Koetin tässä löytää Putkan vinkeistä sellaista QB vinkkiä, joka olisi tarjonnut käyttöön SUBin, jolla olisi voinut PRINTata tekstiä sotkematta taustaa. Sopivaa en kuitenkaan löytänyt. Basguruissa taisi kerran olla joku, mutta ne ovat minulta jo ajat sitten kadonneet.
Kuitenkin, olen ajatellut käyttää sitä vinkkiä SCREEN 12, ja myös SCREEN 11. Teksti mikä PRINTataan on muuttujissa. Jos joku haluaa kysyä missä sitä tulen käyttämään, kyse on GUI - projektistani, johonka olen saanut jo aikaan esim. alun kätevälle aliohjelmalle, jonka avulla saa aikaan melko yksinkertaisia ikkunoita. Niin, ja on minulla tekeillä asetustiedosto, jonka tekstejä muuttumalla voi muuttaa koko systeemin kielen ^_^
-Grey-
On täällä nyt jonkunlainen kuitenkin. En ole kyllä itse testannut. Tämä taitaa kuitenkin olla SCREEN 13:sta.
https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/
Siinä joutuu asettamaan alussa SCREEN 13, ja enkä siksi sitä mene huolimaan. Varsinkin kun tuossa näyttäisi olevan jotenkin liiaksi purukumia seassa :-P
-Grey-
Basgurun koodipätkä lukee fontit näppärästi muistista, mutta siinä on ongelmana se, että ainoastaan ASCII-koodit 0-127 toimivat, esimerkiksi skandinaaviset merkit jäävät tämän alueen ulkopuolelle. Ehkä parempi tapa on ladata fontti taulukkoon. Tähän tarkoitukseen Dj Wolfin vinkki on ihan hyvä ja toimii myös muilla näyttötiloilla pienen jatkokehittelyn jälkeen. Tämä versio on näyttötilalle 12.
DECLARE SUB Txt (tek$, mika.x!, mika.y!, vari!) DEFINT A-Z CLS SCREEN 12 'aluksi on pakko olla screen 13... DIM SHARED kirjain(1 TO 8, 1 TO 16, 1 TO 255) AS INTEGER 'ladataan fontit muistiin PALETTE 15, 0 FOR asciikoodi = 1 TO 255 IF asciikoodi = 7 THEN asciikoodi = 8 COLOR 15: LOCATE 1, 1: PRINT CHR$(asciikoodi) FOR y = 1 TO 16 FOR x = 1 TO 8 vari = POINT(x - 1, y - 1) kirjain(x, y, asciikoodi) = vari NEXT x NEXT y NEXT asciikoodi PALETTE 15, 4144959 'tyhjennetään näyttö CLS 'sotketaan taustaa FOR i = 1 TO 10 LINE (RND * 200, RND * 50)-(RND * 200, RND * 50), 2 NEXT 'tulostetaan tekstiä Txt "Tausta ei sotkeennu!", 1, 20, 15 DEFSNG A-Z 'aliohjelma tekstin tulostamiseen SUB Txt (tek$, mika.x, mika.y, vari) FOR kerrat = 1 TO LEN(tek$) asciikoodi = ASC(MID$(tek$, kerrat, LEN(tek$))) FOR y = 1 TO 16 FOR x = 1 TO 8 IF NOT kirjain(x, y, asciikoodi) = 0 THEN kirjain(x, y, asciikoodi) = vari PSET (x + mika.x, y + mika.y), kirjain(x, y, asciikoodi) END IF NEXT x NEXT y mika.x = mika.x + 8 NEXT kerrat END SUB
Pienen viilailun jälkeen tuo lähti toimimaan. Nyt minulla on valikon alku SCREEN 12 (WIDTH 80, 30 saa tekstistä siedettävän kokoista). Vielä sitten toimiva valikko, ja sen jälkeen kansioikkunoiden kimppuun, ja kuvakkeiden. Tulen kyllä vielä kysymään neuvoa kuvakkeiden lataamisesta taulukkoon, mutta se sitten ajallaan ^_^
-Gey-
Lähettäkää mulle QB ohjelman teko ohjeita.PLZ!
hotso2002@luukku.com
Sinun on turha pyydellä joka viestiketjussa lähettämään valmiita ohjelmia tai pelejä: paitsi että niitä tuskin moni jaksaa laatia, niitä tutkimalla et kuitenkaan opi ohjelmoimaan. Ohjelmoinnin opettelu alkaa yksinkertaisista pikkuohjelmista - pelin tekeminen itse ei tule onnistumaan välttämättä edes ensimmäisenä vuonna. Anteeksi, jos olin vähän epäystävällinen.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.