Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Roolipelejä pelaavia?

nomic [22.05.2006 21:51:22]

#

Kävi tässä mielessä, että löytyykös op:sta muitakin, jotka harrastavat roolipelejä? En nytten tarkoita näitä tietokoneilla tai konsoleilla pelattavia pelejä(tai miksei), vaan laudalla/paperilla pelattavia joissa nopat pyörii ja kampanjoiden jälkeen paperit on sotkuisia monen kumitus-kerran jälkeen.

Millaisia pelejä kukakin pelaa ja onko omia pelejä tullut tehtyä?

Itse voisin aloittaa: Aikoinaan HQ:ta tuli kokeiltua, jonka jälkeen etsin jotain, jossa saa enemmän säätää ja lopulta päädyin D&Dad:n pariin ja tästä lähtien olen pitänyt tämän mekaniikasta eniten (toki sieltä löytyy jotain tyhmiä sääntöjä, mutta pikkaisen soveltamalla mukavat säännöt)

Cyberpunk on toinen jota välillä on tullut pelattua ja Sabbath myöskin.

Näistä kovin innostuneena aloin rakentamaan omaa pelimaailmaa ja säännöstöä. (Säännöt ovat oikeastaan yksinkertaistettu malli D&D:n perussäännöistä) Maailmasta ei ole vielä pahemmin kerrottavaa, sillä olen rakennellut sitä vasta "sieltä täältä" ja olen jämähtänyt tuohon paikkojen historian kirjoittamiseen. Tarkoitus olisi luoda maailma, joka ei ole vain staattinen paikka muiden rinnalla, vaan jokaisella asialla on merkitys, historia että kulttuuri.

Mielelläni näkisin muidenkin maailmoja ja sääntöjä.
Varsinkin jos ne on koettu hyviksi, niin niillähän voisi koittaa pelata, vaikkapa muiden putkalaisten kanssa!


Pahoittelut yhdys sana virheistä ja muista. :)

Tzaeru [23.05.2006 01:53:32]

#

RuneQuestia joskus harvoin pelailen, harvoin siitä syystä etten tunne täällä ropekavereita, mutta useammin olisi kiva.

D&D:ssä on ääliömäinen taistelusysteemi. RuneQuest voittaa sen siinäkin suhteessa, kuten myös paremmassa, tasottomassa hahmonrakennuksessa. :)

Ja LARPpaaminen voisi olla kivaa, ei ole koskaan tosissansa tullut kokeiltua. Laudan lisäksi pelailen lähes-aitoa ropea Neverwinter Nightsin todella hienosti muokattavien servujen kautta. Tietyillä servuilla tunnelma on lähellä laudalla pelattavien tasoa. Vaikea uskoa, en itsekkää aluks meinannu, aattelin, et se on jotakin sähellystä kuten esim. WoWissa, mutta siellä kyllä ropetetaan, asetutaan siis _hahmon_ rooliin, ihan asenteella :)

Grey [23.05.2006 05:57:11]

#

Yeah, lautaropeista tuttu on tuo RuneQuest. Tosin, peliseuran puutteesta johtuen sitä on tullut pelitettyä aivan liian vähän. Sääntökirjakin ovat vain lainassa isoveljeltä, joka on alkanut hermostua, kun en ole voinut niitä palauttaa :-D

Storystellingia on sen sijaan vedetty aika paljon. Lokejakin kertynyt megan edestä. Kaksi suurinta moisista on kutakuinkin 216 kiloa. Tosin, taitaa viedä voiton tässä yksi tuoreimmista. Viikon, parin ropetuksen jälkeen moinen on sitä 127 kiloa.

Itsellänikin on tuollainen maailmanprojekti menossa. Vähintäänkin 15 vuotta olen moista rakentanut, ja vasta nyt olen vihdoinkin keksinyt sille nimen, että nykyajaksi luokiteltavan hetken. Vielä pitäisi kirjoittaakin siitä asioita ylös, kun alkaa viemään muistiresurssejani moinen aikas helkutisti.

Historiaa, kansoja, maita, ym. olen väsännyt. Tosin suurin osa on vain suuntaa antavia tietoja, ja nekin niinkin aika kapealta alueelta, kuin vain 40 tuhannen kilometrin alalta. Niin, ja pinnallisesti käsitelty myös paria lähintä ulottuvuutta. Ei siis mitään kovin paljoa, mutta eipä moinen estä storystellingia ropettamasta, ainakaan jos minut pidetään pj:nä..

-Grey-

sqwiik [23.05.2006 08:05:01]

#

Pelaan tälläkin hetkellä useampaakin eri roolipeliä... Meneillään on nyt ainakin CyberPunk-, Rolemaster: MERP-, Fallout-, In Nomine-, In Nomime: Anime- sekä Descent-kamppanjoita. Pelattavaa kyllä rittää mutta hahmojen välillä meinaa pää levitä kun ainakin kolmessa on hahmo jolla on melko mutkikas kunnia/elämäntapa-systeemi.

Rolemaster™ on mielestäni ihan kattava systeemi kaikkeen pelaamsieen, mutta se on välillä vähäsen turhan raskas. Kyllä sitä Tulkaksen paladiinia silti pelaa =P

In Nomine ja In Nomine: Anime ovat sitten taattua ja yksinkertaista GURPS-laatua; ei tarvitse selata niitä ihme tauilukoita jatkuvalla syötöllä. Näistä on tällä hetkellä menossa aktiivisemmin kait tuo IN: Anime-kamppanja.

Fallout taas puolestaan on jäänyt vähäsen rolen ja IN:n jalkoihin, mutta eiköhän sitäkin tässä sitten joskus jatketa >_>. Säännöstö on suoraan Fallout-tietokonepelistä ^^

Descent on sitten roolilautapeli. Maksoi ihan sikana (>80e), mutta sen äärellä on vietetty monta häröä ja hauskaa hetkeä (kun laittaa mielikuvitusta mukaan).

Omaakin systeemiä on tehty pikkuveljen kanssa, maailmalla on historia n. 6000 vuodelta, kaikilla kansoilla oma kulttuuri ja historia (ne ovat syntyneet siinä ikäänkuin sivutuotteena), ja nykytilanne on melko räjähdysherkkä kun aina sattuu ja tapahtuu. Mainittakoon että ko. maailmassa on ollut 6 aitoa maailmanloppua...
Jos vain joskus jaksaisi tejdä tuon ropetussysteemin loppuun asti (on se melko valmis, mutta balanssi vielä) niin voisi tuon mokoman julkaistakin.

HellCome [23.05.2006 20:28:48]

#

Silloin joscus hamassa nuoruudessa tuli ähistyä kerpin parissa, mutta peliporukan.. omalaatuisuus.. aiheutti moisen synnin harjoittamisen jäämisen pois kuvioista. Joskus tuli ostettua nivaska Tolokkienin kortti-krääsää, joilla ei osannut pelata, vaikka olisi oikeasti yrittänytkin. Miniatyyrejä tuli maalailtua ja taitaa niitä vieläkin olla jossain jemmassa.. osa edelleen töhrimättä.

Wuosia myöhemmin onnistuin bongaamaan kotimaisen spielin nimeltänsä.. tuota.. joku suomalainen se oli ja Hiltusen Pete on tehnyt siitä sarjakuviakin. Sitä olisi ollut kiva pelata, mutta issekseen on hankala harjoittaa ja naapurit voisivat pelätä minun lopullisesti seonneen. Lautapelin virkaa toimitti Hero Quest. Kompuutterin avulla olen löytänyt kutsumukseni Erathian pelastajana (mokomakin Wintoosa XtraProblems - ei pyöritä M&M VIII:tä) ja Baldurin portin pieksiänä unohtamatta suurinta rakkauttani Morrowindin messiaana.

Totta tosiaan - kyllä roolipelaaminen oli mukavaa, mutta nykyään ei enää uskalla lähestyä 12-kesäisiä ja kutsua näitä luokseen mehua juomaan ja pelejä pelaamaan. Kas, kun nykyään sellaiset miehet viedään helposti pois.

Onkohan kukaan, koskaan, missään ikinä pelannut roolipeliä netin välityksellä samaan tapaan, kuin kaveriporukallakin, mutta sähköpostin välityksellä?

Tzaeru [23.05.2006 20:54:00]

#

Voisin sanoa, että kannattaa yrittää Neverwinter Nights kakkosta, jahka se kohta puolee ilmestyy. Lueppa huvikses Sanctuaryn, suomalaisen NWN1 -servun foorumia, varsinkin sitä jotakin tarinat-osastoa tms... Ne pelaa ihan asenteella :)

E.K.Virtanen [23.05.2006 21:36:37]

#

RuneQuestia ja D&D:tä tuli aikoinaan pelattua. Tosin aikaa on jo vierähtänyt siitä n.15 vuotta. Oli myös eräs suomalainen peli jonka nimeä en ikäväkseni muista millään.

Näitä "laudalla pelattavia" olen vain kokeillut mutta eivät ne olleet kivoja.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta