Olen aivan noob näissä PHP-jutuissa toistaiseksi, please laugh at me =)
Onko mahdollista, ettäsaisi html-sivun sisälle tungettua php:tä jollakin koodilla, vaikka linkittämällä php-sivulle ja sitä kautta html-sivulle? Eräs ystäväni ei suostu olemaan millään tavalla php:n kanssa yhteydessä ja minä tekisin vaikka kaikki sivut php:llä, joten ongelma on suuri. PHP:tä kun sivuille tarvittaisiin.
//edit. Onko mahdollista, että tekisin erillisen php-sivun, jonka tyyliin "avaisin" html-sivulla? Valitan huonoa selitystä :)
Ai häh? Kyllähän se onnistuu, tee joku tiedosto jonka pääte on vaikka php (esim. index.php), niin se menee php-tulkin läpi. Sinne voi hyvin laittaa html:ää ja php:tä, tyyliin <p>Moi, olet <em><?php echo "hassu"; ?></em></p>
Mikäli ymmärsin, haluat PHP:ta HTML-sivulle.
Tämä onnistuu näin:
<?php //PHP-koodi alkaa. print "Hello, World!"; //Tulostetaan tekstiä sivulle. ?> //PHP-koodi loppuu.
...mutta, jos haluat änkeä tiedoston sivullesi (joka on tallennettu .php), käytä tällaista koodia:
<?php include("sivu.html"); //Ladataan tiedosto sivulle. ?>
Suosittelen sinua lukemaan Putkan PHP-oppaan. :)
[EDIT]Etana[/EDIT]
Kaikki on mahdollista, kysymyksesi ehkä vain hieman epämääräinen :)
Yleensä php-koodit tallennetaan *.php-tiedostoiksi ja palvelin osaa ajaa nämä koodit läpi ennen sivun lähettämistä käyttäjälle. Näin ollen useimmiten *.html-tiedostoihin ei voi laittaa php-koodia (ts. se ei toimi).
Eli siis miksi haluat html-sivun sisälle php-koodia? Mikset voi tallentaa sivuja .php-päätteisiksi?
Mikäli nyt yhtään ymmärsin... :)
Edit: Äh, olin etana
Jos nyt oikein muistan, niin tuon .php-päätteen voi vaihtaa ihan miksi vain kuhan vain säätä palvelimen asetuksia. Eli voit tallentaa sivusi, vaikka muodossa index.munomapaate ja käyttää siinä PHP:tä.
Kiitoksia vastanneille, täällähän on ahkeraa porukkaa! :)
Kyllä mie muuten ne vaihtaisin, mutta ystävä on menettänyt kerran jo hermonsa php:n kanssa eikä yhtäkään php-päätettä halua nähdä ;)
TGunner, kiitokset paljon Sinulle, kokeilen tuota tuolla tavalla :)
Itse käytän YLEENSÄ pelkästään
<?php include("esim.htm"); ?>
tolla koodilla helpottaa html koodia helv....
Testaa:
tee
**index.html** <?php include("yla.htm"); ?> <div> <tt>ja tälleen ;) </tt> </body> </head>
ja tee myös
**yla.htm** <html> <head> .... </head> <body>
jep, eli jos sinulla on toimiva foobar.html tiedosto, niin voit suht huoletta muuttaa sen päätteen .php:ksi, jolloin se toimii aivan yhtähyvin php-sivuna (sikälimikäli palvelin vain osaa ajaa php-tiedostoja.)
Php-koodi ajetaan vain, jos se on <?php ?> -tägi(e)n sisällä. Eli voit ihan hyvin käyttää pelkkää html:ää php-sivun sisällä.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.