Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: 770 & onkeyup-event

Pirre [05.06.2006 14:53:37]

#

Haluaisin saada tehtya webbilomakkeen, jolla olisi helppo valita tuote jo olemassa olevien listasta. Jos tuotteita olisi vähän, niin drop down -valikko olisi varmaan hyvä, mutta niitä on aika paljon (satoja). Joten sitten mietin jotain sanan täydennystä tms, tyyliin alkukirjaimen syöttämisen jälkeen tulisi näkyviin vaihtoehtoja (JavaScript ja onkeyup, Ajax..?).

MUTTA: haluaisin sivun toimivan myös Nokian 770 tabletilla, jossa ei kuitenkaan onkeyup-event toimi, eli sana ei "siirry" kirjain kerrallaan vaan vasta enteriä painettaessa sanan lopuksi.

Eli olisiko kellään ideoita ongelman kiertämiseen? Yksi ajatus oli tehdä esin kategoria-valikko, josta aukeaisi sitten lyhyempi tuote-valikko, mutta välillä on vaikea tietää mihin kategoriaan jokin tuote kuuluu. Ja koska (eri) tuotteita joutuu valitsemaan usein, pitäisi valinnan olla mahdollisimman käyttäjäystävällistä..

Metabolix [05.06.2006 16:23:48]

#

En osaa itse kysymykseen vastata, mutta ehdottomasti tee sivut niin, että ne toimivat myös ilman JavaScriptiä tai muuta vastaavaa. Hyvillä selaimilla pudotusvalikossa pääsee liikkumaan näppäimistön avulla kirjoittamalla niitä ensimmäisiä kirjaimia, joten JavaScript-viritelmä on usein varsin turha.

Pirre [05.06.2006 16:56:05]

#

Niin siis tuossa laitteessa ei ole oikeaa näppäimistöä, vaan virtuaalinäppis, joka tulee ruudulle tarpeen mukaan. Ja tuon virtuaalinäppiksen ominaisuus on, että kirjoitettu sana "siirtyy" webbisivulle vasta kun koko sana on kirjoitettu. Siksi pitkässä valikossa siirtyminen painamalla alkukirjainta ei myöskään toimi..

En nyt ehdoin tahdoin JavaScriptiä sivulle tahdo, mutta ei oikein muutakaan tule mieleen. Ja onko vielä syytä sitä kovasti kammota eli onko sen käyttö turvallisuusriski vai vain ärsyttävä piirre? ;)

Metabolix [05.06.2006 21:04:56]

#

JavaScriptia on syytä kammota siinä mielessä, että jos sivut eivät toimi ilman sitä, ne eivät toimi esimerkiksi minulla. Eli jotenkin on vaihtoehto voitava valita, vaikka JavaScript ei olisi käytössä. Totta kai JavaScriptillä voi tehdä lisäyksiä toimintaan, kunhan sivu on täysin toimiva silloinkin, jos sieltä poistetaan kaikki JavaScript.

Yksi aika hassu ratkaisu olisi laittaa yksi tai pari laatikkoa, joista voisi sen ensimmäisen kirjaimen valita. Oletuksena niissäkin voisi olla koko aakkosto, ja JavaScriptillä voisi sitten vielä poistaa ensimmäisestä kaikki ne, joilla yksikään tuote ei ala, ja kun siitä valitaan jotain, niin laittaa toiseen laatikkoon vain ne, joilla tuotteen nimi voi jatkua.

Pirre [06.06.2006 15:10:00]

#

Metabolix kirjoitti:

Yksi aika hassu ratkaisu olisi laittaa yksi tai pari laatikkoa, joista voisi sen ensimmäisen kirjaimen valita. Oletuksena niissäkin voisi olla koko aakkosto, ja JavaScriptillä voisi sitten vielä poistaa ensimmäisestä kaikki ne, joilla yksikään tuote ei ala, ja kun siitä valitaan jotain, niin laittaa toiseen laatikkoon vain ne, joilla tuotteen nimi voi jatkua.

No eipä hassumpi idea! Itse asiassa ainakin Hertzin navigaattoreissa :) valitaan paikka tms alkukirjaimien perusteella. Mikähän tälläisen systeemin nimi voisi olla, jos kävisi niin tuuri että joku olisi sellaisen jo implementoinut.. Olen alkanut viritellä sitä livesearch-scriptin pohjalta, mutta taitavampiakin toteuttajia kuin minä varmasti on.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta