Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Save The Train -peli

Sivun loppuun

KemXy [04.05.2006 14:18:07]

#

Tässä nyt on viimeaikoina ollut muutamia projekteja keskustelussa, niin laitanpa nyt sitten erään omani.

Huomautan että tämänkin tekeminen on kesken. Paljon puuttuu ja virheitä ja bugeja varmasti löytyy, mutta motivaatiota ei oikein tähän enää löydy.

Kyseessä on yksinkertainen sillanrakennuspeli johon on oikestaan kaikki apinoitu Bridge Builderista. Eihän tästä edes alunperin olisi pitänyt mitään peliä (jos tätä räpellystä nyt siksi voi sanoa) tulla, vaan tarkoitus oli kehitellä yksinkertaista köysiä ja niiden jännityksiä tutkiva ohjelma. Jostain kumman syystä tämä tuli kuitenkin kehiteltyä. No ehkä siitä nyt jotain kokemusta taas sai...

Mitään uutta tämä ei tähän pelityyppiin tuo eikä tältä kannata liikoja odottaa. Esimerkiksi junan ja maan sekä junan ja raiteiden välisestä fysiikasta (kun ne koskettavat toisiaan) ei itselläni ole mitään käsitystä ja "kaavat" on niihin vedetty hatusta.

Peli on Windowsille ja piirto hoidetaan OpenGL:llä. En ole optimoinut yhtään, joten voi vaatia jonkun verran laskentatehoa. Kenttiä ei tässä vaiheessa ole kuin viisi, mutta ehkä yritän joskus väsätä niitäkin lisää.

Ohjeita "peliin" voi lukea mukana tulevasta readme:sta.
Seuraavia tiedostoja voi vielä toistaiseksi latailla seuraavista osoitteista.

Muutama kuvakaappaus:

http://koti.mbnet.fi/~mikakem/screen1.png
http://koti.mbnet.fi/~mikakem/screen2.png
http://koti.mbnet.fi/~mikakem/screen3.png

Ja itse ohjelma:
http://koti.mbnet.fi/~mikakem/Stt010.zip

matpit [04.05.2006 14:51:03]

#

Näyttää todella hyvältä ja toimii todella hyvin, jatka vain samaan malliin 8) Tosin ku painoin vahingossa kaks kertaa F3 (juna nappia) niin windows löi virheen ja peli kaatusi

ZcMander [04.05.2006 16:07:51]

#

Pontifexista hieman vaikutteita, kuten sanoit.
Vieltä voisit apinoida rakentamisen jatkumisen, että kun aloittaa rakentamisen niin se jatkaa automaattisesti. Eihän tuossa tietenkään vielä ole hydraliikkaa, Eri aineita (Rauta, Teräs...), ei mielellään 3d-grafiikkaa, Selvempi käyttöliittymä, raha-rajoitukset.

Siinä minun toiveet.
Siinä minun toimiva silta: http://shell.nullcore.org/~zcmander/kuvat/silta.PNG

KemXy [05.05.2006 13:37:16]

#

matpit kirjoitti:

Tosin ku painoin vahingossa kaks kertaa F3 (juna nappia) niin windows löi virheen ja peli kaatusi

Itse en kyllä saa ohjelmaa F3:lla kaadettua, eikä mielestäni koodissakaan pitäisi olla siinä kohtaa mitään riskaabelia, joten siihen en osaa vielä erityisemmin mitään sanoa.

ZcMander kirjoitti:

Eihän tuossa tietenkään vielä ole hydraliikkaa, Eri aineita (Rauta, Teräs...), ei mielellään 3d-grafiikkaa, Selvempi käyttöliittymä, raha-rajoitukset.

Hmm... voisitko mahdollisesti selventää hieman tarkemmin miten käyttöliittymää pitäisi kehittää selvemmäksi. Itse olen pyrkinyt mahdollisimman yksinkertaiseen ja siihen, että pelissä voi tehdä kaiken myös ilman näppäimistöä.

En ole vielä kerennyt edes miettimään eri aineita, mutta kunhan ensin jaksaisi tehdä rittävästi pelattavia kenttiä ja saisi muuten testattua ohjelman toimivuuden, niin ehkäpä sitten voisi miettiä niitäkin. Itse asiassa se toisi peliin lisää valinnanvaraa (puu heikompi mutta halvempi jne).

Olenkin huomannut kuinka surkea olen itse suunnittelemaan edes keskinkertaisia kenttiä ja en ole yhtä testiä lukuunottamatta kokeillut miten suuremmat siltarakennelmat oikeastaan edes toimivat vielä.

Sama homma raharajoitusten kanssa. On ehkä helpompi tehdä nekin kerralla kunhan on suunnilleen kaikki tasot valmiina ja voi arvioida budjettia paremmin.

matpit [05.05.2006 14:09:03]

#

KemXy kirjoitti:

matpit kirjoitti:

Tosin ku painoin vahingossa kaks kertaa F3 (juna nappia) niin windows löi virheen ja peli kaatusi

Itse en kyllä saa ohjelmaa F3:lla kaadettua, eikä mielestäni koodissakaan pitäisi olla siinä kohtaa mitään riskaabelia, joten siihen en osaa vielä erityisemmin mitään sanoa.

hmm, ei se kyllä mullakaan siitä enää kaadu :D kenties se oli vain sattumaa

Deewiant [05.05.2006 18:39:35]

#

Ihan jees Bridge Builder -klooni, homma hyvällä mallilla. Onko lähdekoodia tulossa levitykseen?

KemXy kirjoitti:

Hmm... voisitko mahdollisesti selventää hieman tarkemmin miten käyttöliittymää pitäisi kehittää selvemmäksi. Itse olen pyrkinyt mahdollisimman yksinkertaiseen ja siihen, että pelissä voi tehdä kaiken myös ilman näppäimistöä.

Nämä eivät ehkä selvennä, mutta helpottaisivat ainakin:

- Hiiren herkkyyden säätö (tai jotenkin sen järjestelmältä kysyminen, jos kerran vain Windowsille koodaat tämä lienee helppoa) on mielestäni ehdoton tällaisessa pelissä. Nykyinen asetus tuntui aivan liian hitaalta.

- Palkin laiton jälkeen mennään "laittomoodista" pois. Tämä tarkoittaa sitä, että kun tietää jo valmiiksi mitä haluaa tehdä, joutuu joka verteksin kohdalla tuplaklikkaamaan, mikä on ärsyttävää. Bridge Builderia ilmeisesti pelanneena tajunnet, mistä puhun.

- Pari juttua, joita kaipasin jo Bridge Builderissa:
* Shift-click tai joku vastaava, joka laittaisi palkkeja suorassa viivassa klikattuun pisteeseen asti, asettaen verteksit niin kauaksi toisistaan kuin mahdollista. Tylsistyttää tehdä käytännössä joka kartan alussa käsin se "pohja" varsinaiselle sillalle.
* Nykyisellään, jos haluaa kiinnittää entisen palkin keskelle uuden, joutuu vanhan poistamaan ja rakentamaan kaksi pientä tilalle. Ei tämä suuri vaiva ole, mutta kätevämpää olisi jos voisi suoraan klikata keskelle vanhaa palkkia, ja ohjelma hoitaisi itse sen jakamisen kahteen osaan.

str4nd [05.05.2006 19:09:01]

#

Linux-binääriä ja lähdekoodia kiitos.

KemXy [05.05.2006 19:25:48]

#

Ensinnäkin kiitokset erinomaisista parannusehdotuksista. Ja jos tulee lisää mieleen, niin niistä kannattaa ehdottomasti kertoa.

Deewiant kirjoitti:

Onko lähdekoodia tulossa levitykseen?

En voi luvata mitään, mutta toisaalta ei minulla mitään sitä vastaankaan olisi, kunhan ensin vain saan kunnollisen kokonaisen version kasaan. Täytyy kyllä myöntää, että koodi ei ehkä ole sieltä selkeimmästä ja loogisimmasta päästä - en ole siihen itsekään kovin tyytyväinen. Osasyynä lienee se, että suunnittelu on jäänyt lähes kokonaan pois.

Hiiren kursorin paikka lasketaan, joten sen nopeussäädön luominen pitäisi onnistua. Täytyy vain miettiä säädölle oma paikka, mahdollisesti kaikille asetuksille oma valikko.

Siltapalkkien automaattinen rakentamisen jatkamisen teinkin jo. Uutta versiota en kylläkään taida laittaa nettiin ennen kuin on riittävästi uutta sisältöä ja parannuksia valmiina.

Deewiant kirjoitti:

Shift-click tai joku vastaava, joka laittaisi palkkeja suorassa viivassa klikattuun pisteeseen asti, asettaen verteksit niin kauaksi toisistaan kuin mahdollista.

Itse asiassa tuli itse ajatelleeksi samaa jokin aika sitten. Tämä helpottaisi ja nopeuttaisi rakentamista huomattavasti. Ehdottomasti lisäämisen arvoinen juttu palkkien jakamisen ohella :)

Yritän kehittää peliä tässä kun vain aikaa ja jaksamista riittää.


Edit:

str4nd kirjoitti:

Linux-binääriä ja lähdekoodia kiitos.

Valitettavasti tästä ei vielä ole versiota Linuxille. Tällä hetkellä ikkuna, ajastin sekä hiiren käsittely hoidetaan Windowsin avulla. Nämä muuttamalla linuxille sopiviksi linux-versio olisi luultavasti mahdollinen.

Megant [05.05.2006 19:44:30]

#

Noh, lähdekoodi saattaisi auttaa.
SDL:ä nuo saa portattavaksi.
Kenties täällä joku viitsisi portata tuon systeemin käyttämään SDL:ää, ainakin jos lähdekoodia saisi. (Minä saattaisin)
Joten tahdomme edelleen lähdekoodia.

Edit: Olinpas nopea :)

Heikki [05.05.2006 19:44:45]

#

KemXy kirjoitti:

Valitettavasti tästä ei vielä ole versiota Linuxille. Tällä hetkellä ikkuna, ajastin sekä hiiren käsittely hoidetaan Windowsin avulla. Nämä muuttamalla linuxille sopiviksi linux-versio olisi luultavasti mahdollinen.

SDL? Vapaaehtoisia porttaajiakin varmaan löytyisi (ehkä jopa minä).
Edit. Megant oli nopeampi :)

Tosin peli toimii täydellisesti Winellä (v. 0.9.12).

Bridge Builderia tosiaan "vähän" apinoitu, siitä on kauan kun viimeksi sitä pelasin, mutta en erottaisi BB:stä tuota.

Fysiikka toimii kuitenkin aika mukavasti, ei puutu kuin lisää kenttiä tahkottavaksi ja noiden aiemmin mainittujen vikojen korjaus.

Kipperi [05.05.2006 20:05:21]

#

Pelasin ykköskentän, toimivan näytti eikä siltakaan kestänyt ilman tukea... Kohtalaisen hieno, pyörii jopa nelisatasellani. Missä ajassa tehty...?

KemXy [06.05.2006 11:35:56]

#

Juu eli en mielellään lähtisi vielä porttaamaan tätä linux-puolelle, ennen kuin kasassa on riittävän valmis versio varsinkin kun tekisi mieli pistää koko koodi uusiksi.

Itselläni ei niin hirveästi ole linuxista kokemusta, joten toivottavasti halukkaita avustajia on vielä sitten myöhemmässä vaiheessa. Voin sitten vaikka laittaa sähköpostia.

Kipperi kirjoitti:

Missä ajassa tehty...?

No olen tätä pikkuhiljaa väsäillyt kun on vain huvittanut vähän kerrallaan. Osa koodista on aiemmista kokeiluista ja projekteista, mutta tätä olen tehnyt ehkä noin 4 viikkoa.

ZcMander [06.05.2006 12:56:08]

#

Pistetääs pieni skaba pystyyn, viimeisen kenttä läpi mahd. pienellä rahasummalla.

Vieläs semmoinen lisäys peliin, että sillan "pohjan" ei tarvitsisi olla aina vaakasuora vaan voisi käydä alempana tai ylempänä. Tämä peli vaatii musiikit. Bugigin löytyi, rakennusmoodissa painaa F4 niin se vaikuttaa testimoodiin.
Hih, stt.ini:stä voi säätää montako tasoa on näkyvissä, parempi vaihtoehto olisi nuuskia kansiota, niin vois antaa nuille tasoille ehkä nimenki.

Itsellä ennätys 5400

Muut kentät (ennätykset)
Taso 1: 300
Taso 2: 1600
Taso 3: 2000
Taso 4: 900

PS: Itselläkini on Nvidia GeForce 2 MX

KemXy [06.05.2006 14:11:54]

#

ZcMander kirjoitti:

Bugigin löytyi, rakennusmoodissa painaa F4 niin se vaikuttaa testimoodiin.

Joo se ilmeisesti vaihtaa rasitusanalysoinnin päälle ja pois ja uudestaan. Korjaan sen toimimaan vain testimoodeissa.

stt.ini:ssä ainoa arvo siinä versiossa on todellakin kenttien määrä. En muista, mutta saattaa olla, että olin tehnyt aloitusruutuun valinnatkin valmiiksi suuremmille kenttänumeroille, mutta niistä ei luonnollisesti pitäisi mitään tapahtua, sillä ko. kenttiä ei ole olemassa.

Myös kenttädata löytyy alihakemistosta ja on ihan selkokielistä numerodataa, mutta rakennetut sillat ovat sitten ihan binääriä, jota ei kannata mennä sotkemaan :)

L2-K2 [06.05.2006 21:22:39]

#

ZcMander kirjoitti:

Pistetääs pieni skaba pystyyn, viimeisen kenttä läpi mahd. pienellä rahasummalla.

Pienellä yrittämisellä 4200
http://img230.imageshack.us/my.php?image­=silta3nd.png

Hieno BB-klooni.

Deewiant [06.05.2006 21:55:43]

#

ZcMander kirjoitti:

Pistetääs pieni skaba pystyyn, viimeisen kenttä läpi mahd. pienellä rahasummalla.

Miksei samantien kaikki kentät?

Taso 1: 300
Taso 2: 900
Taso 3: 1800
Taso 4: 900
Taso 5: 3800

Gaxx [06.05.2006 22:09:21]

#

Omat ennätykseni:
1: 300
2: 700
3: 1800
4: 700
5: 3700

PS. Hieno peli, aiheuttaa addiktiivisuutta :) Tällaiseen peliin sopisi mainiosti netti hi-score listat!

Edit: Jään seuraamaan kehittelyä mielenkiinnolla.

Deewiant [06.05.2006 22:42:42]

#

Tasot 2 ja 5 nyt Gaxxin tasolla, eli 700 ja 3700.

Tason 4 sain hintaan 800, ei kyllä tunnu mitenkään menevän alemmas.

L2-K2 [06.05.2006 23:00:02]

#

Ei voi enään muokata vanhaa viestä joten laitan uuden.

Taso 1:  300
Taso 2:  700
Taso 3: 1400 ! EDIT 1500 => 1400
Taso 4:  800
Taso 5: 3900
Yht:    7100

On muuten pirun addiktiivinen peli.

Muuten bugiko?, aina kun poistaa palkin sen hinta ei vähene kokonaiskuluista vaan jotta hinnan saa oikeaksi pitää koko silta hävittää.

KemXy [08.05.2006 10:28:32]

#

L2-K2 kirjoitti:

Muuten bugiko?, aina kun poistaa palkin sen hinta ei vähene kokonaiskuluista vaan jotta hinnan saa oikeaksi pitää koko silta hävittää.

Pitää paikkansa. Kyseisessä versiossa hinta lasketaan virheellisesti suurimman palkin indeksin mukaan (palkit taulukossa). Tein sen kustannuslaskun silloin kiireellä juuri ennen kuin laitoin sen nettiin ja en tullut ajatelleeksi koko asiaa.

Välttämättä ei tarvitse koko siltaa hävittää, mutta todellakin jos on purkanut siltaa välillä, on hyvinkin mahdollista, että hinta on väärin. Tämä bugi korjataan uuteen versioon.

KemXy [19.05.2006 13:42:34]

#

Uusimman version pelistä voi tästä lähtien ladata osoitteesta: http://kotisivu.dnainternet.net/dnakejar/stt/

Uudistuksia/lisäyksiä:

+ automaattinen rakentaminen
+ siltapalkkien jakaminen
+ pikarakennus SHIFT-nappulan avulla
+ hiiren nopeuden säätö
+ 5 uutta tasoa (yhteensä nyt 10)
+ muita pieniä korjauksia (mm. sillan hinta -bugi)
+ budjetti

Pikarakennus ei ole aivan Deewiantin mainitseman tapainen, mutta nopeuttaa kuitenkin.

Laitoin nyt tämän vielä tähän, vaikka aihe jo aika vanha onkin.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta