Itselleni ei ole vielä merkistökoodaus kokonaisuudessaan auennut, joten esitän nyt muutamia kysymyksiä asiaan liittyen.
Olen tähän asti käyttänyt merkistökoodauksena ISO-8859-1:tä. Kuitenkin monessa paikassa suositellaan käyttämään UTF-8:aa tai ainakin ISO-8859-15:ta.
Jos nyt olen oikein käsittänyt, niin käytettäessä ääkkösiä tukevaa merkistökoodausta, esim. ISO-8859-1:tä, niin ääkkösiä ei tarvitse kirjoittaa sivulle esim. muotoon ä tai ä (kuten olen tähän mennessä tehnyt), vaan ne voi kirjoittaa ihan ääkkösinä ja selain? näyttää ne oikein näytöllä valittuun merkistökoodaukseen perustuen.
Eli jos nyt siirryn käyttämään esim. UTF-8:aa, niin voin kirjoittaa ääkköset ihan ääkkösinä ja eurot euromerkkinä, eikä entiteetteinä?
Kiitos kaikille, jotka vaivautuvat kertomaan oikean tavan tietämättömälle.
janne-t kirjoitti:
Jos nyt olen oikein käsittänyt, niin käytettäessä ääkkösiä tukevaa merkistökoodausta, esim. ISO-8859-1:tä, niin ääkkösiä ei tarvitse kirjoittaa sivulle esim. muotoon ä tai ä (kuten olen tähän mennessä tehnyt),
Ei tarvitse, ei. Entiteettejä kannattaa käyttää silloin (ja vain silloin) kun tarvitsee merkkejä, joita ei saa helposti näppäimistöltä.
(Offtopic: Putkassa on bugi: tuo ä ilmestyi lainaukseen ihan ä-kirjaimena.)
janne-t kirjoitti:
Eli jos nyt siirryn käyttämään esim. UTF-8:aa, niin voin kirjoittaa ääkköset ihan ääkkösinä ja eurot euromerkkinä, eikä entiteetteinä?
Voit, kunhan ne sitten itse tiedostossakin ovat oikeasti UTF-8 -ääkkösiä, eivätkä esimerkiksi ISO-8859-1 -ääkkösiä. Kannattaa siis tarkistaa, että käyttämäsi editori tallentaa ne oikein.
Pari vinkkiä: jos ääkköset näkyvät laatikkoina tai kysymysmerkkeinä, ne ovat todennäköisesti tiedostossa ISO-8859-1(5):n malliin kun selain tulkitsee sitä UTF-8:na.
Jos taas ääkköset näkyvät merkkiparina ä tai À, ääkköset ovat tiedostossa UTF-8:na, ja selain tulkitsee sitä ISO-8859-1(5):na.
Kiitos.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.