Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ongelmia näytönohjaimen vaihdon jälkeen

Sivun loppuun

Cc [06.06.2006 23:07:18]

#

Asensin Windows XP:n ja sitten parin päivän päästä vaihdoin näytönohjaimen ja asensin siihen kuuluvat ajurit, pelit toimivat moitteettomasti, mutta aina kun yritän katsoa jotain video tiedostoa niin videonkatselu ohjelmani (olen kokeillut monia eri ohjelmia) syö prosessori tehoani 100%.. Missäköhän voisi olla vika?

Tumpelo [07.06.2006 10:42:17]

#

Eikös tuo ole aika normaalia että videoiden katselu kuormittaa konetta rankasti, varsinkin Windowsilla. Vai tarkoitatko ettei ennen näytönohjaimen vaihtoa prosessori kuormittunut yhtä paljon? Kerropa lisää mistä näyttiksestä mihin vaihdoit. Jos vaikka nykyisessä on vähemmän välimuistia niin sekin voi vaikuttaa.

Cc [07.06.2006 11:15:17]

#

Entisellä näytönohjaimella kaikki pelasi kuin unelma (paitti pelit :D)ent. näytönohjain GeForce 4800 Titanium SE ja siitä vaihdoin GeForce 6200 näytönohjaimeen... Ennen videon katsominen söi prosessori tehoa noin 1% nytten se syö 100% niin ei tämän pitäisi olla kovin normaalia...

T.M. [07.06.2006 11:16:38]

#

Sama ongelma minulla. Tosin koko kone hyytyy ja sammuu 30 sekunnin päästä kun videon laittaa päälle.

Homma korjaantuu kun poistaa uudemmat ajurit, tosin silloin ei toimi uudet pelit. Elikkäs, jos haluat katsella videoita: poista ajurit, jos haluat pelata: asenna ajurit. Kivaa.

Tumpelo [07.06.2006 11:57:38]

#

T.M. kirjoitti:

Sama ongelma minulla. Tosin koko kone hyytyy ja sammuu 30 sekunnin päästä kun videon laittaa päälle.

Tuo viittaisi siihen että joko näytönohjain saa liian vähän jännitettä, tai sitten se perinteinen että virtalähde on riittämätön uudelle tehosyöpölle komponentille. Kokeile Cc ensiksi vaikka vähän nostaa näytönohjaimen jännitettä, jos ei auta niin koeta saada vaikka lainaksi jotain tehokkaampaa virtalähdettä ja kokeile onko vika siinä. Se että prosessori käy täysillä viittaa siihen että jostain syystä näytönohjain on kykenemätön hoitamaan hommiaan, joka voi johtua lähinnä liian pienestä jännitteestä tai vähäisestä virran saannista. Näin ainakin minun logiikkani sanoo.

Cc [07.06.2006 12:43:53]

#

Tumpelo:
Miten nostan jännitettä näytönohjaimestani?
Ja viitisitkö auttaa kun yritin katsella paljon tuo 6200 vaatii watteja powerilta, mutta en löytänny edes nVidian kotisivuilta?

Metabolix [07.06.2006 12:55:42]

#

Jännitteitä säädetään usein BIOSista, mutta sinuna en koskisi niihin, rikot vielä koko vehkeen. Ainakin minulla toimii aivan hyvin GeForce FX 5900 XT mitään säätöjä muuttamatta, ja sekin on noita powerista lisävirtaa syöviä laitteita. Tuosta vaadittavasta tehosta ei tosiaan löytynyt helpolla mitään mainintoja.

sooda [07.06.2006 13:18:16]

#

Kolmisenkymmentä wattia tommoinen saattaisi viedä. Itte kun ostin ihan pikkusen paremman kortin kun edellinen, niin sain huomata että powerini on ihan surkea, edellisellä kortilla tehot riitti juuri ja juuri ilmeisesti. Ilmoitti tehokseen 250W, mutta ihan idlenä hetki kortinvaihdon jälkeen alkoi kone temppuilla ihan oudosti, näyttösignaali hajoili, hiiri takkus ja lakkas toimimasta ja kovalevy simahteli vähän väliä, muutenki kaikki hidastui. En ehtinyt saada edes sammutettua kunnolla kun ei kovalevy suostunut toimimaan jotenki. Hommasin uuden powerin, niin hyvin toimi. Kannattaa kokeilla lainata kaverilta jotain joka varmasti kestää, ja sitten ostaa uusi jos osoittautuu ongelmanlähteeksi.

T.M. [07.06.2006 14:30:41]

#

Tumpelo kirjoitti:

Tuo viittaisi siihen että joko näytönohjain saa liian vähän jännitettä, tai sitten se perinteinen että virtalähde on riittämätön uudelle tehosyöpölle komponentille.

Eihän tuossa ole mitään järkeä, kun se toimii ihan hyvin jos vaihtaa ajurit vanhemmiksi??
Miten ajurit voivat vaikuttaa virran tarpeeseen? Luulisi että näyttiksen kaikki osat toimivat vanhoilla ajureillakin.

En kyllä viitsi mennä vaihtelemaan mitään jännitteitä, kuten metabolix sanoi, saattaa posahtaa koko pska.

Virtalähteeni on 400W.

Tumpelo [07.06.2006 14:35:02]

#

Metabolix kirjoitti:

Jännitteitä säädetään usein BIOSista, mutta sinuna en koskisi niihin, rikot vielä koko vehkeen. Ainakin minulla toimii aivan hyvin GeForce FX 5900 XT mitään säätöjä muuttamatta, ja sekin on noita powerista lisävirtaa syöviä laitteita.

Nojaa, ei ne komponentit ihan helpolla rikkoudu, jos ei lämpötilat sitten aivan korkealle nouse. Oma näytönohjaimeni (Radeon 9600XT, josta olen sivaltanut vahingossa jonkun kelan irti ja sitten kolvannut sen parin ohuen johtimen päähän takaisin paikoilleen) kestää ainakin sen 0.2 lisävolttia helposti, enempää en ole kokeillut. Mutta jännitettä kyllä uskaltaa yleensä nostaa sekä prossun että näyttiksen kohdalla ainakin 0.1-0.2 volttia.

Mutta, kyllä se taitaa niin olla että powerista kiikastaa. Jos päädyt uutta poweria ostamaan, niin saanen ehdottaa Antec Nea HE:ta. Voitti Mikrobitin testin, maksimiteho 560 wattia (30% enemmän kuin ilmoitettu luku) ja todella hiljainen. Hinta silti normaalia tasoa, n.94€.

TM: Niin siinä aika usein käy että ihmetellään että miksei toimi, ei se vika ainakaan powerissa ole. Sitten kun tulee taloon uusi poweri niin kone toimii vallan hyvin. En minä ainakaan kykene keksimään parempaakaan selitystä vaikka kuinka käyttäisin mielikuvitustani.

Metabolix [07.06.2006 14:54:55]

#

Kyllä se taitaa olla ennemmin ajureista kiinni. Tumpelo kertoo, miksi näytönohjaimen virranpuute nostaisi prosessorin kulutusastetta?

Taitaa riippua osin myös virtalähteestä, mutta ainakin minulta kärähti virtalähde heti saman tien, kun kytkin siihen liikaa laitteita. Eli eipä ainakaan jäänyt teho vajaaksi, vaan meni kaikki kerralla.

T.M. [07.06.2006 14:58:22]

#

Tumpelo kirjoitti:

TM: Niin siinä aika usein käy että ihmetellään että miksei toimi, ei se vika ainakaan powerissa ole. Sitten kun tulee taloon uusi poweri niin kone toimii vallan hyvin. En minä ainakaan kykene keksimään parempaakaan selitystä vaikka kuinka käyttäisin mielikuvitustani.

Eikö 400W riitä? alle 6kk vanha.

Ei kyllä viittis uutta powerii taas ostaa. Maksaa maltaita yli 400Wattiset.

sooda [07.06.2006 15:03:11]

#

T.M. kirjoitti:

Eikö 400W riitä? alle 6kk vanha.

Tosi huonojen halpispowerien teho saattaa olla törkeästi huomattavasti vähemmän kuin ilmoitettu. Tuo mun 250W powerini otti sisäänkin jonkun mittarin mukaan ~150 wattia koneen ollessa idlenä, ja meni silti kyykkyyn.

Tumpelo [07.06.2006 15:21:11]

#

Metabolix kirjoitti:

Kyllä se taitaa olla ennemmin ajureista kiinni. Tumpelo kertoo, miksi näytönohjaimen virranpuute nostaisi prosessorin kulutusastetta?

Virranpuute voisi aiheuttaa sen että näytönohjain ei pysty suorittamaan tehtäviään tai muuten vaan bugittaa, jolloin prosessorin täytyy astua peliin. Näytönohjainhan on juuri sitä varten keksitty että se suorittaisi prosessorin puolesta grafiikkaan liittyviä laskutoimituksia.

Cc [07.06.2006 15:41:37]

#

Aika mielenkiintoista kummiskin, luulisin Oblivion:in
syövän enemmän näytönohjain tehoa kuin videon pyörittäminen

Meitsi [07.06.2006 16:02:18]

#

Onkos videopurkainten asetukset kunnossa? Liikaa postprocessingiä joka syö tehot?

EDIT: Oliko edellisessä näyttiksessä rauta-videonpurkaja?

Kokeile asentaa esim ffdshow (jos on jo niin asenna uusiksi).

Cc [07.06.2006 19:46:17]

#

Meitsi:
Asensin ffdshow:n sekään ei korjannu ongelmaa :S


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta