pulma
Yritän tehdä valikkomenuja, olen jo kolme päivää pähkäillyt ja koklannut eri ohjelmia.
Ja nyt tämä coffeecuppi näyttää tosi hyvältä ja selkeältä.
Mutta kun laitan valmiin koodin sivulle, niin tulos on pelkkää tyhjää vaan.
Seuraavalla sivulla on se kooditeksti oikein asetettuna, ja laitoin sille javatiedostolle
mnu- nimeksi kirjoitukseni.mnu ja varalle menu.mnu, ja se on samassa hakemistossa
kuin tämä html-tiedostokin
Mitähän tekisin ??? :o
Ei huvita koko hommaa alottaa taas alusta toisella ohjelmalla,
sitä olen jo tehnyt kolme päivää.
http://heavenheart.hopto.org:443/UUDETSIVUT/
Mistä johtuu tämä, että se ei näy ???
Kiukuttaa jo :(
Olisko olemassa yhtään yksikertaista menun teko ohjelmaa, jota tajuaisin, kun en ymmärrä englantia niin hyvin että osaisin lukea ohjeita, ainoastaan päätellä. Siis ohjelmaa, jossa on sentään jonkun verran vaihtoehtoja asettelussa, ja väreissä. Mulle on tärkeää saada tietynlaiset sivut, näen ne mielessä jo, mutta toteutus on tuskaa.
Eihän noita skriptejä nähdäkseni edes ajeta missään vaiheessa. Ja jos jopa IE sanoo, että sivulla on virheitä, niin silloin on jo varmasti kaikki pahasti vialla.
Kannattaa opetella itse tekemään sivut aivan tekstieditorilla, ettei tarvitse jäädä tuollaisten purkkaa syytävien apuohjelmien varaan, vaan tietää itse oikeasti, mitä sivuilla on.
Ja taas kerran, Java on aivan eri asia kuin JavaScript.
no tarkoitan java- scriptiä.
Mutta neuvoja kaipaan, enkä kritiikkiä.
Kiitos
Ja teen kyllä sivuni aina käsin, mutta en osaa
käsin ohjelmoida muuta kieltä kuin htm-koodia.
heavenheart kirjoitti:
Mutta neuvoja kaipaan, enkä kritiikkiä.
Ja teen kyllä sivuni aina käsin, mutta en osaa
käsin ohjelmoida muuta kieltä kuin htm-koodia.
Eräänlainen neuvo tuo minusta oli että opettelisit tekemään käsin etkä purkkaohjelmilla.
Ja html:n kirjoittaminen ei ole ohjelmointia. ;)
Ei voi kuin ihmetellä, mikset voisi tuotakin kirjoittaa HTML-koodina. Ei ole mitään järkeä tehdä tuollaista mieletöntä määrää JavaScript-sotkua. Sivun kannattaa olla käyttökelpoinen myös ilman JavaScriptiä. Eli jos tekisit valikon kunnollisella HTML+CSS-yhdistelmällä ja käyttäisit JavaScriptiä vain aivan pikkuisen siihen, että saisit kaiken ilmestymään ja häviämään oikealla hetkellä, kaikki toimisi helpommin ja paremmin.
Ja kyllähän tuolla nyt näkyisi jotain näkyvän.
Kokeile josko saisit vaikka tästä jotain irti: http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/menus/
Tai jos et saa, niin etsi lisää vaikka googlella hakusanoilla "css menu" tai jotain vastaavaa.
No niin asia on hoidossa, erinomaisesti.
Nyt on seuraava pulma miten saan target-koodin toimimaan siinä koodissa?
Tässä pätkä:
Menu1_7=new Array(" minä rakastan kasvojasi & suolaa & serta & sulta","alalokero.html","",0,20,290);
eli miten saan sen targetoitua aukeamaan "tekstilaatikko" -boksiin? Miten tuo target pitäisi siihen laittaa, että ne se toimii? Mitä jos siihen ei käy targetti? Voiko sivulle saada yhden komennon, joka saa kaikki sen sivun linkit, avautumaan samassa "tekstilaatikossa"? Ja tehoaako se myös java-scriptin sisässäkin olevia komentoja?
En aio tehdä html- valikkoa, enkä ole tutustunut kyllin CSS-salaisuuksiin. Tätä menu-koodia osaan editoida käsin sentään (tehdä lisäyksiä ja muutella ominaisuuksia).
http://heavenheart.hopto.org:443/UUDETSIVUT/
Javascript - menuvalikon linkkien avaus kehykseen - PULMA
En ole tuota vieläkään kokonaan ratkaissut. Löysin koodipätkän, jolla saan ainakin ne linkit avautumaan uuteen ikkunaan. Mutta tarvitsen vinkin miten tietyssä javascript-menuvalikossa oleva linkki avautuu toiseen kehykseen, se on tosi tosi välttämättömyys! Tokihan osaan targetit, mutta en tiedä miten tuollaiseen javakoodiin se laitetaan. Siinä voi tarvita CSS- jippoja. En ole löytänyt mitään apuja. Koska en osaa englantia, muuta kuin välttävästi, niin ei ole paljon hyötyä tutkia englannin kielisiä foorumeita ja opassivuja. Lainaan suoraan mieluiten koodeja, ja testaan niitä. Olen sitä tehnyt jo monta tuntia, saamatta tulosta aikaiseksi.
Täten saan sen avautumaan uuteen ikkunaan, lisäämällä CSS-koodia:
Menu6_3=new Array("Raamattu monin versioin, eri kielin & vanha biblia" ," javascript:NewWin=window.open(\"http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible\" ,\" NWin\" );window[\" NewWin\" ].focus()" ," " ,0,16,0);
Voisiko tuohon saada jotain vaihdetuksi, että se avaa linkin kehykseen?
Tuossa on siis CSS-koodia. En oikein vielä tajua sitä, olen paljon sitä
joutunut tutkimaan vähän väkisin, mutten käsitä sitä paljoakaan vielä.
Tuossa on sama kohta ennen tuon CSS- koodin lisäämistä, kun se avautui samaan ikkunaan:
Menu6_3=new Array("Raamattu monin versioin, eri kielin & vanha biblia","http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible","",0,16,0);
EDIT:
Jee nyt sain sen toimimaan framesta - frameen :)
Tällä tavalla nyt toimii (ennen oli: navig, space & space) :
var FirstLineFrame='navig'; // Frame where first level appears var SecLineFrame='albumi'; // Frame where sub levels appear (keskimmäinen - iframe) var DocTargetFrame='tekstilaatikko'; // Frame where target documents appear (alimmainen iframe) var TargetLoc=''; // span id for relative positioning
Mutta kun saisi tuon etusivunkin valikon noudattamaan samaa kaavaa.
Mikähän koodi siihen auttaisi? Kun tuo etusivu ei ole frame, niin nuo kolme
kohtaa koskee framea, eli miten sitten laittaisin. Hyvä että nyt e tarvitse
sitä menu- valikko tärvellä, toivottavasti.
Pelkällä JavaScriptillä tehty valikko on kyllä piinaa. Olet jo varmaankin huomannut osan näistä ongelmista:
1. vaikea ylläpitää, vaikea muokata: koodi on pitkä ja monimutkainen
2. hakukoneet eivät osaa liikkua sivuilla, tekstipohjaiset selaimet eivät näytä valikkoa
3. valikkoa voi käyttää vain hiirellä, linkkejä ei voi selata esimerkiksi näppäimistöllä
Monien ehdottaman CSS-pohjaisen valikon ongelmat taas vuorostaan:
1. valikko katoaa heti alta pois kun hiiri poistuu valikon alalta
2. valikon sisältöä ei voi nähdä ruudulla kun linkkejä selaa näppäimistöllä
Minulla onkin ehdottaa toimivampaa ratkaisua, joka korjaa kaikki nämä ongelmat ja tarjoaa kaiken tarvitun toiminnallisuuden. Sen sijaan että jättää valikon pääasiassa joko JavaScriptin tai CSS:n varaan, tekee CSS-valikon, jonka toimintaa on ehostettu JavaScriptillä.
Ensin siis teet HTML:n jossa on listamuotoinen valikko sivulla olevan esimerkin mukaan, sitten teet CSS:n jolla tyylittelet toimivan CSS-valikon ja sitten lisäät mukaan JavaScriptin ja sen vaatimat CSS-lisät. Valikko pelittää vaikka käyttäjällä ei ole JavaScriptiä käytössä syystä tai toisesta, hakukoneet osaavat indeksoida sivut ja kaikkea muuta kivaa.
Suurin etu on siinä, että eri asioita tekevät elementit on selkeästi eroteltu toisistaan, joten muokkaaminen on helppoa kun voi keskittyä puhtaasti siihen mitä kukin eri asia tekee. Ulkoasu ja asettelu = CSS, rakenne ja sisältö = HTML, lisäominaisuudet = JavaScript.
Kiitti vastauksista.
Mutta olen hyvin tyytyväinen kyllä sivustojeni ulkoasuun, en halua enää muutella mitään valikoita, tahtoisin vaan saada tuon mainitsemani asian kuntoon, että pääsisin asioissa edistymään.
Puolen vuoden päästä ehkäpä osaan jo CSS- kielen hyvin, ja pääsen tekemään siltä pohjalta uudet sivut. Mutta ei nyt vielä, kaikki järjetyksessä. Kannattaa tehdä sen verran kuin on rahkeita ja näkyä. Ja sitä paitsi osaan hyvin jo tuota koodia muokata. Vaikka kaikkea en osaa suomentaa, vaan joudun arvuuttelemaan.
Edelleen toivon että saisin tähän jonkinlaisen valmisratkaisun. Unohtakaa että nyt siirtyisin CSS-valikoihin. Kaiken tutustumiseen menee niin paljon aikaa. Ja luovuutta ei voi pysäyttää.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.