämme kilpailu siitä, kuka ohjelmoi parhaiten suomea ymmärtävän ohjelman.
Elikkä kirjoitetaanko sitten ohjelman joka vastaa suomenkielisiin kysymyksiin kuten oraakkeli? vai?
Koittakaahan poijjaat jaksaa odottaa vielä yks päivä niin sitte ei tarvi enää arvuutella :)
Keskustelu jatkuu omassa aiheessaan:
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.