Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Ongelma validaattorin ja merkistön kanssa

EterAnal [05.07.2006 20:29:36]

#

Moro,

Kun yritän validoida sivua:
http://www.hip.fi/research/cms/tracker/
niin validaattori yrittää jostain syystä käyttää merkistökoodina iso-8850-1, vaikka olen määrittäny merkistökoodin utf-8 -muotoon. Mistäs mahtaa kiikastaa? Onko palvelimella kenties määritetty jotain omia merkistökoodeja ja jos on niin mites saan disabloitua tai kierrettyä moiset?

EDIT: Löysin ongelmaan ratkaisun sivulta: https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/893-yleinenaihe-3
Ongelma tosiaankin oli palvelimen oletuksissa.

Olga [05.07.2006 20:39:31]

#

Kyllä minulla ainakin tarjoaa utf-8:aa. Encoding-kohdassa on valinta "detect automatically", mutta jos se jostain syystä silti tarjoaa väärää, voithan valita tuolta valikosta sen utf-8:n.

Deewiant [05.07.2006 20:39:44]

#

Kun pakotat validaattorin käyttämään UTF-8:a, se kertoo, että palvelinhan siellä jotain selittää:

Validaattori kirjoitti:

The character encoding specified in the HTTP header (iso-8850-1) is different from the value in the <meta> element (utf-8).

Noille mahtaa jotain vain jollain ohjelmointikielellä, jolla määrität palvelimen lähettämät otsakkeet omiksesi. Esim. PHP:ssä header-funktio hoitaa homman.

EDIT:

Olga kirjoitti:

Kyllä minulla ainakin tarjoaa utf-8:aa.

Nettiselaimet osaavat arvata oikean merkistön fiksummin, kuin vain uskomalla standardinmukaisesti palvelinta.

EterAnal [06.07.2006 14:41:14]

#

Joo käytin tuota header-funktiota, josta Blazekin oli jo aikaisemmin sivuhuomautuksena antanut vinkin:

Blaze kirjoitti:

Itselläni on tapana tunkea kaikkien PHP-tiedostojen alkuun rivi header('Content-Type: text/html; charset=UTF-8'); jolloin HTTP-otsakkeissa kulkee oikea merkistö (omat tiedostoni ovat aina UTF-8:a) siitä riippumatta, mikä palvelimen asetus sattuu olemaan.

Nyt validaattorikin tykkää sivuista heti eikä sitä tarvitse alkaa pakottamaan mihinkään. Silti vähän arvelluttaa koko validaattorin tarkoitus kun uusi Opera ei osaa näyttää sivuja oikein :/

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta