Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: Auttakaa C++ Aloittelijaa !!!

Mysteryman [14.01.2003 22:33:07]

#

Olen Juuri Aloittanut C++ ohjelmoinnin opiskelun ja ajattelin kysyä mitä tämä herjaus tarkoittaa:

"error C2065: 'Messagebox' : undeclared identifier"

mikko [14.01.2003 22:46:45]

#

Manuaali on edelleen ystävä. Tuo ilmoitus tarkoittaa kutakuinkin sitä, että et ole määritellyt tuollaista tunnusta "Messagebox". Eli suomeksi sanottuna koitat käyttää määrittelemätöntä tunnusta (muuttuja, funktio...). Saattaa toki vähän riippua kääntäjästäkin, tuon virhetunnuksen perusteella voi löytyä manuaalista lisätietoa virheestä.

Käytännössä jos sinulla on jossain koodissa tuollainen virhe niin kannattaa tarkistaa, että määrittelyvaiheessa olet todellakin kirjoittanut tunnuksen oikein. Tai jos käytät valmista funktiota niin tarkista että olet sisällyttänyt tarvittavat headerit ja että funktio edes on määritelty headereissä. Myös isot ja pienet kirjaimet kannattaa huomioida. Mutta ei näitä itsestäänselvyyksiä tämän enempää minun osaltani tänään :)

Antti Laaksonen [14.01.2003 22:57:40]

#

Jos Windowsin viesti-ikkunaa olet tekemässä, niin funktio pitää kirjoittaa muodossa MessageBox, eli isolla B-kirjaimella. Seuraava esimerkki näyttää kääntyvän ja toimivankin ihan hyvin Dev-C++:lla:

#include <windows.h>

int main(void) {
    MessageBox(0,"Toimiihan tämä!","Testi",0);
}

Mysteryman [15.01.2003 16:14:36]

#

Kiitos paljon kysehän olikin että olin kirjoittanut tekstin näin: "Messagebox" Joten Kirjaimistahan se oli kyse.

Antti [17.01.2003 11:26:17]

#

Meillä oli vuosia toimiston seinällä isot kirjaimet: RTFM.
Se tarkoittaa Read The Fucking Manual! Tarkoituksena oli työrauhan säilyttäminen ja turhien kysymyksien välttäminen. Moni asia aukeaa kun lukee manuaalia.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta