Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Prosessori etsimässä jäähdytintä

Sivun loppuun

Tumpelo [21.06.2006 09:52:50]

#

Mulla on projektina tietokoneen hiljentäminen, mutta prosessorin jäähdytys koitui ongelmaksi. Ostin Thermaltake Big Typhoon coolerin, jonka sanottiin sopivan kaikkiin 462-kantaisiin prosessoreihin, mutta eipä sopinut minun emolevyyn, jossa ei ollut kiinnitysreikiä. Katselin Only4Pron tarjontaa niin kaikkien varteenotettavien coolereiden kiinnitys näyttää hoituvan kiinnitysreikiin pultattavien patenttien avulla. Onko kellään ehdottaa sopivaa, todella hiljaista cooleria, jonka jäähdytysteho kuitenkin olisi keskitasoa (AMD Athlon XP ei mikään lämpöpatteri ole). Hinta max 50€.

Blaze [21.06.2006 10:53:35]

#

Tumpelo kirjoitti:

AMD Athlon XP ei mikään lämpöpatteri ole

Nyt kyllä huijaat:
blaze@sakura ~ $ cat /proc/cpuinfo|grep name
model name : AMD Athlon(tm) XP 2400+
blaze@sakura ~ $ sensors|grep temp
temp1: +56°C (high = +75°C, hyst = +32°C) sensor = thermistor
temp2: +71.5°C (high = +80°C, hyst = +75°C) sensor = thermistor

Meitsi [21.06.2006 11:38:20]

#

Nexus skive tek siili + propelli. athlon xp 2600+ @ default kellot, idlenä jotain 50 astetta. Hinta 20e.

Merri [21.06.2006 11:55:21]

#

Riippuu mihin vertaa. Samoilta ajoilta oleva samantehoinen Intel Pentium 4 käy kuumempana, kuluttaa enemmän virtaa ja kärähtää käyttökelvottomaksi alemmalla lämpötilalla kuin Athlon XP. Alla vielä perusteluja lähteineen.


Nopealla katsauksella Athlon XP 2400+:n maksimi lämpötila on 85 astetta, Pentium 4:llä raja kulkee 64-78 välillä. Tosin siitä löytyy myös toiminto, joka hidastaa prosessoria kun se uhkaa tulla kärähdyspisteeseensä. Virrankäyttö on AMD:lla ~65W kun Pentium 4:llä se on ~75W.

Pikaisena lähteenä käytin sivua http://www.technibble.com/what-is-my-computers-maximum-cpu-temperature/ mutta luin asiasta jo silloin aikanaan kun XP:t olivat niitä uudehkoja prosessoreita. Tuli näet kone ostettua silloin ja päädyin ostamaan Athlonin juuri sen takia, että sen kestää käydä kuumanakin, käyttää vähemmän virtaa ja se maksoi silti vähemmän. Kasasin koneeni Antec Aria -pikkukoteloon, nyt kesähelteillä prosessori käy 55-60 asteen väliä. Sivupelti on pakko pitää auki, jotta viileämpi ilma pääsee nopeammin sisälle, koneeseen ei saa tarpeeksi tuulettimia että syntyvästä lämmöstä pääsisi tehokkaasti eroon. Kotelo kuitenkin mahtuu kätevästi työpöydän yhteen välikköön, joten sillä ei ole väliä onko sivupaneeli kiinni vaiko ei.


Prosessorituulettimella on toki iso merkitys. Vaihdettuani halvan (jotain 15 euroa) keskihintaiseen (jotain päälle 30 euroa), putosivat lämmöt alas kymmenellä asteella. Ja lisäksi meteli väheni. Nyt tosin näyttäisi siltä, että kaikki halvatkin prosessorituulettimet mainostavat olevansa hiljaisia. Mahtavat halvat olla nyt yhtä hyviä kuin aikanaan ostamani keskihintainen malli.


Löytyi sitten vielä tällainen kiva linkki:
http://www.answers.com/topic/cpu-power-dissipation

LaNu [21.06.2006 11:59:44]

#

Minun AMD Athlon XP 2200+ on "idlenä" 40 asteen molemmin puolin. Kotelo- ja prossun tuuletin huristelevat n. 1000 rpm. Cooleri on alkuperäinen ja kotelotuuletinkin 8 cm-versio.
Lisäksi tuuletusta hoitaa Nexuksen poweri :-P

Kone on ihan siedettävän hiljainen, kun tuossa on listattuna kaikki kotelon tuulettimet: sekä emo että näyttis ovat passiivijäähdytettyjä vakiona.

E: pilkun...

E: itse asiassa coolerin alkuperäinen tuuletin taisi hajota. Tilalla on Nexuksen 8 cm tuuletin, eikä eroa juuri syntynyt. Resonoi vähemmän ehkä, metelöi vähemmän ehkä, mutta ero on pieni. Lämpöihin ei vaikuttanut mitenkään.

Tumpelo [21.06.2006 14:59:54]

#

Minulla tuo Athlon käy ylikellotettuna n.55 asteessa, näin kesähelteellä, talvella se on siinä 50 astetta. Että ei tuo sinänsä lämpötilasta ole kiinni, mutta haluan hiljaisen coolerin, koska kone tulee todennäköisesti serverikäyttöön. Mikrobitissä oli testi jokunen kuukausi sitten coolereista, ja näytti olevan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta niin, että joko cooleri on hiljainen ja tehokas tai laiska ja äänekäs. Poikkeuksina mm. tuo Thermaltake (minä olisin leimannut sen testivoittajaksi), ja jotkut parin kympin rutkut -> sekä äänekkäitä että laiskoja.

Jos muuten jollakin on tarvetta tuolle Thermaltake Big Typhoonille, niin ilmoitteleppa samantien. Voin myydä sen 45€ hintaan, cooleri on uudenveroinen, paketissa ja kaikki hiluvitkuttimet ohjeita ja koteloita myöten tallella. Jos ei kukaan tarvitse niin laitan sen menemään Only4Prolle takaisin ja saavat myydä sen eteenpäin uutena.

http://www.only4pro.com/index.php?id=showitem­&index=945

tesmu [23.06.2006 15:42:10]

#

Blaze kirjoitti:

Tumpelo kirjoitti:

AMD Athlon XP ei mikään lämpöpatteri ole

Nyt kyllä huijaat:
blaze@sakura ~ $ cat /proc/cpuinfo|grep name
model name : AMD Athlon(tm) XP 2400+
blaze@sakura ~ $ sensors|grep temp
temp1: +56°C (high = +75°C, hyst = +32°C) sensor = thermistor
temp2: +71.5°C (high = +80°C, hyst = +75°C) sensor = thermistor

Miten ikinä oot saanu tollaset lämmöt :o

Itselläni on Amd Athlon 64 4800+ x2 dual-core eikä tuota todellakaan noinpaljoa lämpöä... Toki tuota lämpöä voi käyttää hyödyksikin ks http://video.google.com/videoplay?docid­=1272350118461774963&q=celeron

:)

sooda [23.06.2006 15:47:14]

#

Huonot kotelot blazella ja merrillä :P meikällä sivupellit kiinni, ja lämmöt kesähelteellä max. ~40/62 kun huoneessa 32 astetta (puuh, haluan pimennysverhot, markiisin tms). Nyt huoneessa ~25 ja kone 36/57. Prosessorina tuo athlonxp 2400+.

tesmu [23.06.2006 15:50:33]

#

Joo itselläni on tosiaan tuo prosessori ja sitten on novartonin kotelo 3 kotelotuuletinta ja ultra silent 500w poweri. Kotelotuulettimet puhaltavat kaiken lämpimän ilman pois todella hyvin. lämmöt on ihan maksimissaan 40 kun oikein kuuma päivä on.

Merri [23.06.2006 17:34:57]

#

sooda: onko kotelosi pikkukotelo vai perinteinen tilava malli? Huonoksi tätä on vaikea haukkua: vie vähän tilaa ja suhteellisen helppo kasata vaikka ahdasta on. Ja hiljainenkin vielä lisäksi.

tesmu [23.06.2006 23:47:43]

#

Merri kirjoitti:

sooda: onko kotelosi pikkukotelo vai perinteinen tilava malli? Huonoksi tätä on vaikea haukkua: vie vähän tilaa ja suhteellisen helppo kasata vaikka ahdasta on. Ja hiljainenkin vielä lisäksi.

onko kyseessä shuttle kotelo? Entinen koneeni oli shuttle ja voin sanoa että se jos joku oli lämpöpatteri ja ahdas.

sooda [24.06.2006 00:16:57]

#

Joku ihan perinteinen tämä on.

Merri [24.06.2006 15:07:55]

#

tesmu: olen jopa maininnut kotelon valmistajan ja nimen ensimmäisessä viestissäni. Eikä ole Shuttle.

tesmu [24.06.2006 15:47:46]

#

Merri kirjoitti:

tesmu: olen jopa maininnut kotelon valmistajan ja nimen ensimmäisessä viestissäni. Eikä ole Shuttle.

Merri: Yksi vinkki. Opettele lukemaan!

Merri [24.06.2006 18:32:37]

#

Opettele kirjoittamaan foorumille siten, että kaikki muutkin tajuavat kenelle olet viestisi osoittanut.

Lainaat minua, joten minä vastaan.

tesmu [24.06.2006 18:47:57]

#

onko kyseessä shuttle kotelo? ____Entinen____ koneeni oli shuttle ja voin sanoa että se jos joku oli lämpöpatteri ja ahdas.

Joko nytten ymmärsit?

Merri [24.06.2006 19:37:44]

#

- Kysyt kysymyksen minulta.
- Minä vastaan kysymykseen ja kerron vastauksen löytyvän jo aiemmasta viestistäni.
- Sanot että minun pitäisi opetella lukemaan. Viestistä ei selviä, mistä lausahduksesi johtuu.
- Arvaan että tarkoitit osoittaa kysymyksesi soodalle ja että lainasit vain huonosti, joten vastaan sen mukaisesti.
- Arvaukseni on väärä, alleviivat sanan toisesta lauseestasi, jolla ei niinkään ole tekemistä kysymyksesi kanssa eikä se estä mitenkään vastaamasta esittämääsi kysymykseen.

Joten en ymmärrä.

Cornix [24.06.2006 19:53:42]

#

Mullon AMD Athlon 2500+ ja se käy kyllä tosi kuumana. Lämmöt on yleensä jossain 60-70 asteen tietämillä. Tarkkaan en osaa kyllä sanoa.. (ei ole lmsensors-tukea kernelissä) Lisäksi tuo oletuksena mukana tullut prosessorituuletin on äänekäs. Vaan eipä oo tullu mieleenkää ennen tän ketjun lukemista, että sen vaihtaminen vois auttaa. Vaikka samapa sitä on tälläkin kokoonpanolla jatkaa. Miksipä sitä vaihtaa parempaa tuuletinta, joka puhaltais kaiken kuuman ilman sisälle huoneeseen? ;) Muutenki kesällä lämmintä.

kayttaja-4976 [25.06.2006 21:35:25]

#

Minulla on Windows 98 ja prossuna Intel Pentium Pro ilman jäähdytintä. 3 tuntia voi olla koneella mutta sitten jumii...

Kipperi [26.06.2006 00:35:05]

#

Mulla on näyttis Radeon 9600, prossu Amd Athlon XP 2400+ ja sitten jtoain vähäpätöisempiä osia. Virtalähteessä vaan ei oikeen meinaa riittää tehot, 230 wattinen kun on :S

Tumpelo [26.06.2006 08:30:27]

#

Nyt meni kyllä total über offtopiciksi. Kyselin cooleria, en teidän koneiden lämpötiloja, ja vielä vähemmän Kipperin kokoonpanoa.

Metabolix [26.06.2006 13:34:32]

#

En nyt tähän hätään löytänyt kyseistä tuotetta Verkkokaupan valikoimista, mutta maksoi aikanaan 20e, kullattu siili ja melko hiljainen tuuletin. Tuuletin pyörii siinä 2500 kierrosta minuutissa, lämpötilat eivät ole kai koskaan nousseet yli 55 asteen, vaikka niille paikkeille aina kipuavatkin. Mutta kyllä melkeinpä mikä tahansa nykyään myytävä laite pitää prosessorin hengissä, kannattaa lähinnä kysyä hiljaisuuden perään.

Kiinnityksestä en osaa sen ihmeempää sanoa kuin että kaikki minun näkemäni yksilöt kyllä kiinnitetään aivan samalla tavalla, johon ei sisälly yhtään reikää emolevyssä.

Tumpelo [26.06.2006 18:36:13]

#

Metabolix kirjoitti:

En nyt tähän hätään löytänyt kyseistä tuotetta Verkkokaupan valikoimista, mutta maksoi aikanaan 20e, kullattu siili ja melko hiljainen tuuletin. Tuuletin pyörii siinä 2500 kierrosta minuutissa, lämpötilat eivät ole kai koskaan nousseet yli 55 asteen, vaikka niille paikkeille aina kipuavatkin.

Vaikuttaa aika kehnolta esitykseltä. Kullattu siili -> ihQd44 ulkonäkö saattaa vedota joihinkin, mutta se kultapinta vain haittaa ilman siirtymistä pois siilestä. 2500 kierrosta on sama kuin mun nykyisessä boxed coolerissa, sen sijaan tuossa Thermaltakessa kierrosluku on 1300.

JTJ [26.06.2006 22:54:03]

#

Metabolix kirjoitti:

...maksoi aikanaan 20e, kullattu siili ja melko hiljainen tuuletin. Tuuletin pyörii siinä 2500 kierrosta minuutissa...

Liekö ollut kyseessä joku tämän aikaisempi versio. Tuo linkin takaa löytyvä versio on omassa koneessani, prosessorina Athlon XP 3000+ ja lämmöt siinä 40 ja 50 asteen välillä. Yli viidenkymmenen asteen ei ole koskaan mennyt.

Lisäys: Kaivoin vielä kaapista tuon aikaisemman version (Silent Breeze 462 II, tuli aikanaan vahingossa ostettua, kun piti ostaa kolmosversio) boksin, jonka mukaan siinä olevan tuulettimen koko on 70mm x 70 mm ja kierroksia se ottaa 2200 minuutissa. Melutasoksi mainitaan 20 dBA. Myös jäähdytyssiili on hieman pienempi kuin kolmosversiossa.

sooda [26.06.2006 23:02:37]

#

Ainih tosiaan, minulla on tuo JTJ:n linkin aiempi versio glacialtech igloo silent breeze 462 II (kiva nimi). Hiljaiselta ainaski se alkuun vaikutti, mutta ny koko muu kotelo on aika hiljainen, niin se on käytännössä ainoa kuuluvaa ääntä pitävä osa. Mokoma mukana tullut boxedfani taasen huusi kymmenen kertaa kovemmalla äänellä. Talvella lämmöt max. ~54 astetta muistaakseni, nykyään kesällä sit 57-65.

Draiz [26.06.2006 23:05:00]

#

JTJ kirjoitti:

Metabolix kirjoitti:

...maksoi aikanaan 20e, kullattu siili ja melko hiljainen tuuletin. Tuuletin pyörii siinä 2500 kierrosta minuutissa...

Liekö ollut kyseessä joku tämän aikaisempi versio. Tuo linkin takaa löytyvä versio on omassa koneessani, prosessorina Athlon XP 3000+ ja lämmöt siinä 40 ja 50 asteen välillä. Yli viidenkymmenen asteen ei ole koskaan mennyt.

Juuh, mulla on myös tuo sama omassa XP 2000+. Hiljainen se ainakin on, lämmöistä en tiedä mitään, koska emossani ei taida olla mitään lämpöantureita.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta