Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ilmainen ohjelma levykuvan tekoon

Sivun loppuun

HellCome [20.07.2006 11:19:27]

#

Huomenta jälleen.

Silmien ja järjen seistyä päässä jo kolmisen viikkoa olen väkerrellyt työmaalla käyttispäivityksiä 2000 -> XP pro. Kyseinen operaatio nyt ei juurikaan vienyt aikaa, mutta tämä jatkuva ohjelmien asentaminen adminille ja userille syö hermoja. Eikä siinä mitään, jos koneita olisi muutama, mutta kun niitä onkin nyt kaikenkaikkiaan sitten ~30 tsipaletta (nyt ollaan menossa jo melkein puolivälissä) ja kuten Portin Pili sen oivalsi, niin melkein jokaisen ohjelman asentamisen jälkeen täytyy kone käynnistää uudestaan. Parhaimmillaan kone täytyy bootata kulloisenkin käyttäjän asetusten vaihtamisen jälkeen.

Laiskana kaverina olen yrittänyt ehdotella, että tehtäisiin yhdestä koneesta levynkuva ja pudoteltaisiin se sitten verkosta muihin koneisiin, mutta ei. Puljulla ei kuulemma ole mitään intoa sijoittaa turhiin lisensseihin.. Mutta nyt rupeaa jo ahdistamaan, kun nakuttelen koneille näitä policyjä. Tuhat ja yksi kohtaa pitää käydä muuttamassa, mutta auta armias, koko höskää ei voi kopioida muille koneille, vaan jokaiseen pitää tämäkin tehdä erikseen.

Vanhana peltiseppänä tiesin ehdottaa, että käytettäisiin jotain ilmaista imagetsuipparia, mutta sekään ei kelpaa, kun eivät osaa sellaisia käyttää. Hynkel, olkoon sitten niin, että minä opettelen moisen vempaimen käytön.. mutta mikähän olisi tunnetusti toimiva ja verrattain yksinkertainen orjuutettava tekemään tylsistyttävä työni?

Blaze [20.07.2006 12:34:19]

#

Mmmm... dd? :P

HellCome [20.07.2006 13:02:25]

#

... dd?

sooda [20.07.2006 13:24:17]

#

Jep, dd.

HellCome [22.07.2006 21:11:45]

#

Ai DD? Ei, kyllä taidan sittenkin väkertää käsipelillä loputkin koneet. Sitäpaitsi se jaksamattomuuden tunteen alkuperä selvisi ainakin osittain; neekerisankkeri ja hyppykuppa, eli kesäflunssa. Huippaa ja horjuttaa vaikkei ottaiskaan.

Tula tuulan tuli tuli tei, kuka kumma mun järkeni vei, mun mömmöni, pulverit, pillerit muut, joko irtoisi multakin taiteellisuus, mitä kaipaisin minä muuta?

sooda [22.07.2006 22:07:31]

#

Mitäs vaikeaa dd:ssä nyt on? (se on muuten pienellä ;) Kaksi levyä vaan yhteen koneeseen kiinni, ja dd if=/dev/hda of=/dev/hdb (tjsp :D) tyyliin levy a kopioidaan b:lle.

renni [22.07.2006 23:12:33]

#

Partimage vois olla mukavampi väline.

Metabolix [23.07.2006 00:44:00]

#

Minä kloonasin kyllä varsin sujuvasti dd+nc-yhdistelmällä yhden neljän gigan levyn verkon yli, ja hyvin toimii.
Lähdekoneella:
dd if=/dev/hda | nc -l -p 8080
Kohdekoneella:
nc hostin_osoite 8080 | dd of=/dev/hda
Näissä siis 8080 on käytettävä portti. Käytettävä ohjelma nc on siis netcat pitemmältä nimeltään.

Levyä kloonattaessa on syytä muistaa, että siinä tulee kloonattua kaikki tyhjäkin tila. Ei se nykykoneilla enää niin hirveän nopeaa ole sekään touhu, ei siis verkon yli ainakaan. Gigan verkossa voisi jo mennäkin, mutta tällä 54 Mbps WLANilla kesti hetkisen siirtää neljän gigan levyä. :)

HellCome [31.07.2006 15:04:21]

#

Juu ei, kiitosta kiitosta vuan. Olin tuossa muutaman päivän saikulla ja joutui eräs vakituinen tekemään samaa hommaa muutaman päivän. Takaisin tullessani olivat sitä mieltä, että yrittävät kerjätä rahoitusta Ghostin lunastukseen..

Metabolix [31.07.2006 16:28:11]

#

Turhaa sinänsä, kun voisi aivan hyvin käyttää ilmaisia vastineita. Syystä tai toisesta Linuxia käyttämättömät tuntuvat kammoavan sen työkalujen käyttämistä tuollaiseen. Liekö sitten niin suuri kynnys uskoa, että komentoriviltä käskytettävä järjestelmän perusohjelma voisi toimia kunnolla ja olla helppokäyttöinen...

HellCome [03.08.2006 11:38:26]

#

Voit olla oikeassa, sillä (kauhu)kokemukseni linuxin parissa ovat sitä luokkaa, että en selviä traumoistani koskaan. Ainut asia, mikä saa minut raivon partaalle niin lyhyessä ajassa on Linuxin käyttö. Sitä jaksaa aina ihmetellä, minä kun olen tällainen Buddha, ainakin ulkomuodoltani. Noh, mutta asiaan:

Firman koneissa on syystä tai toisesta Wintoosat, eivätkä kollegatkaan ole juuri tainneet Unixia saatika Linuxia käyttäneet. Mahtaakohan olla ensimmäisessäkään koneessa edes moisia härveleitä, vaikka Suomen korkealiitoisimmasta opinahjosta puhutaankin.

Ei, minä vain en osaa Torvaldsin vempaimia käyttää. Ja ne kerrat, kun olen yrittänyt sovittelevalla asenteella ehdottaa yhteistyötä, niin voi sitä nalkutuksen määrää minkä aparaatti suoltaa ilmoille. Taitaisi olla eukon pitäminen helpompaa, kuin Linuxin opettelu minulle.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta