Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Jonglööraus

Sivun loppuun

Antti Laaksonen [12.06.2006 22:38:43]

#

Sain veljeltäni syntymäpäivälahjaksi jonglöörin pallot, ja nyt tekisi mieli oppia heittelemään niitä. Ajattelin aluksi opetella "tavallisen" kolmen pallon heittelyn, jossa pallot liikkuvat ikään kuin ympyrän kehää pitkin yhteen suuntaan.

Sattuuko kukaan täällä harrastamaan jonglöörausta? Näin aluksi olisi mukava kuulla vinkkejä kokeneemmilta jonglööreiltä. Onko harjoittelussa jotain erityistä huomioon otettavaa? Kuinka nopeasti edistystyä pitäisi tapahtua?

Sami [13.06.2006 00:09:13]

#

Itse en ole juurikaan jonglöörannut, mutta pikkuveli sen sijaan heittelee kolmella pallolla, tai oikeastaan millä tahansa esineellä, ihan sujuvasti. Helpoiten se kai kuitenkin lähtee liikkeelle siitä, että onnistuu käsittelemään kahta palloa sujuvasti ja kun saa sen vaihdon sujumaan (eli osaa heittää pallon oikealla hetkellä ilmaan ennen kuin ottaa toisen pallon kiinni), niin sitten ottaa mukaan sen kolmannen pallon.
Eikä sillä kolmella pallollakaan aluksi kannata yrittää tehdä sen enempää kuin yksi tai korkeintaan pari kierrosta kerrallaan.

Kannattaa kuitenkin muistaa, etten ole itse pahemmin opetellut jonglööraamaan ja tuo on se tapa (ainakin suunnilleen), mitä veljeni käytti opetellessa.

Latska [13.06.2006 02:34:26]

#

Joskus olen kokeillut joillakin pehmeillä esineillä. Jostakin luin, että ensin kannattaa opetella heittelemään yhtä palloa yhdellä kädellä. Kun se alkaa sujua, pitää heitellä yhtä palloa kädestä käteen. Sen jälkeen sama kahdella pallolla ja sitten siihen kolmas mukaan. Vaikeampaa kuin miltä näyttää. Ja vähän myöhästyneet syntymäpäiväonnittelut Antille.

ajv [13.06.2006 08:14:22]

#

Opettelin itse jonglööraamaan intissä kivillä aina kun joutui jotain odottelemaan (kuka väittää, että intti on turha!?). Aluksi opettelin heittelemään yhdellä kädellä kahta palloa, siten, että aina toisen pallon ollessa ilmassa osasi heittää jo sen toisen pallon ilmaan. Kun kahden pallon pyöritys onnistui kummallakkin kädellä erikseen alkoi kolmen pallon ilmassapitäminenkin kahdella kädellä onnistua.

KemXy [13.06.2006 10:24:20]

#

Itse olen silloin tällöin ajatusten kirkastamiseksi jonglöörannut harrastuksena viime kesästä alkaen. Talvella tuli tosin pitkiäkin taukoja. Koulussa oli pari todella taitavaa kaveria, josta sai mukavasti motivaatiota. Nykyisin menee kahdella, kolmella, neljällä ja hieman viidelläkin pallolla. Keiloilla juuri ja juuri kolmella.

Kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti palloihin. On turhauttavaa, kun esim. tennispallot vierivät sängyn alle piiloon kun ovat ensin karanneet käsistä.

Itse tein omat pallot kankaasta ja pellavansiemenistä ompelukoneella. Lopputuloksena sain pallot, jotka ovat mukavat käsitellä, sopivan pehmeät, eivätkä karkaa mihinkään (pyörimällä).

Antti Laaksonen kirjoitti:

Ajattelin aluksi opetella "tavallisen" kolmen pallon heittelyn, jossa pallot liikkuvat ikään kuin ympyrän kehää pitkin yhteen suuntaan.

Suosittelisin aloittamaan kolmella pallolla heittämällä ristiin. Minusta ympyrässä heittäminen on huomattavasti vaikeampaa. Ensin kannattaa toki harjoitella yhdellä ja kahdella pallolla. Tärkeintä on että oppii tekemään hyviä, oikean korkuisia ja tarkkoja heittoja. Tällöin pallojen kiinniotto on helppoa.

Itse olen harjoitellut usein sängyn kohdalla, jolloin palloja ei tarvitse nostaa lattialta asti. Ja mielestäni on parempi jos jonglööraa aina vähän kerrallaan (ei kovin pitkään kerrallaan). Jos homma alkaa tympiä, kannattaa pitää taukoa.

Kunhan on saanut juonesta kiinni, niin kolmella pallolla pitäisi homman alkaa sujua suht pian. Harjoittelua tietysti vaaditaan, mutta kuten sanotaan, harjoitus tekee mestarin. Onnea matkaan!

PS. Tässä vielä yksi linkki, jonka takaa löytyy selkeitä animaatioita. Kieli puolestaan on mitä sattuu.

http://didier.arlabosse.free.fr/balles/english/

jideko [13.06.2006 15:59:49]

#

Itse en ole niinkään jongleerausta harrastanut, mutta kattellut vierestä kun veli ja kaveri laittaa menemään.

Sen verran olen kuitenkin saanut selville, että kolmen pallon cascade(ristiin heittely) on huomattavasti helpompi kuin shower(kiertää yhteen suuntaan).

Muutama vinkki joita oon kuullut:
* kannattaa valita yksinkertainen tausta. Usein ulkona taustalla on niin paljon eri värejä ja muotoja, jotka vielä usein liikkuu, ja vaikeuttaa keskittymistä ja hahmottamista.
* kannattaa aloittaa seinän edessä. Äskeinen kriteeri tulee täyteen sekä nyt jos heität huonon heiton liian eteen se osuu seinään. Pallot ei karkaa kauaksi ja opit varomaan seinää ja heittotekniikka kehittyy.

Muista keskittyä heittoihin, ei niinkään kiinniottamiseen. Hyvät heitot on aina helppo ottaa kiinni. Aivan niinkuin Kemxy sanoi.

Netistä löytyy älytön määrä erilaisia jonkkaus sivuja joissa on ohjeita.

Deewiant [13.06.2006 16:05:28]

#

Ristiin heittely on tosiaan reilusti helpompaa. Todisteena siitä riittäköön se, että osaan sitä jonkin verran, mutta kehässäheittelyä en ollenkaan.

Lisäksi ainakin minusta on helpompaa heitellä kahta palloa yhdellä kädellä kuin kolmea kahdella - kannattaa ehkä aloittaa sillä.

EDIT: tosin on mahdollista, että tuon takia cascadeni pallot menevät eteen- ja taaksepäin eivätkä sivuttain, kuten niiden "perinteisesti" pitäisi.

Antti Laaksonen [13.06.2006 21:28:01]

#

Kiitos kaikille neuvoista! Nyt vain harjoittelemaan ahkerasti...

Gwaur [13.06.2006 23:01:59]

#

Laitetaan Antti jonglööraamaan Putkamiitissä mahdollisimman pitkään. Niin, ja hyvää synttäriä myös! :)

tesmu [15.06.2006 17:05:09]

#

Gwaur kirjoitti:

Laitetaan Antti jonglööraamaan Putkamiitissä mahdollisimman pitkään. Niin, ja hyvää synttäriä myös! :)

Tosiaan onnea antille... Joo Antti saa jonglöörata ainaki 30min meille ni uskotaan että se osaa. :D

baabloo [15.06.2006 21:30:22]

#

Itsekin innostuin ajatuksesta ja välillä olen heitellyt palloja(yhden käden harjotuksia), mutta siis miten tuo yhdellä kädellä kahden pallon heittely onnistuu. Ainakin tuo vaikuttaa übervaikealta(varsinkin jos käyttää tennispalloja :)). No joo jos jatkais reenaamista.

Deewiant [15.06.2006 22:17:17]

#

baabloo kirjoitti:

Itsekin innostuin ajatuksesta ja välillä olen heitellyt palloja(yhden käden harjotuksia), mutta siis miten tuo yhdellä kädellä kahden pallon heittely onnistuu. Ainakin tuo vaikuttaa übervaikealta(varsinkin jos käyttää tennispalloja :)). No joo jos jatkais reenaamista.

Ensimmäinen pallo ilmaan ja kun se on ilmassa pysähdyksissä, toinen ilmaan. Tietenkin ne voi myös heittää yhtä aikaa mutta silloin pitää olla isompi käsi ja tarkempi heitto. :-)

ajv [15.06.2006 22:32:23]

#

Se on helppoa kun sen osaa :)
http://didier.arlabosse.free.fr/balles/figures/3beg43.gif (tuolta KemXy:n linkistä löytyi)
Ei vaan, itse kyllä nykyään osaan paremmin kahdella kädellä ja kolmella pallolla kuin yhdellä kädella ja kahdella pallolla.

arcatan [16.06.2006 16:36:22]

#

Itse joskus keväällä treenailin ja pääsin kolmen pallon ristiinheiton alkuun kiinni, mutta kahta palloa en millään oppinut heittelemään yhdellä kädellä. Kiinnostus kuitenkin lopahti. Nyt kun on aikaa, voisikin taas koittaa harjoitella tätä. Olen usein toivonut osaavani jonglöörata, se on mitä mainioin keino herätää huomiota tietyissä tilanteissa!

Itse aloittelin harjoittelemaan jonglöörausta mandariineilla, jotka muistuttavat ominaisuuksiltaan vähän jonglöörauspalloja. Niillä on kuitenkin tapana hajoilla ennen pitkää :|

edit: #ohjelmointiputka :P

Andu [16.06.2006 18:11:25]

#

Itse aloitin eilen tämän keskustelun innoittamana. Kolmella pallolla menee 1 kierros, mutta sitten pallot lentävät minne sattuu. Nuo mandariinit ovat hyvä ajatus. On vain ongelma,kun kaikki pallot ovat erilaisia.

http://www.thejimshow.com/juggle/
Tuo on hyvä sivu. En tosin tuolla harjoittele.

pukki [18.06.2006 03:33:28]

#

Tämän opettelu vaikuttaa siltä, että pitkäjänteisyyttä ja sellaista tiettyä "vittu en varmaan lopeta ennen kuin kaksi kierrosta menee"-asennetta vaaditaan. Varsinkin kun laji on näennäisesti turha (mikä ei kuitenkaan tarkoita sitä että siitä ei olisi mitään hyötyä). En itse jaksa ruveta opettelemaan, kun on muutenkin kaikkea muuta, jossa haluan olla hyvä ja jossa jatkuvaa harjoittelua vaaditaan, mutta harjoittelun luonteen vuoksi haluan toivottaa kaikille hyvää onnea ja kestävyyttä.

tsuriga [18.06.2006 03:37:15]

#

Pullo olutta ja pihalle vänskläämään yöllä pariks tunniks ni kyllä alkaa luonnistua. Alotin yhellä kädellä kahella pallolla, sitten ristiin molemmilla käsillä ja välillä taas yhdellä. Motoriikka paranee.

sooda [18.06.2006 11:43:11]

#

Määkin tästä innostuin opettelemaan. Viisi minuuttia tomaattien viskelyä niin ihan hyvin onnistuu jo kahdella pallolla kahdella kädellä ristiin :) Tomaatit hajoilee, golfpallotkin menee mut ne on aika pieniä ja turhan kevyitä. Yhdellä kädellä kahta en vielä osaa, yritin kyllä. En saa heitettyä niitä suoraan ylös, niin pitäisi juosta eteenpäin samalla... :P Kolmeen palloon siirtyminen on aika vaikeaa, mutta kyllä sekin tästä lähtee! Lisäksi kannattaa viskoa palloja vaikka sohvan edessä, niin ei vahingossa kävele eteenpäin ja jos pallot putoavat niin ei hajoa selkä lattialta koko ajan kurkottaessa.

tsuriga [18.06.2006 16:17:33]

#

Joo iteki harjottelin sängyn päällä ja seinä vastassa ni ei päässy pallot karkailemaan kauhiasti. Tennispalloilla heittelen, ruo'alla ei leikitä :P. Kolmella pallolla kokeilin just ja olikin yllättävän helppoa kun oli tarpeeks heitelly kahella ristiin sekä yhellä kädellä kahta.

juha127 [19.06.2006 23:16:31]

#

Voisi kokeilla itsekin jollain harjoitella, joskus silloin tällöin olen yrittänyt jotain, mutta ei oikein...
Vaikutta muutama olevan ihan kokeiltavan arvoin vinkki.

ps. Ekalla kerralla kuuluu aloittaa 5 käyvällä moottorisahalla... :D

baabloo [20.06.2006 14:31:06]

#

Ajattelin ostaa 3-5 harjoittelupalloa. Mitäs muuta näin alkuun tarvitsisi?

Blaze [20.06.2006 14:43:44]

#

5 moottorisahaa. Ja paljon bensaa :)

Draiz [20.06.2006 15:38:46]

#

Blaze kirjoitti:

5 moottorisahaa. Ja paljon bensaa :)

Heh. :D

tsuriga [20.06.2006 15:52:35]

#

Olutta, ei näillä helteillä muuten palloja jaksa heitellä. Sopiva humalatila tuo myös tiettyä notkeutta performanssiin.

tejeez [20.06.2006 22:38:25]

#

Ottakaa kaks kädessä pidettävää puhallinta. Hiustenkuivaimet on hyviä. Jonglööratkaa niillä: niillä voi heitellä palloja ilmaan ku vähä heilauttaa niin et pallo karkaa ilmavirrasta, pitää niitä ilmassa leijumassa, varmaan vähä harjottelemalla vois ottaa kiinniki siihen niin et se jää leijumaan siihen ilmavirtaan.. ;)
Tuli vaan tollanen mieleen ku leikin hiustenkuivaimella ja palloilla :P

Cornix [20.06.2006 22:44:47]

#

Mistä tollasia harjotuspalloja saa? Meinaan, että ei varmaan ihan joka marketista löydy?

baabloo [20.06.2006 22:46:09]

#

http://www.markkupurho.fi tuolta löytyy paljon kaikkea kivaa kuten kirjoja, palloja, liinoja, veitsiä, renkaita...

msdos464 [23.06.2006 17:48:05]

#

http://video.google.com/videoplay?docid­=4776181634656145640

Tossa on "aika" hyvää settiä :D:D:D

Deewiant [23.06.2006 17:54:16]

#

msdos464 kirjoitti:

http://video.google.com/videoplay?docid­=4776181634656145640

Tossa on "aika" hyvää settiä :D:D:D

Tuohan on loppujen lopuksi aika perussettiä.

http://www.jasongarfield.com/pennradio.html

miiro [25.06.2006 14:52:15]

#

Hei, mullakin on 3 harjottelupalloa, samalla tavalla synttärilahjana saatuja. Voisi niitä katsoa.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta