Nyt kun olen sinut tämän Linux Ubuntun kanssa, niin aloitin taas aloittaa ohjelmoinnin. GCC 4.0 on asennettuna, ja toimivana, mutta käyttö ei vielä oikein suju. Osaan kääntää tiedoston, mutta kuinka saan tiedostoon includella liitettyä tavaraa. Esim. iostreamin liittäminen ei onnistu, minun pitäisi kai jotenkin määritellä GCC:lle missä se iostream.h majailee. Miten se käy? Ja mistä tiedän missä mokoma inoutstriimi majailee?
Sinun täytyy ehkä asentaa Adeptilla GCC:n headerit. Niitä kun ei ole välttämättä valmiiksi asennettu. (Olethan yrittänyt liittää iostreamin
nimenomaan näin?)
#include <iostream>
konsoliin: locate iostream, niin näet missä se majailee.
Ja en ole varma mutta kun gcc on c kääntäjä eikä c++ kääntäjä niin iostreamia ei edes pitäisi tulla kuin nimenomaisen c++ -kääntäjän mukana... Ja sitten vielä, mitään iostream.H:ta ei kuulu tarvitakaan. Mutta jos kokeilist includettaa tyyliin #include <iostream> ?
edit: turhan hidas olin =/
os kirjoitti:
Sinun täytyy asentaa Adeptilla GCC:n headerit. Niitä kun ei ole välttämättä valmiiksi asennettu. (Olethan yrittänyt liittää
iostreamin
nimenomaan näin?)#include <iostream>
Mikäs tuo Adept on? Ja tottakai tiedoston alussa on tuo includehässäkkä, eihän se iostream sinne itsestään leijaile.
Huomaa, että iostream
in perään ei saa laittaa .h:ta. iostream.h
:n liittäminen nimittäin ei onnistu.
Adept on helppokäyttöinen (graafinen) päivitystyökalu Ubuntulle ja sen pitäisi löytyä Ubuntun "käynnistä-valikosta" valmiiksi asennettuna.
os kirjoitti:
Huomaa, että
iostream
in perään ei saa laittaa .h:taiostream.h
:n liittäminen nimittäin ei onnistu.
Ei, .h:ta en ole laittanutkaan. Kokeilin tuota locate iostream, ja näyttihän se olevan kansiossa usr/include/c++/4.0.3/iostream.
EDIT: Sain toimimaan kun vaihdoin komennoksi g++, nyt vain pitäisi tietää miten saan tuollaisen .out tiedoston käyntiin...
./a.out
Paremman nimen sille saa antamalla g++:lle parametrin -o haluttunimi
Asia harvinaisen selvä.
Laitan nyt tähän samaan keskusteluun vähän lisää asiaa, kun en jaksa kokoajan kasvattaa tuota "keskusteluja aloitettu" prosenttiani.
Eli, nyt kun kääntäjän käyttö onnistuu ja SDL toimii myös niin haluaisin saada OpenGl:n toimimaan. En kuitenkaan löytänyt Synaptic:sella mitään tarvittavaa, vain libopengl:t perlille ja muille kielille, muittei C/C++:lle. Onko vaihtoehtoista tapaa asentaa tuota?
Käytä Adeptia :)
Kyllä pakettienhallinnassa kaikki tarvittava todistettavasti on, minäkin sain asennettua. En juuri tähän hätään muista paketin nimeä, mutta jotakin gl- tai opengl-sisältöistä.
Juu unohdin mainita että olen saanut toimimaan. Aloin jo kyhäämään 3D "peliä" jossa voi liikkua mun huoneessa. Toimii peräti... Vielä kun tekis muutakin kuin seinät. ^^
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.